Menu

Adam Regiewicz

Winny czy niewinny? Zdecydujcie sami! Sąd nad bohaterem to gra narracyjno-performatywna przypominająca popularne gry RPG (role-playing games), oparta na lekturach z wykazu MEiN dla liceum i technikum.Graczy czeka batalia sądowa – fikcyjna, ale nie mniej emocjonująca niż prawdziwa. Oskarżeni o popełnienie jednego z wybranych przestępstw oraz świadkowie to bohaterowie literaccy pochodzący z różnych utworów. Głównym zadaniem jest ustalenie winy lub niewinności – rozgrywka kończy się zatem w momencie wydania wyroku przez ławników lub sędziego.Niezależnie od rozstrzygnięcia głównym celem gry jest utrwalenie wiedzy o bohaterach lektur, kreatywne wykorzystanie motywów literackich w opowiadanej historii oraz ćwiczenie przez uczniów zdolności oratorskich i retorycznych.
Sztuka wyrazu to seria podręczników do nauki języka polskiego w liceum i technikum. Składa się z siedmiu tomów obejmujących oba zakresy nauczania – podstawowy i rozszerzony. Tom siódmy serii (jedyny dla klasy maturalnej) obejmuje literaturę po 1945 roku. Podręczniki z serii Sztuka wyrazu zawierają zagadnienia z zakresu literatury, kultury i sztuki oraz języka. Najważniejszymi ogniwami poszczególnych tematów są teksty literackie (wraz z opracowaniem dydaktycznym) oraz łączące się z nimi konteksty i nawiązania kulturowe. Inne ważne elementy podręczników z serii Sztuka wyrazu to: wprowadzenia do epok z chronologicznym zestawieniem wydarzeń, omówienia lektur obowiązkowych, zadania kształtujące umiejętności przydatne na nowej maturze, przykłady motywów wędrownych obecnych w literaturze i sztuce na przestrzeni wieków, informacje i zadania wyrabiające dobre nawyki podczas pisania różnorodnych form wypowiedzi (z wzorcowymi przykładami wypracowań), bogata ikonografia, a zwłaszcza reprodukcje dzieł sztuki nawiązujące do omawianych tekstów, lekcje poświęcone analizie dzieł ikonicznych, a także filmowych i teatralnych, spójne z celami kształcenia pytania, zadania oraz polecenia, podsumowania w formie graficznych map pojęć i zestawów pytań.
Dialog filmu z literaturą to oryginalne pomysły na połączenie nauczania języka polskiego z przekazywaniem wiedzy na temat filmu. Książka zawiera: gotowe scenariusze lekcji, w których porównuje się teksty literackie z wybitnymi dziełami filmowymi, propozycje tematów wypracowań oraz zagadnienia do przeprowadzenia próbnej matury. Warta podkreślenia jest staranność, z jaką autor wybrał tytuły do omówienia na lekcji, aby były one ciekawe i inspirujące dla uczniów. Nowe wydanie książki Dialog filmu z literaturą jest znacznie obszerniejsze od poprzedniego. Uwzględnia wymagania obecnego egzaminu maturalnego i przede wszystkich proponuje więcej nowych interesujących filmów.
Podręcznik przygotowany do podstawy programowej obowiązującej od września 2019 roku. Sztuka wyrazu to seria podręczników do nauki języka polskiego w liceum i technikum. Składa się z siedmiu tomów obejmujących oba zakresy nauczania – podstawowy i rozszerzony. Podręczniki z serii Sztuka wyrazu zawierają zagadnienia z zakresu literatury, kultury i sztuki oraz języka. Najważniejszymi ogniwami poszczególnych tematów są teksty literackie (wraz z opracowaniem dydaktycznym) oraz łączące się z nimi konteksty i nawiązania kulturowe. Inne ważne elementy podręczników z serii Sztuka wyrazu to: wprowadzenia do epok z chronologicznym zestawieniem wydarzeń, omówienia lektur obowiązkowych, przykłady motywów wędrownych obecnych w literaturze i sztuce na przestrzeni wieków, informacje i zadania wyrabiające dobre nawyki podczas pisania różnorodnych form wypowiedzi (z wzorcowymi przykładami wypracowań), bogata ikonografia, a zwłaszcza reprodukcje dzieł sztuki nawiązujące do omawianych tekstów, lekcje poświęcone analizie dzieł ikonicznych, a także filmowych i teatralnych, spójne z celami kształcenia pytania, zadania oraz polecenia, podsumowania w formie graficznych map pojęć i zestawów pytań. Tom szósty serii obejmuje dwudziestolecie międzywojenne oraz literaturę wojny i okupacji.
Podręcznik przygotowany do podstawy programowej obowiązującej od września 2019 roku. Sztuka wyrazu to seria podręczników do nauki języka polskiego w liceum i technikum. Składa się z siedmiu tomów obejmujących oba zakresy nauczania – podstawowy i rozszerzony. Podręczniki z serii Sztuka wyrazu zawierają zagadnienia z zakresu literatury, kultury i sztuki oraz języka. Najważniejszymi ogniwami poszczególnych tematów są teksty literackie (wraz z opracowaniem dydaktycznym) oraz łączące się z nimi konteksty i nawiązania kulturowe. Inne ważne elementy podręczników z serii Sztuka wyrazu to: wprowadzenia do epok z chronologicznym zestawieniem wydarzeń, omówienia lektur obowiązkowych, przykłady motywów wędrownych obecnych w literaturze i sztuce na przestrzeni wieków, informacje i zadania wyrabiające dobre nawyki podczas pisania różnorodnych form wypowiedzi (z wzorcowymi przykładami wypracowań), bogata ikonografia, a zwłaszcza reprodukcje dzieł sztuki nawiązujące do omawianych tekstów, lekcje poświęcone analizie dzieł ikonicznych, a także filmowych i teatralnych, spójne z celami kształcenia pytania, zadania oraz polecenia, podsumowania w formie graficznych map pojęć i zestawów pytań. Tom czwarty serii obejmuje jeden okres historycznoliteracki – pozytywizm.
