Menu

Ewa Kulińska

Celem monogra?i jest przedstawienie zaprojektowanego modelu referencyjnego zawierającego poszczególne etapy kontroli zarządczej w jednostkach sektora ?nansów publicznych, zapewniającego właściwą organizację procesów organizacyjno-zarządczych. W publikacji zaprezentowano podejście, że „dobrze prowadzona kontrola zarządcza nie stanowi dla jednostki kosztu, lecz wnosi wartość dodaną”. W monogra?i przyjęto, że kontrola zarządcza to działania zarządczo-organizacyjne mające na celu poprawę funkcjonowania jednostki oraz zwiększenie efektywności jej funkcjonowania, poprzez eliminację nieprawidłowości wynikających z nienależytej analizy funkcjonowania poszczególnych obszarów działania oraz eliminacji czynników ryzyka występujących w tych obszarach. W drugim wydaniu monogra?i uwzględniono zmiany zgodne z Dz.U. 2019 poz. 869. Od 1 stycznia 2010 r., czyli od momentu rozpoczęcia obowiązywania ustawy do sierpnia 2019 r., wykaz jednostek wchodzących w skład sektora ?nansów publicznych uległ zmianie. W 2015 r. uległ zmianie punkt 13 i otrzymał brzmienie „państwowe i samorządowe instytucje kultury”, w 2016 r. został dodany punkt 2a „związki metropolitarne”, następnie w 2019 r. uległ zmianie punkt 14 i otrzymał brzmienie „inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, instytutów działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, banków oraz spółek prawa handlowego.
Procesy logistyczne są nieodłącznym elementem działalności gospodarczej przedsiębiorstwa i stanowią istotny czynnik kształtujący jego ekonomikę i zdolność do aktywnej konkurencji. Nowe możliwości w tym względzie daje parametryzacja kosztów ryzyka procesów logistycznych. Prowadzone przez autorkę badania pokazują, że nie wszystkie wydatki są właściwie kwalifikowane, czyli nie są kojarzone z kosztami wywołanymi przez czynniki ryzyka. Opracowany model parametryzacji kosztów ryzyka procesów logistycznych umożliwia kompleksowe i systemowe ujęcie dwóch zasadniczych celów kosztów logistyki: 1) umożliwia precyzyjną identyfikację i ustalenie rzeczywistej wielkości i struktury kosztów logistyki, 2) daje racjonalne przesłanki do diagnozowania ich przyczyn, celem budo-wania racjonalnych narzędzi i mechanizmów do ich redukcji. W monografii wykazano, jak wielkie znaczenie ma prawidłowa kalkulacja kosztów występowania czynników ryzyka w poszczególnych procesach. Nie uwzględnianie rzeczywistych kosztów ich występowania może znacząco wpłynąć na błędy w procesach decyzyjnych. Nieprawdziwe wyobrażenie o tworzonej wartości dodanej może w konsekwencji przełożyć się na pogorszenie warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku.
Książka obejmuje głównie aspekty związane z funkcjonowaniem miast. Zawiera zarówno teoretyczne rozeznanie tematu, jak również przedstawia praktyczne możliwości poprawy funkcjonowania miast za pośrednictwem różnych narzędzi logistycznych. Autorzy za pośrednictwem szeregu ankiet skierowanych do użytkowników systemu miejskiego przedstawili wachlarz badań weryfikujących znaczenie wykorzystania logistyki w miastach. W książce zostały przedstawione praktyczne rozwiązania oddziałujące na systemy miejskie, w skład których można zaliczyć, m.in.: system rowerów miejskich, zastosowanie metody PERT do optymalizacji objazdu na terenie miast, dynamiczna synchronizacja sygnalizacji świetlnej, system inteligentnego sterowania ruchem w miastach, system dynamicznej informacji kierowców/ pasażerów, system zarządzania ryzykiem w miastach oraz wiele innych rozwiązań. Książka jest adresowana do bardzo szerokiego grona odbiorców, zarówno do pracowników naukowych, jak i menedżerów średniego i wysokiego szczebla oraz praktyków zarządzających systemem miejskim.