Menu

Nodzyński Piotr

W latach 2025-2028 absolwenci szkół średnich będą zdawać maturę z matematyki według okrojonej podstawy programowej określonej przez Ministra Edukacji w roku 2024.Przygotowany przez nas zbiór zadań jest podzielony zgodnie z podstawą programową na 13 działów zawierających:- wymagania egzaminacyjne- zadania jednokrotnego wyboru- zadania wielokrotnego wyboru- zadania typu prawda-fałsz- zadania zamknięte dotyczące dowodzenia- zadania otwarte krótkiej, jak i rozszerzonej odpowiedzi- zadania otwarte dotyczące dowodzenia- zadania będące wiązkami zadań Oprócz 1000 zadań do których podaliśmy odpowiedzi i zasady punktowania zadań otwartych dołączyliśmy 4 arkusze maturalne o budowie zgodnej z informatorem  i przykładowymi arkuszami Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.Nauka z naszymi zbiorem ułatwi Ci osiągnąć sukces na egzaminie maturalnym     z matematyki na poziomie podstawowym.  Będziemy wdzięczni za wszelkie uwagi dotyczące stopnia trudności, jak i zakresu badanych umiejętności.
W latach 2025-2028 absolwenci szkół średnich będą zdawać maturę z matematyki według  podstawy programowej określonej przez Ministra Edukacji w roku 2024.Przygotowane przez nas arkusze mają budowę zgodną z informacjami Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i zawierają:    -  zadania jednokrotnego wyboru    -  zadania wielokrotnego wyboru    -  zadania typu prawda-fałsz    -  zadania zamknięte dotyczące dowodzenia    -  zadania z luką    -  zadania otwarte krótkiej, jak i rozszerzonej odpowiedzi    -  zadania otwarte dotyczące dowodzenia    -  zadania będące wiązkami zadań       Zbiór zawiera wymagania egzaminacyjne, opisuje strukturę i formę egzaminu. Do wszystkich zadań podane są odpowiedzi, a do zadań otwartych dodatkowo wskazane są zasady ich punktowania.Arkusz maturalny z matematyki na poziomie podstawowym zawiera około 30 zadań, za które można uzyskać 50 punktów, a pozytywnym wynikiem egzaminu jest zdobycie 15 punktów. Książka zawiera 12 arkuszy.Nauka z naszymi arkuszami będzie bardzo dobrym treningiem przed maturą. 
CZĘŚĆ I: Książeczki z serii „Miniatury Matematyczne” trafiają najczęściej do uczniów, którzy startują w konkursach matematycznych i lubią rozwiązywać ciekawe zadania. Jedną z interesujących cech takich zadań jest to, że pozwalają one na zastosowanie do rozwiązania różnych metod, niekiedy bardzo nietypowych. Czasem taka metoda pozwala ułatwić rozumowanie, a czasem wręcz jest jedynym możliwym sposobem dla ucznia, który nie poznał jeszcze trudniejszych zagadnień. W poprzednich latach przygotowałyśmy miniatury „Trzeba sobie pomagać” i „Każdy może pomóc”, które skierowane były do starszych uczniów. Opisywały one, jak można w sposób nietypowy rozwiązywać różne zadania, korzystając z metod z zupełnie innego działu matematyki. Teraz chcemy pokazać, że można to zrobić również w zadaniach ze szkoły podstawowej. Nasza miniatura poświęcona jest wykorzystaniu osi liczbowej do rozwiązywania zadań tekstowych. Będą wśród nich takie, które w starszych klasach rozwiązuje się za pomocą równań, a czasem nawet układów równań. Zajmiemy się także tak zwanymi zadaniami o przelewaniu. Inspiracją do napisania tej miniatury są zadania z konkursu Liga Zadaniowa, prowadzonego dla uczniów klas szóstych i siódmych w województwie kujawsko-pomorskim. Część zadań w miniaturze pochodzi wprost ze spotkań konkursowych lub też z zestawów zadań przygotowawczych. CZĘŚĆ II: W prezentowanej miniaturze proponujemy Czytelnikom szereg ciekawych zadań, które często nazywane są łamigłówkami. Ze względu na wiek uczniów, do których kierujemy naszą miniaturę i stopień zaawansowania matematycznego, większość proponowanych zadań można rozwiązać, wykorzystując jedynie uzdolnienia i pomysły oraz zdrowy rozsądek