Menu

Dorota Folga-Januszewska

Kolejny minialbum w serii Plakaty poświęcony jest twórczości Wojciecha Domagalskiego, grafika, malarza, projektanta graficznego i wykładowcy akademickiego. Domagalski ukończył z wyróżnieniem Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, kilka lat później uzyskał stopień doktora na macierzystej uczelni. Jest autorem wystaw indywidualnych, uczestnikiem ponad stu wystaw zbiorowych oraz laureatem nagród przyznawanych w Polsce i za granicą – otrzymał m.in. Srebrny Medal na 26. i 28. Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie w latach 2018 i 2023. W swojej twórczości Domagalski komentuje otaczającą nas rzeczywistość w sposób ironiczny, okazując jednocześnie duże zrozumienie dla społecznych problemów. Jego plakaty, prezentujące pozornie pustą płaszczyznę, zaskakują oszczędnością treści i wielością skojarzeń. Wstęp i wybór prac do minialbumu przygotowała Dorota Folga-Januszewska. Książka zawiera wybrane przykłady z popularnych cykli plakatów: Polska w plakacie, Warszawa i ja czy Ja Cię Kielce.
Nowy minialbum z serii o najwybitniejszych polskich plakacistach traktuje o twórczości Franciszka Starowieyskiego, grafika, malarza, rysownika, scenografa i performera. Starowieyski zaprojektował ponad trzysta znakomitych plakatów, z czego większość została wykonana na potrzeby filmu, teatru i festiwali. Jego prace powstałe z wyraźnej inspiracji sztuką baroku stanowią swoiste połączenie realizmu i surrealizmu oraz zmysłowości i przemijalności, zdumiewają przesłaniem i zachwycają niejednorodną formą. Starowieyski był wielokrotnie nagradzany, m.in. Grand Prix na Biennale Sztuki Współczesnej w Sao Paulo (1973), Grand Prix za plakat filmowy na festiwalu w Cannes (1974) i Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu w Paryżu (1975). Niniejszy minialbum, w opracowaniu Doroty Folgi-Januszewskiej, prezentuje 60 najsłynniejszych plakatów artysty.
Minialbum, zawiera ponad 50 prac wybitnego malarza, rysownika, rzeźbiarza i plakacisty – Wojciecha Fangora. Najcelniejsze prace plakatowe i graficzne tego wielkiego mistrza w wyborze znawców tematu Doroty Folgi-Januszewskiej oraz Błażej Lniskiego tworzą znakomity, dostępny dla każdego, zbiór dzieł. To drugi album z serii poświęconej najwybitniejszym twórcom polskiej szkoły plakatu.
The Art of Polish Poster - Książka Doroty Folgi-Januszewskiej Książka przedstawia dzieje polskiej tradycji graficznej prowadzącej do tzw. fenomenu polskiego plakatu, historię, która wiedzie od pierwszych ośrodków drukarskich w Krakowie XVI wieku, narodzin grafiki artystycznej w XVII i XVIII wieku, przez eksperymenty warsztatowe XIX stulecia, modernistyczne przemiany, opisywany na świecie fenomen polskiej grafiki artystycznej okresu międzywojennego i narodziny polskiej szkoły projektowania graficznego w latach 30. XX wieku, aż do polskiej szkoły plakatu w drugiej połowie tegoż stulecia, solidarnościowego affiche brut następnego pokolenia i w końcu rozkwitu młodego, poetyckiego i anarchizującego plakatu przełomu XX i XXI wieku oraz początku XXI wieku. Na przykładzie 1724 reprodukcji prac kilkuset artystów zgromadzonych w kilkunastu kolekcjach w Polsce i na świecie czytelnik ma okazję wędrować, obserwując przemiany tej polskiej specjalności. Wersja w jezyku angielskim.
Publikacja „Janusz Stanny. Ilustracje”, poświęcona twórczości Janusza Stannego, rozpoczyna nową serię miniaturowych albumów, tym razem o najwybitniejszych polskich autorach ilustracji. Stanny to niewątpliwie jeden z najsłynniejszych twórców zajmujących się tą dziedziną sztuki – dorobek artysty obejmuje ilustracje wykonane do ponad dwustu książek, choćby Pana Tadeusza Mickiewicza, Don Kichota Cervantesa czy bajek La Fontaine’a i baśni Andersena. Jego prace, cechujące się łatwo rozpoznawalną kreską, stanowią unikatowe połączenie malarskości z dowcipem. Niniejszy minialbum, prezentujący blisko 60 wybranych ilustracji artysty, powstaje we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie.
