Menu

Moliere

Kompletne wydanie Skąpca Moliere’a w klasycznym tłumaczeniu Tadeusza Boya Żeleńskiego, bez cięć w treści, przygotowaliśmy z myślą o uczniach – nie tylko zastosowaliśmy czcionkę ułatwiającą czytanie oraz wygodne marginesy, dzięki czemu wzrok nie męczy się szybko, ale także uzupełniliśmy tekst o przypisy, wyjaśniające trudne lub archaiczne zwroty. Ponadto wydanie zawiera opracowanie z biogramem autora, streszczeniem, kluczową dla utworu problematyką oraz najważniejszymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa, które dotyczą Skąpca oraz epoki, w której powstał. Opracowanie pomoże nie tylko w przygotowaniu do lekcji i do sprawdzianu, ale także będzie doskonałym materiałem powtórkowym przed egzaminem maturalnym. Seria Lektury wydawnictwa Pumilio powstaje pod opieką merytoryczną redaktorki prowadzącej, dr Agnieszki Wójtowicz-Zając, literaturoznawczyni, która dba o wysoki poziom opracowania tekstu, zgodny z podstawą programową.
Klasyka literatury polskiej i światowej w starannym wydaniu z przypisami – to książka, którą warto mieć w swojej domowej biblioteczce i do której warto wracać. Tekst opatrzono wskazówkami interpretacyjnymi i hasłami ułatwiającymi nawigację po książce – dzięki nim łatwo znaleźć potrzebny w trakcie omawiania lektury fragment, zgromadzić materiały do wypracowań i ustnych wypowiedzi, zapamiętać najważniejsze informacje i utrwalić znajomość lektury.
Świętoszek jest komedią w pięciu aktach francuskiego dramaturga Moliera, należącą do kanonu literatury światowej. Główny bohater Tartufe głosi wszem i wobec, że jest człowiekiem głęboko moralnym i szlachetnym. Taka postawa ułatwia mu manipulowanie i wykorzystywanie otoczenia dla własnych egoistycznych celów i korzyści. Jego ofiarą pada dworzanin Orgon, który tak dalece zawierza fałszywej uczciwości i pobożności Tartufe’a, że widzi w nim swojego powiernika i doradcę. Hojnie obdarowuje go majątkiem, a nawet proponuje mu oddać swoją córkę za żonę. Hipokryzja Tartufe’a zostaje zdemaskowana dzięki genialnemu podstępowi zastawionemu przez żonę Orgona. Pierwsza inscenizacja Świętoszka miała miejsce w 1664 roku w obecności króla Ludwika XIV i jego dworu. Krytyka hipokryzji możnych tego świata zawarta w utworze wywołała wielki skandal, tym bardziej że w XVII-wiecznej Francji kreowanie się na człowieka uczciwego łączyło się z fałszywą dewocją. Molier musiał napisać nową, mniej prowokacyjną wersję swojej sztuki – tę, którą znamy dzisiaj, a która po raz pierwszy została wystawiona w Paryżu w 1669 roku. Lektura dla szkół średnich