Oficjalna księgarnia portali ciekawostkihistoryczne.pl oraz twojahistoria.pl

Po co nam kultura?

Terry Eagleton

Po co nam kultura?

5.4

(28 ocen) wspólnie z

24,99

 

W niezliczonych odmianach kultura towarzyszy nam przez całe życie: wysoka, masowa, rozumiana jako ogół sztuk czy styl życia, komercyjna, etniczna… lista zdaje się nie mieć końca. Kultura to środowisko, w którym żyjemy, ale także to, dla czego żyjemy, mówi nam w tej książce Terry Eagleton. Uczucia, związki, pamięć, pokrewieństwo, miejsce, społeczność, spełnienie emocjonalne i intelektualne zadowolenie są bliższe większości z nas niż karty praw człowieka czy umowy handlowe.
Tradycyjnie kultura wysoka spajała wszystkie te wartości w łatwo dostępnej formule. Czytając, oglądając czy słuchając stawaliśmy się podmiotami uniwersalnymi, bo ona „niczym Bóg Wszechmogący pozwalała nam patrzeć na świat tak, jakbyśmy byli jednocześnie wszędzie i nigdzie”. W wielokulturowym świecie kultura, która afirmuje różnice, zyskała nowy polityczny wymiar, stała się jednak także nieskromna i arogancka. „Nadszedł czas”, jak na koniec pisze Eagleton, „by, uznając jej znaczenie, przywrócić ją na właściwe miejsce”.

Terry Eagleton, brytyjski literaturoznawca i teoretyk kultury, znany z kontrowersyjnych poglądów publicysta „Guardiana” oraz filozof marksistowski, który w swojej twórczości łączy inspiracje marksistowskie i katolickie. Wykłada literaturę angielską na University of Lancaster oraz teorię kultury w National University of Ireland w Galway. W Polsce ukazały się jego książki: Iluzje postmodernizmu (1998), Marks. Marks i wolność (1998), Święty terror (2008), Rozum, wiara i rewolucja. Refleksje nad debatą o Bogu (2010), Koniec teorii (2012).

Muza
Oprawa miękka

Wydanie: pierwsze

Data pierwszego wydania:
2012-10-02

ISBN: 978-83-775-8258-9

Tytuł oryginalny: Idea of Culture

Liczba stron: 192

Format: 12.5x19.0

Cena detaliczna: 24,99 zł

Nie wiesz co przeczytać?
Polecamy nasze najciekawsze artykuły

Zobacz wszystkie
10.04.2021

Nusret – sam przeciwko wszystkim

Sformułowana na początku XX wieku przez brytyjski Komitet Obrony Imperialnej opinia głosiła, że nawet wspólna akcja okrętów i wojsk lądowych przeciwko umocnieniom na półwyspie Gallipoli niesie za sobą „wielkie ryzyko i nie powinna być podejmowana dopóty, dopóki istnieją inne sposoby wywarcia wpływu na Turcję”. W styczniu 1915 roku tych innych powodów nawet nie szukano.
Czytaj dalej...
05.03.2019

5 najgorszych władców średniowiecznej Polski

Jeden był kastratem, pozbawionym korony i porzuconym przez żonę. Inny dał się zadźgać już w kilka miesięcy po objęciu władzy, a i tak na zawsze zmienił dzieje kraju. Był też największy z rozpustników i najgłupszy z dowódców…
Czytaj dalej...
06.03.2019

Karl Dönitz – ostatni Führer. Kim był człowiek, którego Hitler wyznaczył na swego następcę?

Nigdy nie poczuł się do winy i protestował, gdy nazywano go zbrodniarzem wojennym. Podczas procesu w Norymberdze bronił się: „Gdy zaczyna się wojna, oficer nie ma innego wyboru, jak wykonywanie swoich obowiązków”. Ale czy faktycznie Karl Dönitz tylko biernie realizował polecenia?
Czytaj dalej...
05.03.2019

Dlaczego władców Rosji nazywano carami?

Od XV wieku książęta moskiewscy konsekwentnie budowali swoją pozycję władców Wszechrusi. Powiększali obszar swojego państwa i szukali sposobu, by dodać sobie splendoru. Tytuł cesarski z pewnością im go przydał – ale jak uzasadnili ten awans?
Czytaj dalej...