i nie wymagają one zbyt zaawansowanej wiedzy matematycznej. Jednocześnie chcielibyśmy zaprosić wszystkich naszych Czytelników do wspólnego poszerzania naszej matematycznej wiedzy, rozwijania zdolności i umiejętności poprzez rozwiązywanie i rozważanie rozwiązań łamigłówek zaproponowanych przez nas. W pierwszym rozdziale przytaczamy wiele łamigłówek różnego rodzaju i z różnych gałęzi matematyki. Łamigłówki te pogrupowaliśmy zgodnie z tematyką dotyczącą poszczególnych działów matematyki. Nieco trudniejsze problemy pojawiają się przy odkrywaniu prawidłowości, które opisujemy w rozdziale drugim. W opisanych zagadnieniach chcemy odkryć prawidłowość, według której przebiega opisane zjawisko. Naszym zdaniem jest niezwykle ważne, by móc odkryć i opisać prawdziwą istotę danego problemu. Związane z tymi zagadnieniami jest poszukiwanie prawdy, a także dowodzenie, że proponowane przez nas twierdzenia są rzeczywiście prawdziwe i słuszne. Pytania o co istotnie chodzi w problemie, który nas dotyka i dlaczego takie ma być rozwiązanie powinny towarzyszyć w codziennym życiu każdego z nas. Wyrabianie takich aktywności powinno być zadaniem szkoły. W niektórych zadaniach proponowanych przez nas nie będziemy w danym momencie dowodzić prawdziwości stawianej hipotezy, zadowolimy się tylko intuicyjnym uzasadnieniem. Z pełnymi dowodami prawdziwości rozwiązań niektórych zadań zapoznacie się w kolejnych latach nauki szkolnej. Rozdział trzeci przypomina nam niektóre przykłady zadań z konkursu „Kangur Matematyczny”, które wiążą się z tematyką opisywanej miniatury. W rozdziale czwartym zamieszczamy odpowiedzi, rozwiązania lub ich szkice dla zadań zamieszczonych w prezentowanej miniaturze. Mamy nadzieję, że proponowana miniatura będzie dobrym bodźcem w rozwijaniu zainteresowań matematycznych i jednocześnie uwrażliwi nas na poszukiwanie prawdy i dobra
Mała sześcienna kostka z wyrytymi na ściankach „oczkami” na ogół jest kojarzona z grami planszowymi. Niniejsze opracowanie wskazuje inną możliwość jej wykorzystania. Podajemy w nim szereg problemów, które dotyczą pojęć związanych z arytmetyką i z kształtowaniem cech potrzebnych nie tylko w matematyce. Większość tych problemów wzorowanych jest na propozycjach zadań konkursowych nadsyłanych przez kraje uczestniczące w konkursie „Kangur Matematyczny”. Ta sytuacja świadczy o powszechności stosowania tej pomocy naukowej na lekcjach matematyki. Oprócz problemów związanych z tak zwaną kostką standardową podajemy wiele problemów z wykorzystaniem kostki niestandardowej (pojęcia te objaśniamy wewnątrz opracowania). Druga część opracowania wiąże się z ważniejszą pomocą, jaką stanowi komplet kostek domina. Kostki domina kształtują inne, bardziej subtelne cechy umysłu. Naszym zdaniem obie te pomoce stanowią w procesie nauczania podstaw matematyki na poziomie szkolnym doskonałą parę.Uważamy, że materiał przedstawiony w opracowaniu może być doskonałą pomocą dla nauczycieli i uczniów na lekcjach i podczas zajęć pozalekcyjnych.
W związku z pandemią COVID-19 matura z matematyki w latach 2021­–2022 będzie odbywać się według podstawy programowej okrojonej do wymagań egzaminacyjnych.Arkusz maturalny z matematyki na poziomie podstawowym zawierać będzie 28 zadań zamkniętych i 7 otwartych, za które można maksymalnie uzyskać 45 punktów.Prezentowane przez nas arkusze z matematyki na poziomie podstawowym spełniają warunki opisane w aneksie do Informatora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i mogą stanowić bardzo dobry trening przez maturą 2022 roku.Z naszymi arkuszami przygotujesz się dokładnie do takiej matury, jaka czeka Ciebie w 2022 roku! Owocnej pracy!
Zadania w tym zbiorze ułożone są tematycznie i można je realizować z uczniami klas IV, V, VI, przeznaczając na to cały etap edukacyjny.