„Buszewicz. Plakaty” to kolejna pozycja w serii o najwybitniejszych twórcach plakatów, tym razem traktująca o dorobku artystycznym Macieja Buszewicza, profesora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Buszewicz zajmuje się projektowaniem od 1976 roku, dyplom zaś uzyskał w pracowni Haliny Chrostowskiej w 1979 roku. Projektował między innymi serie plakatów dla Teatru Studio i Sinfonii Varsovii, a jego prace charakteryzują się niebanalnym połączeniem typografii, faktury i fotografii. Artysta zasłynął nie tylko jako autor plakatów i projektów książek, lecz także fontów, okładek płytowych i kalendarzy. Niniejszy album, powstały we współpracy z warszawską ASP, prezentuje blisko 60 plakatów projektanta w wyborze Doroty Folgi-Januszewskiej.
Piotr Gawron (ur. 1943) – rzeźbiarz i pedagog, absolwent Wydziału Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Zofii Demkowskiej i Tadeusza Łodziany (1966–1972), później wykładowca, a od 1994 roku profesor ASP. W swojej twórczości koncentruje się na rzeźbie kameralnej, portretowej i medalierstwie. Laureat wielu nagród i wyróżnień, m.in. złotego medalu na V Festiwalu Sztuk Pięknych w Warszawie (1973) i pierwszej nagrody podczas I Międzynarodowego Biennale Medalierstwa Unikatowego w Warszawie (1988). Odznaczony złotym orderem Gloria Artis (2015).
Minialbum prezentujący twórczość Antoniego Rząsy (1919–1980) – rzeźbiarza, urodzonego w Futomie na Podkarpaciu, później związanego z Zakopanem. Choć osobiście nie identyfikował się z żadnym wyznaniem religijnym, w swej twórczości skupił się przede wszystkim na tematyce chrześcijańskiej. Dotyczy to głównie motywów chrystologicznych, poruszających temat ludzkiego cierpienia, który wiąże się także z młodzieńczymi doświadczeniami artysty sięgającymi okresu drugiej wojny światowej. Na uwagę zasługują szczególnie cykle, takie jak „Droga Krzyżowa” czy „Oświęcim”.
Minialbum poświęcony twórczości Piotra Młodożeńca – grafika, malarza, rysownika oraz projektanta, syna Jana Młodożeńca, również znanego i cenionego artysty. Absolwent warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, w swojej twórczości inspiruje się m.in. pop-artem oraz sztuką podziemną, charakterystyczną dla lat 80. w okresie PRL-u, czego wyrazem były projektowane przez Młodożeńca słynne plakaty dla Solidarności. Jest autorem znanego na całym świecie znaku „Coexist” (2000), będącego symbolem tolerancji i poszanowania odmienności na tle religijnym, który jako leitmotiv posłużył nawet zespołowi U2 na jednej z tras koncertowych.
Książka prezentująca dorobek Eryka Lipińskiego (1908–1991) – rysownika, autora plakatów, ilustracji książkowych, karykaturzysty i satyryka – powstała we współpracy z Muzeum Karykatury w Warszawie, którego artysta był inicjatorem. W 1935 roku wraz ze Zbigniewem Mitznerem i Zenonem Wasilewskim założył czasopismo „Szpilki”, w którym przez kilka lat pełnił funkcję redaktora naczelnego. Jako rysownik współpracował ponadto m.in. z „Przekrojem”, „Przeglądem Kulturalnym”, „Trybuną Ludu”, „Panoramą” i „Expressem Wieczornym”. W twórczości plakatowej Lipińskiego istotną rolę odegrała groteska, a dzięki dużej różnorodności techniki i formy jego prace zyskały swój własny niepowtarzalny charakter.
„Marcin Mroszczak. Plakaty” to już dwudziesty piąty minialbum w popularnej serii „Plakaty”, przedstawiający tym razem twórczość Marcina Mroszczaka, syna Józefa Mroszczaka, jednego z założycieli polskiej szkoły plakatu. Marcin Mroszczak studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, pracował w prestiżowych zagranicznych pracowniach designu, założył agencję reklamową Corporate Profiles. Projektuje plakaty filmowe i teatralne, scenografie teatralne, okładki książkowe – do jego najsłynniejszych realizacji należą m.in. „Hamlet” do sztuki Williama Szekspira, powstały we współpracy z Andrzejem Krauze, „Człowiek z marmuru” i „Człowiek z żelaza” do filmów Andrzeja Wajdy czy też plakat z okazji dwudziestej rocznicy wyborów 4 czerwca, zainspirowany szeryfem z plakatu Tomasza Sarneckiego „W samo południe. 4 czerwca 1989”. Wstęp i wybór reprodukcji do książki przygotowała Dorota Folga-Januszewska.
