Menu

Barbara Piórkowska

Pisarka, poetka, krytyczka literacka, performerka. Autorka powieści „Szklanka na pająki” (2010) i prozy „Utkanki” (2014), trzech tomów poetyckich, w tym ostatniego pt. „Internationala” (2012), audiobooka poetyckiego, tekstów do piosenek (płyta „Piórko” Natalii Grzebały); współtwórczyni spektakli poetyckich. Nominowana do Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury „Splendor Gedanensis” za rok 2010. Laureatka Nagrody Gdańskich Bibliotekarzy „Pro Libro Legendo” za rok 2010. Współtwórczyni projektów pisarskich dla grup seniorów oraz edukacyjnych przedsięwzięć związanych z literaturą przeznaczonych dla dorosłych, dzieci i młodzieży. Nauczycielka w pracowni kreacji literackich i blogów w Pałacu Młodzieży w Gdańsku, trenerka warsztatów twórczego pisania m.in. na ogólnopolskim festiwalu rozwojowym dla kobiet Progressteron. Tłumaczona na język angielski, rosyjski i litewski.
Ion to skromny urzędnik szóstego rzędu, który w Muzeum Historycznym zajmuje się odtwarzaniem roślin z cudem zachowanych fragmentów okazów i starych zielników. W Mieście Numer Pięćset Czternaście panuje przekonanie, że tym sposobem uda się przywrócić życie na Ziemi w formie, w jakiej istniało, zanim zniszczył je człowiek. Mieszkańcy wierzą także, że są jedynymi istotami ocalałymi po katastrofie klimatycznej.Własną opowieść o życiu na Ziemi snuje Gaja. Główną rolę odgrywają tutaj kobiety, strażniczki trwania, a przeszłość i przyszłość przeplatają się ze sobą.W poszukiwaniu odpowiedzi na pytania o sedno istnienia, warto wsłuchać się w głos Gai. Barbara Piórkowska – pisarka i poetka, współtwórczyni spektakli poetyckich. Prowadzi warsztaty twórczego pisania i spacery zielarsko-literackie. Autorka tekstów piosenek na płycie „Piórko” Natalii Grzebały, czterech tomów poetyckich, prozy „Utkanki” oraz trzech powieści: „Szklanka na pająki”, „Gaja. Historia prawdziwa” i „Kraboszki”. Na motywach tej ostatniej powstał spektakl „Rodzanice” w Teatrze Gdynia Główna w reżyserii Ewy Ignaczak z udziałem grupy śpiewaczek z Akademii Głosów Tradycji.
Kilka razy bolała ją głowa, potem upadła na ulicy. Tak zaczęła swoją podróż przez kolejne sale szpitalne, w której głównymi stacjami są „pobranie krwi” i „chemia”. Musi przyswoić reguły dotyczące życia w chorobie i jednocześnie znaleźć własną drogę do wyzdrowienia. Pomoc w utkaniu całkiem nowej nici życia przyjdzie z nieoczekiwanej strony. Kraboszki to prywatny dyskurs na temat relacji pacjentka-lekarze i odczłowieczenia w służbie zdrowia. Powieść, oparta na rzeczywistych doświadczeniach, pozwala dostrzec emocjonalny aspekt zmagania się ze śmiertelną chorobą. O autorce:Barbara Piórkowska ? pisarka, poetka. Autorka powieści Szklanka na pająki (2010/2018) i prozy Utkanki (2014), czterech tomów poetyckich, audiobooka poetyckiego, tekstów do piosenek (płyta Piórko Natalii Grzebały); współtwórczyni spektakli poetyckich i spacerów literackich. Prowadziła warsztaty twórczego pisania m.in. na ogólnopolskim festiwalu rozwojowym dla kobiet Progressteron. Ukończyła warsztaty pisania prozą, organizowane przez Wydawnictwo Czarne. Jej teksty były tłumaczone na język angielski, niemiecki, rosyjski i litewski. Laureatka Nagrody Gdańskich Bibliotekarzy „Pro Libro Legendo” za rok 2010. Wielokrotna stypendystka Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego. Zbiera wycinanki ludowe. Mieszka w Gdańsku.
W małym gdańskim mieszkaniu, w tym samym bloku co polski elektryk, który zmieni dzieje Polski: Lech Wałęsa, w burzliwych latach osiemdziesiątych poprzedniego stulecia, przychodzi na świat Aleksandra. Już od początku widać, że jest inna niż wszystkie dzieci w okolicy: bardzo wrażliwa, utalentowana, wnikliwie obserwująca rzeczywistość. Oswaja smutek wylewając go na kartki papieru w postaci wielobarwnych rysunków. Żyje, dorasta, śmieje się głośno i zachwyca się światem, a tuż obok, za drzwiami, na ulicy, na podwórzu – zmienia się świat.
Inspiracją do napisania tej książki stały się rozmowy przeprowadzone w ramach seminarium "Wspólny pokój", zorganizowanego w 2012 roku przez Instytut Kultury Miejskiej oraz Uniwersytet Gdański. Projekt poświęcony trudnej powojennej historii Gdańska i otrzymał oficjalne wsparcie Guntera Grassa.