Niniejszy zbiór przeznaczony jest dla odradzających się kół matematycznych i do pomocy w indywidualnej pracy z uczniami zainteresowanymi matematyką. Wiele z tych zadań wykorzystywano w toruńskim ośrodku na seminarium zadaniowym dla nauczycieli matematyki.
Od roku 2019 egzamin ósmoklasisty z matematyki ma sprawdzać, w jakim stopniu uczeń VIII klasy szkoły podstawowej spełnia wymagania określone w podstawie programowej dla klas IV–VI oraz VII–VIII. Niniejsza pozycja jest doskonałym narzędziem w przygotowaniach do tego niezwykle ważnego egzaminu, którego wyniki będą miały istotny wpływ podczas rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej. Książka jest podzielona na 13 działów, w których rozpisano i podzielono tematycznie wszystkie zagadnienia z podstawy programowej zarówno dla klas IV–VI jak i VII–VIII. Każdy dział składa się z: - przypomnienia najistotniejszych wzorów i definicji, - zestawu zadań zamkniętych typu egzaminacyjnego z konstrukcją poleceń, które mogą pojawić się na egzaminie: wielokrotnego wyboru, prawda-fałsz,A/B oraz C/D, na uzasadnienie typu T/N ponieważ A/B/C. - zestawu zadań otwartych o różnym stopniu złożoności, - dwóch mini-arkuszy o konstrukcji zbliżonej do arkusza egzaminacyjnego sprawdzających poziom opanowania danego działu. Taka konstrukcja powtórek zapewnia dobre przygotowanie do egzaminu nie tylko pod względem merytorycznym ale również pod względem technicznym, co jest równie ważne. Książka zawiera blisko 700 zadań, podstawę programową z matematyki dla klas IV–VI i VII–VIII, odpowiedzi do zadań, a także 5 przykładowych arkuszy egzaminacyjnych wraz ze schematem punktowania. „Systematyczna praca z tą książką,to sukces na egzaminie ósmoklasisty z matematyki, to wymarzona szkoła średnia”
Liga Zadaniowa jest jednym z nielicznych w Polsce konkursów matematycznych dla uczniów klas VI szkół podstawowych i I oraz II klas gimnazjum. Głównym inicjatorem konkursu był prof. Leon Jeśmanowicz pracownik naukowy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu,znakomity dydaktyk i popularyzator matematyki. Konkurs ten odbywa się nieprzerwanie od roku 1987 początkowo na terenie województwa toruńskiego, a obecnie objął cale województwo kujawsko-pomorskie.Głównym celem konkursu jest popularyzacja wiedzy matematycznej w zakresie zgodnym z programem nauczania. Podstawowym zamierzeniem konkursu jest rozbudzenie zainteresowań uczniów poprzez ukazanie matematyki w interesujący sposób. Specyfika Ligi Zadaniowej pozwala wziąć udział w konkursie każdemu uczniowi, który chce pracować nad własnym rozwojem. Idea Ligi Zadaniowej rozwija się dzięki zaangażowaniu i pomocy wielu nauczycieli matematyki.Efekty Ligi Zadaniowej przeszły oczekiwania jej twórców. Obecnie w konkursie tym bierze udział około 5000 uczniów. Wśród laureatów konkursu było wielu stypendystów Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, laureatów i finalistów Olimpiady Matematycznej krajowej i międzynarodowej łącznie ze zdobywcami złotych medali na Olimpiadach Międzynarodowych, niektórzy z nich zostali już doktorami nauk matematycznych.
Książka „Matematyka bez formuł” jest pozycją adresowaną do uczniów szkół podstawowych, ich nauczycieli oraz wszystkich zainteresowanych ciekawostkami matematycznymi. Do pracy ze zbiorem wystarczy elementarna wiedza matematyczna z zakresu arytmetyki i geometrii. Celem autorów jest rozwijanie pomysłowości, szybkiej orientacji, łatwości postrzegania oraz umiejętności logicznego myślenia. Dla nauczycieli zbiór ma być impulsem do pokazywania matematyki w ciekawy i zrozumiały sposób. Opracowanie stanowi urozmaicenie procesu dydaktycznego w ramach pracy w szkole, kole matematycznym i samokształceniu w domu. Zadania z zakresu algebry i geometrii oparte są na obserwacji otaczającego świata. Czytelnik może sprawdzić swoje umiejętności rozwiązując problemy w dwudziestu pięciu niezależnych rozdziałach. Ten zbiór zachęci Was do fascynujących spotkań z matematyką.