Kazimierz Gustaw Zemła (ur. w 1931) – jeden z najbardziej znanych współczesnych polskich rzeźbiarzy. Absolwent i pedagog, a przez kilka lat także dziekan warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Autor ponad 60 wystaw indywidualnych. Album prezentuje najważniejsze dzieła artysty, do których należą, m.in.: Pomnik Powstańców Śląskich w Katowicach, Pomnik Czynu Polaków w Szczecinie, Polegli Niepokonani oraz Monte Cassino w Warszawie, a także liczne pomniki św. Jana Pawła II. Odznaczony Krzyżem Wielkim Orderu Odrodzenia Polski.
Marcin Władyka (ur. 1975) jest związany z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie, ponadto współpracuje wieloma festiwalami, przeglądami filmów i instytucjami kultury, tworząc na ich potrzeby plakaty, rysunki czy projekty książek. Profesor Dorota Folga-Januszewska uważa plakaty Władyki za „śmiertelnie zabawne, dramatycznie komiczne”, często przedstawiające poruszaną kwestię w krzywym zwierciadle. Mimo iż pozwalają one na uśmiech, jednocześnie skłaniają do refleksji. W albumie zebranych zostało blisko 60 starannie wyselekcjonowanych, najlepszych prac artysty.
Kolejny minialbum w serii Plakaty poświęcony jest twórczości jednego z najsłynniejszych twórców polskiej szkoły plakatu – Jana Młodożeńca. Na dorobek artysty składają się nie tylko plakaty, lecz także okładki i ilustracje książkowe przygotowywane na zlecenie wielu polskich wydawnictw. Młodożeniec jest autorem licznych plakatów filmowych („Czekając na życie”, „Pojedynek na szosie”), teatralnych („Indyk”, „Wdowy”) i baletowych („Trójkątny kapelusz”, „Cztery temperamenty”). Jego charakterystyczny styl opierał się na bogatej kolorystyce, grubej kresce oraz stosowaniu ręcznie wykonanego liternictwa.
Minialbum „Hołdanowicz. Plakaty” stanowi kontynuację popularnej serii poświęconej najwybitniejszym przedstawicielom polskiego plakatu. Leszek Hołdanowicz – jeden z reprezentantów polskiej szkoły plakatu, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Warszawie, obecnie wykładowca warszawskiej akademii. Laureat wielu nagród, wielokrotny medalista Polskiego Biennale Plakatu w Katowicach oraz Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie. Tworzy plakaty o tematyce społecznej, sportowej i kulturalnej, okładki książkowe i płytowe, informacje wizualne. Prace Hołdanowicza cechują lapidarność formy, powtarzalność elementów oraz asceza kolorystyczna.
„Ostoja Lniski. Plakaty” to kolejna miniatura w popularnej serii o polskich plakacistach. Bohaterem tomiku jest Błażej Ostoja Lniski, niezwykle utalentowany artysta, profesor warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, który specjalizuje się nie tylko w sztuce plakatu, lecz zajmuje się także litografią, malarstwem, ilustracją, projektowaniem książek i fontów. Jest laureatem wielu nagród, m.in. Nagrody im. Tadeusza Kulisiewicza, Najlepszej Grafiki Miesiąca, PTWK za Najpiękniejszą Książkę Roku („Władysław Winiecki. Wielki wodewil”) i Nagrody Honorowej Towarzystwa Bibliofilów Polskich. Książka, opatrzona wstępem Doroty Folgi-Januszewskiej, zawiera niemal sześćdziesiąt reprodukcji prac Ostoja Lniskiego.
„Myjak. Rzeźba” otwiera nową miniserię poświęconą najsłynniejszym polskim rzeźbiarzom. Bohater pierwszego tomiku to Adam Myjak, absolwent warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, wielokrotny rektor macierzystej uczelni, twórca wielu realizacji pomnikowych i plenerowych w Polsce i w Niemczech, autor scenografii teatralnych. Rzeźbi w drewnie, brązie i kamieniu, tworząc przede wszystkim ludzkie sylwetki. Tekst i wybór najlepszych prac artysty przygotowała Dorota Folga-Januszewska, za projekt graficzny odpowiada Błażej Ostoja Lniski.