Zbrodnia bez ciała, kara bez winy, miasto bez sumienia. Kiedy Jakub Kraft, profesor Uniwersytetu w Tel Awiwie, pojawia się na jednej z prowincjonalnych uczelni, nikt nie podejrzewa, że przyjechał do rodzinnego miasta, aby podjąć śledztwo. Jego przyjazd zbiega się z tajemniczymi zniknięciami młodych studentek z Ukrainy i nagłą absencją młodego adiunkta. Nikt, nawet on sam, nie podejrzewa, że przyjdzie mu rozliczyć się ze swoją historią i demonami z przeszłości. Potykając się o wystające fragmenty kostki chodnikowej i słuchając punka lat 80., szuka odpowiedzi na najważniejsze dla siebie pytania. Czy odnajdzie tego, kogo szuka? Czy zachowa twarz w obliczu przeszłości, która wyrywa się, by wziąć na nim odwet? Podda się jak ostatnio, czy też wystąpi czynnie przeciwko morzu nieszczęść? Wielowątkowa, poruszająca i do bólu prawdziwa opowieść o współczesnym świecie, gdzie brak jest miejsca dla autsajderów. – A pan, przepraszam, to kim jest? Bo nie dosłyszałam. – Kobieta postanowiła zapełnić niepokojącą lukę w swoim kosmosie wiedzy o świecie. Ogniki w spojrzeniu sekretarki lustrowały mężczyznę w średnim wieku, ubranego w zielono-szary prochowiec. Rozczochrane blond włosy i nieogolona twarz mogły świadczyć, że ma do czynienia albo z bezdomnym, albo z polonistą. – Kuba, to znaczy Jakub Kraft – odpowiedział menel, wyciągając nieporadnie ręce z kieszeni płaszcza. – Krystian zaprosił mnie tutaj… to jest na waszą uczelnię. Mam poprowadzić wykłady. – A ja nic nie wiem – obruszyła się Wandzia. – A tego nicponia uparcie nie ma. Widzi pan. I co my z tym zrobimy? Wziął i zniknął. To się w głowie nie mieści, jak można tak znikać, nikomu nic nie mówiąc. I to był fakt. Krystiana uparcie nie było.
Parafrazując tytuł klasycznego filmu, można by powiedzieć, że kryminał zostawia ślad. I takie właśnie ślady interesują autorów tej monografii. Mowa więc o zapachu (ściślej: o „zgniliźnie”) jako ważnym tropie w twórczości Joanny Chmielewskiej. A także o roli dźwięku i doznań audytywnych w pewnej powieści Anatola Sterna. Zarazem propozycja badawcza zaprezentowana w książce poszerza pojęcie „kryminału” i wykracza poza pola podstawowych skojarzeń. Badacze mówią o nim w kontekście klasyki rocka i polskiego hip-hopu, eksplorują obszar paratekstów (niezwykle interesujący artykuł o czołówkach seriali kryminalnych) oraz hipertekstu. Nie stronią także od uwag genologicznych, choć tradycyjne literaturoznawstwo ustępuje tu miejsca komparatystyce kulturoznawczej. Nie mam wątpliwości, że publikacja ta spotka się z dobrym przyjęciem przez czytelników interesujących się kryminałem jako fenomenem nie tylko współczesnej kultury. (prof. Mariusz Czubaj)
Książka zawiera szereg pomysłów, jak korzystać z konkretnych dzieł filmowych przy ukazywaniu ważnych prawd ewangelicznych. Jednak odwołuje się nie tylko do filmów, które w oczywisty sposób kojarzą się z religijnym przekazem, ale i do takich, które na pierwszy rzut oka wydają się dalekie od ducha pobożności, zważywszy na brutalne czy erotyczne sceny. Jak mówi Autor: „Każde dzieło filmowe stanowi ważki przekaz na temat sensu ludzkiego życia, gdyż zawiera się w nim jakiś kawałek prawdy, składający się na swoistą układankę – mozaikę rzeczywistości”. Proponowane tu medytacje filmowe nie roszczą sobie pretensji do moralizowania, ale są odnajdywaniem śladów Boga w codzienności. Są w swej istocie kerygmatyczne, bowiem przepowiadają Dobrą Nowinę i wzywają do nawrócenia. Obrazy, które stały się kanwą zawartych w książce rozważań, zapraszają czytelnika do zejścia w najgłębsze warstwy egzystencji. dla miłośników filmu – ciekawe, pogłębione omówienie 38 dzieł współczesnej sztuki filmowej dla katechetów – kopalnia inspiracji w ewangelizacyjnej pracy z młodzieżą dla każdego – metaforyczna podróż przez najważniejsze prawdy wiary, które przez obraz na nowo odciskają się w duszy
Zaskakująco oczyszczający śląskość z prowincjonalizmu literackiego debiutancki kryminał Adama Regiewicza. Ten profesor literatury, znany na wszystkich polskich uniwersytetach specjalista od kerygmatu, pisze nagle rzecz, w której jest i Jakob Böhme i św. Barbara, córka Dioskura, i arystokratyczny przemysłowiec Franz von Borgensmarck, i zbrodnicze tajemnice pewnej kamienicy. I są jakieś podziemia dobra i zła walczące ze sobą… A także zabrzańskie mądrości spod podłogi a la Dostojewski… - Zbigniew Kadłubek