Menu

Toruńska Anna

W latach 2025-2028 absolwenci szkół średnich będą zdawać maturę z matematyki według okrojonej podstawy programowej określonej przez Ministra Edukacji w roku 2024.Przygotowany przez nas zbiór zadań jest podzielony zgodnie z podstawą programową na 13 działów zawierających:- wymagania egzaminacyjne- zadania jednokrotnego wyboru- zadania wielokrotnego wyboru- zadania typu prawda-fałsz- zadania zamknięte dotyczące dowodzenia- zadania otwarte krótkiej, jak i rozszerzonej odpowiedzi- zadania otwarte dotyczące dowodzenia- zadania będące wiązkami zadań Oprócz 1000 zadań do których podaliśmy odpowiedzi i zasady punktowania zadań otwartych dołączyliśmy 4 arkusze maturalne o budowie zgodnej z informatorem  i przykładowymi arkuszami Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.Nauka z naszymi zbiorem ułatwi Ci osiągnąć sukces na egzaminie maturalnym     z matematyki na poziomie podstawowym.  Będziemy wdzięczni za wszelkie uwagi dotyczące stopnia trudności, jak i zakresu badanych umiejętności.
W latach 2025-2028 absolwenci szkół średnich będą zdawać maturę z matematyki według  podstawy programowej określonej przez Ministra Edukacji w roku 2024.Przygotowane przez nas arkusze mają budowę zgodną z informacjami Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i zawierają:    -  zadania jednokrotnego wyboru    -  zadania wielokrotnego wyboru    -  zadania typu prawda-fałsz    -  zadania zamknięte dotyczące dowodzenia    -  zadania z luką    -  zadania otwarte krótkiej, jak i rozszerzonej odpowiedzi    -  zadania otwarte dotyczące dowodzenia    -  zadania będące wiązkami zadań       Zbiór zawiera wymagania egzaminacyjne, opisuje strukturę i formę egzaminu. Do wszystkich zadań podane są odpowiedzi, a do zadań otwartych dodatkowo wskazane są zasady ich punktowania.Arkusz maturalny z matematyki na poziomie podstawowym zawiera około 30 zadań, za które można uzyskać 50 punktów, a pozytywnym wynikiem egzaminu jest zdobycie 15 punktów. Książka zawiera 12 arkuszy.Nauka z naszymi arkuszami będzie bardzo dobrym treningiem przed maturą. 
Niniejszy opracowanie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom uczniów i nauczycieli, którzy chcą się przygotować do poprawnego dowodzenia zadań maturalnych, które jakże często występują na egzaminie podstawowym i rozszerzonym.Zbiór składa się z trzech części:Ponad 300 przykładowych zadań poświęconych dowodzenie, pogrupowanych w 11 działach zgodnie z podstawą programową na poziomie podstawowym i rozszerzonym.Prawie 100 zadań, które w latach 2010-2020 wystąpiły na maturze.Dowody wszystkich 400 zadań prezentowanych w zbiorze.Jak ważne jest dowodzenie niech świadczy zapis z podstawy programowej z roku 2018: „Samodzielne przeprowadzanie dowodów przez uczniów rozwija takie umiejętności jak: logiczne myślenie, precyzyjne wyrażanie myśli i zdolność rozwiązywania złożonych problemów.Dowodzenie pozwala doskonalić umiejętność dobierania trafnych argumentów i konstruowania poprawnych rozumowań.Umiejętność formułowania poprawnych rozumowań i uzasadnień jest ważna również poza matematyką.”Poniższy zbiór mogą wykorzystać nauczyciele na lekcjach matematyki, a uczniowie do samodzielnej do nauki do matury, jak i przygotowania się do konkursów matematycznych.Będziemy wdzięczni za wszelkie uwagi dotyczące stopnia trudności, jak i z zakresu prezentowanych zadań i ich dowodów.