The seminar organised in Wilanów on 16-17 May 2017 by ICOM Europe and ICOM Poland entitled Planning an extended museum: cultural & natural heritage – society – economy – land & townscape, was the result of one of the most important ICOM resolutions, “The Responsibility of Museums Towards Landscape”, adopted by ICOM General Assembly in Milan on 9 July 2016. In the wake of this resolution, its originators and editors were invited to the UNESCO High Level Forum of Museums in Shenzhen, China, where, in turn, the Shenzhen Declaration on Museums and Collections was adopted. For the first time, the role of museums in the process of protecting the surrounding heritage of any nature was emphasised so strongly. On the basis of the recommendations, a concept emerged of treating museums as institutions forging active, bilateral relationships with their milieu, which, in the process, become centres of expert knowledge in the scope of their specialties in interests. This knowledge, in turn, is the starting point for building permanent protective competences aiming at the protection of the presentation of the most precious artefacts, natural phenomena and human heritage, education about them and studies of them. Dorota Folga Januszewska Dorota Folga Januszewska
Minialbum zawiera blisko 60 prac jednego z najznakomitszych polskich rysowników – Zygmunta Januszewskiego. Rysunki były tylko fragmentem twórczości Artysty, na którą składały się plakaty, projekty książek, doświadczenia z grafiką artystyczną, performance i happeningi, a także twórczość pisarska i poetycka. Plakaty powstawały równolegle do projektów książek autorskich i okładek gazet, często towarzysząc ich inauguracji. Za te połączenia i eksperymenty graficzne Artysta był wielokrotnie nagradzany. Swoje prace pokazywał na ponad stu indywidualnych wystawach w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Francji. Od 2000 profesor Internationale Sommerakademie für Bildende Kunst w Salzburgu, a od 2002 ASP w Warszawie, gdzie przejął po profesorze Januszu Stannym Pracownię Ilustracji.
Minialbum zawiera blisko 60 prac jednego z najznakomitszych polskich twórców ilustracji książkowej i prasowej – Janusza Stannego. Wyróżnikami prac artysty są wieloznaczna forma, delikatność rysunku oraz humorystyczne przedstawienie postaci. Stanny ilustrował bajki i baśnie, chociażby La Fontaine’a i Andersena, jak również literaturę dla dorosłych. Książka, opatrzona wstępem Doroty Folgi-Januszewskiej, jest piątą publikacją z serii poświęconej najwybitniejszym polskim plakacistom
Minialbum, zawiera ponad 50 prac jednego z największych twórców polskiego plakatu – Henryka Tomaszewskiego. Najcelniejsze prace plakatowe i graficzne tego wybitnego grafika, ilustratora i pedagoga w wyborze znawców tematu Doroty Folgi-Januszewskiej oraz Błażej Lniskiego tworzą znakomity, dostępny dla każdego, zbiór dzieł. Album otwiera serię poświęconą najwybitniejszym twórcom polskiej szkoły plakatu.
Przedstawiony wybór ponad 150 dzieł malarskich istotnych dla dziejów polskiej sztuki od końca XI wieku do wybuchu I wojny światowej ma na celu zwrócenie uwagi na bogactwo treści, na znaczenia i na formę obrazów, które powstawały w Polsce lub były zamawiane z myślą o polskim odbiorcy. Mamy więc przed sobą nie tylko malarstwo sztalugowe, ale także „obrazy” z ksiąg (iluminacja), obrazy będące elementem architektury (freski i malowidła ścienne) oraz ikony, których emocjonalny kult, jak w wypadku Matki Boskiej Częstochowskiej, przysłaniał nierzadko postać artystyczną dzieła. Czy poprzez ten wybór możemy „odczytać” kod kulturowy, czy istnieje jakaś specyfika treści, formy i wyrazu charakterystyczna dla jednej z najstarszych państwowości europejskich, jaką była Polska? Czy możemy w obrazach tych znajdować obraz świata leżącego na przecięciu wielu kultur, gdzie Wschód spotykał Zachód, gdzie religie i narodowości budowały różnorodność tradycji? Zaproponowany wybór dzieł jest próbą zebrania „malarskich głosów”, które tworzą „polski język wizualny”, ich „odczytywanie” jest zarazem prezentacją wielu metod, które historia sztuki zaproponowała, aby zbliżyć się do obiektów swoich badań. Czy próbą udaną, ocenić może czytelnik, a raczej chyba widz czytający.