Menu

Pilarczyk Bogna

Komunikacja marketingowa przedsiębiorstw działających na rynku farmaceutycznym - podejmując się przekazywania na rynek informacji niezbędnych pacjentom w procesie wyboru i zakupu produktów farmaceutycznych, zaspokajających najważniejszą potrzebę człowieka, jaką jest zdrowie - wymaga szczególnych kompetencji. Na jej specyfikę wpływa głównie różnorodność kategorii produktów: leków Rx (wydawanych na receptę), leków z ograniczoną możliwością zakupu, leków OTC (wydawanych bez recepty) oraz suplementów diety i dermokosmetyków (nabywanych przez konsumentów podobnie jak inne produkty). Poszczególne kategorie z kolei podlegają regulacjom prawnym, które m.in. ograniczają możliwość stosowania określonych form i narzędzi komunikacji marketingowej, w zależności od tego, jakiej kategorii produktu dotyczy przekaz. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na specyfikę komunikacji marketingowej na rynku farmaceutycznym są względy etyczne. Bywa, że powodują one odmienną ocenę zachowań podmiotów uczestniczących w procesie komunikacji. W książce przeanalizowano następujące zagadnienia: • procesy komunikacji marketingowej w kontekście zmian społeczno-technologicznych • uwarunkowania oraz proces tworzenia strategii komunikacji marketingowej na rynku farmaceutycznym • narzędzia komunikacji marketingowej wykorzystywane na rynku leków bez recepty, suplementów diety i dermokosmetyków, a także w procesie sprzedaży leków na receptę • wyzwania stojące przed komunikacją marketingową w branży farmaceutycznej • dobre praktyki w komunikowaniu się z rynkiem podmiotów farmaceutycznych (studium przypadków). Autorki podkreślają potrzebę odpowiedzialnej komunikacji marketingowej na rynku farmaceutycznym, wskazując na ważną rolę branży farmaceutycznej w systemie ochrony zdrowia, a co za tym idzie - odpowiedzialność jej podmiotów za zdrowie publiczne.
Książka stanowi całościowe opracowanie zagadnień z zakresu marketingowego zarządzania na rynku farmaceutycznym. Autorzy kompleksowo omówili w niej cechy rynku farmaceutycznego, czynniki kształtujące jego otoczenie, a także stosowane na nim instrumenty i strategie marketingowe, szczególną uwagę zwracając na takie tematy jak: - zasady i etapy tworzenia strategii marketingowych oraz charakterystyka różnych strategii marketingowych stosowanych na rynku farmaceutycznym, - strategia produktu na rynku farmaceutycznym - cykl życia leku, strategie wprowadzania go na rynek, rola opakowania, sposoby budowania pozycji marki, - tworzenie cen i marż handlowych oraz stosowanie opustów cenowych, - marketingowe zarządzanie hurtowniami i aptekami - strategia dystrybucji, rola hurtu, budowanie wizerunku apteki oraz zasady merchandisingu aptecznego, - reklama, promocja, public relations i programy lojalnościowe na rynku farmaceutycznym, nowoczesne formy komunikacji marketingowej, - badanie zachowań pacjentów - znaczenie wiedzy z neuromarketingu dla budowania skutecznych strategii i działań marketingowych. Najnowsze wydanie uwzględnia istotne zmiany prawa farmaceutycznego, takie jak zakaz reklamy aptek, ograniczenia w promocji leków oraz stałe ceny i marże na leki refundowane.
W ciągu dwóch pierwszych dekad XXI wieku komunikacja marketingowa realizowana przez podmioty rynkowe zyskała na znaczeniu. Stanowi ona obszar intensywnych działań praktyki gospodarczej oraz przedmiot pogłębionych dociekań naukowych. Zmieniająca się dynamicznie rola komunikacji jest wynikiem oddziaływania wielu czynników i pojawiających się trendów, wśród których wiodące znaczenie mają: postępujące procesy globalizacji gospodarki, gwałtowny rozwój technologii informacyjnych i mediów społecznościowych, rosnące zapotrzebowanie na łatwy i szybki dostęp do informacji oraz umacniająca się pozycja rynkowa konsumentów. W książce przeanalizowano następujące zagadnienia: • procesy komunikacji marketingowej w kontekście zmian społeczno-technologicznych • uwarunkowania oraz proces tworzenia strategii komunikacji marketingowej na rynku farmaceutycznym • narzędzia komunikacji marketingowej wykorzystywane na rynku leków bez recepty, suplementów diety i dermokosmetyków, a także w procesie sprzedaży leków na receptę • wyzwania stojące przed komunikacją marketingową w branży farmaceutycznej • dobre praktyki w komunikowaniu się z rynkiem podmiotów farmaceutycznych (studium przypadków). Autorki podkreślają potrzebę odpowiedzialnej komunikacji marketingowej na rynku farmaceutycznym, wskazując na ważną rolę branży farmaceutycznej w systemie ochrony zdrowia, a co za tym idzie - odpowiedzialność jej podmiotów za zdrowie publiczne.