Podręcznik jest podzielony na siedem rozdziałów tematycznych, a każdy z nich zbudowany jest z kilku tematów Każdy rozdział rozpoczyna strona wprowadzająca, opisująca praktyczne zastosowania matematyki, oraz blok Czy pamiętasz?, który zawiera zadania przygotowujące do realizacji materiału z danego rozdziału i obejmuje treści poznane przez uczniów w poprzednich klasach. Na początku tematu podano cele lekcji, aby uczniowie wiedzieli, czego się nauczą, a także co powinni umieć po omówieniu materiału. Następnie wprowadzane są zagadnienia matematyczne. Tutaj obok ważnych informacji teoretycznych zamieszczono przykłady, czyli wzorcowo rozwiązane zadania wraz z komentarzami, i ćwiczenia do samodzielnego wykonania przez uczniów, analogiczne do przykładów. Potem następuje blok z dużą liczbą zadań ułożonych zgodnie ze wzrastającym stopniem trudności. Każdy temat kończy się sekcją Czy już potrafisz? zawierającą pięć sprawdzających wiedzę zadań zamkniętych i otwartych. Na końcu rozdziału znajduje się jego podsumowanie, składające się z pytań sprawdzających wiedzę teoretyczną oraz zestawu zadań zamkniętych i otwartych. Publikację zamykają odpowiedzi do ćwiczeń i zadań. Na marginesach podręcznika zamieszczono wybrane pojęcia matematyczne w języku angielskim, a na końcu słowniczek polsko-angielski. Dzięki temu uczeń poznaje fachowe terminy w języku obcym, którego uczy się już wiele lat. W wybranych miejscach wprowadzono ramki Sprawdź w internecie, które zachęcają do poszukiwania dodatkowych informacji. W ten sposób uczeń bardziej angażuje się w zrozumienie zagadnienia i jednocześnie pogłębia wiedzę zdobytą na lekcji. W podręczniku znajdują się też infografiki, które w atrakcyjny sposób prezentują treści matematyczne i ułatwiają ich zrozumienie oraz zapamiętanie. Spis treści w klasie 7: 1. Liczby 2. Procenty 3. Trójkąty 4. Wyrażenia algebraiczne 5. Równania 6. Wielokąty 7. Potęgi
Podręcznik składa się z dziewięciu działów i można wyróżnić w nim trzy części. W pierwszej, obejmującej działy 1–5, pojawiają się nowe pojęcia i obiekty matematyczne, m.in. pierwiastki, twierdzenie Pitagorasa, kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa. Zagadnienia te domykają zakres wiedzy wymaganej podczas egzaminu ósmoklasisty. Część druga to dział 6, czyli powtórzenie. Pozwala ono podsumować wiadomości i umiejętności zdobyte w klasach 4–8. Każdy temat rozpoczyna się od przypomnienia najważniejszych wiadomości oraz rozwiązanych przykładów, po których następuje zestaw zadań zamkniętych i otwartych. Wśród zadań zamkniętych występują takie typy zadań, które mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty: prawda/fałsz, zadania na uzasadnienie, wielokrotnego wyboru. Dział jest zakończony zestawem różnorodnych zadań opartych na materiale poznanym w klasach 4–8. Trzecia część podręcznika czyli działy 7–9, uwzględnia zagadnienia, takie jak wiadomości o: liczbie ?, symetrii osiowej i środkowej, symetralnej odcinka i dwusiecznej kąta, zaawansowanych metodach zliczania (reguły dodawania i mnożenia). Znajomość tych treści nie jest wymagana na egzaminie ósmoklasisty i dlatego mogą one być omawiane już po nim. Na końcu podręcznika znajdują się odpowiedzi do ćwiczeń i zadań. Na marginesach podręcznika zamieszczono wybrane pojęcia matematyczne w języku angielskim, a na końcu – indeks polsko-angielski. Dzięki temu uczeń poznaje fachowe terminy w języku obcym, którego uczy się już wiele lat. W wybranych miejscach zamieszczono ramki Sprawdź w internecie, które zachęcają do poszukania dodatkowych informacji w internecie. W ten sposób uczeń bardziej angażuje się zrozumienie zagadnienia i jednocześnie pogłębia wiedzę zdobytą na lekcji. W podręczniku znajdują się infografiki, które w atrakcyjny sposób prezentują treści matematyczne, ułatwiając ich zrozumienie czy zapamiętanie.