Odrzucenie dziecka przez rówieśników powinno być dla rodziców i wychowawców sygnałem ostrzegawczym. Zapowiada bowiem problemy na kolejnych etapach rozwoju dziecka: niedostosowanie społeczne w okresie dorastania, trudności w życiu dorosłym.Książka Marii Deptuły pozwala zrozumieć przyczyny odrzucenia rówieśniczego i jego przejawy. Czytelnik znajdzie w niej analizę działań, jakie można podjąć, by skutecznie pomóc dzieciom odrzucanym przez rówieśników w przedszkolu, szkole, świetlicach środowiskowych czy terapeutycznych. Autorka zwraca uwagę na zapobieganie odrzuceniu, czemu służyć może wczesne wspomaganie rodziców w wypełnianiu ich opiekuńczej i wychowawczej roli, praca z grupą rówieśniczą w przedszkolu i szkole sprzyjająca rozwojowi tolerancji oraz pomaganie dziecku, gdy pojawią się problemy w relacjach z rówieśnikami.Maria Deptuła – doktor habilitowany nauk humanistycznych w dziedzinie pedagogiki, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Specjalizuje się w teorii wychowania oraz pedagogice społecznej, zwłaszcza w projektowaniu i analizie praktyk opiekuńczych i edukacyjnych – profilaktycznych i terapeutycznych, sprzyjających rozwojowi kompetencji istotnych dla dobrych relacji dzieci z rówieśnikami. Autorka i redaktorka wielu publikacji, m.in. Profilaktyki w grupach ryzyka (cz. 1 – 2009, cz. 2 – 2010) oraz serii poświęconej diagnostyce pedagogicznej i profilaktyce społecznej (2004, 2005, 2006).