Menu

Gaston Leroux

"Upiór opery" gotycka powieść grozy z 1909 roku autorstwa Gastona Leroux, francuskiego pisarza i prawnika, do dziś zaskakuje i zachwyca czytelników wartką akcja i wielowątkową fabułą. Tytułowy Upiór to w istocie genialny architekt i kompozytor o imieniu Eryk. Obdarzony barwnym życiorysem, błyskotliwym umysłem, ale też zdeformowanym ciałem, od lat zamieszkuje podziemia Opery Paryskiej. Pewnego dnia w operze pojawia się młoda, utalentowana sopranistka – Christine Daaé, w której Eryk zakochuje się bez pamięci. Ją z kolei łączy uczucie z wicehrabią Raulem de Chagny. Gdy umiera ojciec śpiewaczki, ta z rozpaczy traci głos. Owładnięty obsesyjną miłością Eryk postanawia pomóc dziewczynie odzyskać umiejętność śpiewania, porwać ją i rozkochać w sobie. Czy uczucia Eryka zostaną odwzajemnione? Czy śpiewaczka odzyska swój unikatowy głos? Jak dalej potoczą się losy Eryka, Christine i Raula? Historia Upiora z Paryskiej Opery stała się inspiracją do stworzenia licznych ekranizacji. W 1986 roku na londyńskim West Endzie miała miejsce światowa prapremiera musicalu, który na podstawie historii Upiora stworzył Andrew Lloyd Webber. Musical Upiór w Operze stal się najbardziej dochodowym musicalem w historii, odnosząc gigantyczny sukces na najważniejszych scenach musicalowych na całym świecie, m.in. na Broadwayu, gdzie był najdłużej w historii granym spektaklem.
Upiór opery gotycka powieść grozy z 1909 roku autorstwa Gastona Leroux, francuskiego pisarza i prawnika, do dziś zaskakuje i zachwyca czytelników wartką akcja i wielowątkową fabułą. Tytułowy Upiór to w istocie genialny architekt i kompozytor o imieniu Eryk. Obdarzony barwnym życiorysem, błyskotliwym umysłem, ale też zdeformowanym ciałem, od lat zamieszkuje podziemia Opery Paryskiej. Pewnego dnia w operze pojawia się młoda, utalentowana sopranistka Christine Daa, w której Eryk zakochuje się bez pamięci. Ją z kolei łączy uczucie z wicehrabią Raulem de Chagny. Gdy umiera ojciec śpiewaczki, ta z rozpaczy traci głos. Owładnięty obsesyjną miłością Eryk postanawia pomóc dziewczynie odzyskać umiejętność śpiewania, porwać ją i rozkochać w sobie. Czy uczucia Eryka zostaną odwzajemnione? Czy śpiewaczka odzyska swój unikatowy głos? Jak dalej potoczą się losy Eryka, Christine i Raula? Historia Upiora z Paryskiej Opery stała się inspiracją do stworzenia licznych ekranizacji. W 1986 roku na londyńskim West Endzie miała miejsce światowa prapremiera musicalu, który na podstawie historii Upiora stworzył Andrew Lloyd Webber. Musical Upiór w Operze stał się najbardziej dochodowym musicalem w historii, odnosząc gigantyczny sukces na najważniejszych scenach musicalowych na całym świecie, m.in. na Broadwayu, gdzie był najdłużej w historii granym spektaklem.
Rouletabille zostaje wysłany przez swoją gazetę do Bułgarii, aby relacjonować wydarzenia z wojny bułgarsko-tureckiej i dołączyć do kobiety, którą kocha, Iwany Wilczkow. Jest ona córką zamordowanego generała, jednego z dowódców wojsk bułgarskich. Mordu przed laty dokonał watażka bułgarski Gawłow, będący na żołdzie tureckim i występujący obecnie pod nazwiskiem Kara Selim. Wraz ze swoją bandą Gawłow najeżdża miejsce stacjonowania dowódców armii bułgarskiej, zabija kolejnego generała, stryja Iwany, a ją samą porywa do swojego zamku. Co więcej, ginie także kufer bizantyński, który zawiera tajne plany mobilizacyjne armii bułgarskiej. Rouletabille dostaje misję odzyskania planów oraz Iwany, jednak w tym celu musi udać się do straszliwego Czarnego Zamku, siedziby Kara Selima.
Rouletabille rzucił się wraz z przyjaciółmi do jaskini lwa, czyli do legowiska straszliwego Gawłowa dlatego, że uwielbiał Iwanę Wilczkow i chciał ją uratować ze szponów bandyty, mordercy całej jej rodziny. Po wielu niebezpiecznych przygodach, w których nie raz ryzykował życiem, uratował Iwanę, złapał jej porywacza i po co? W chwili, gdy przybywają posiłki pod wodzą Atanazego Kietewa, kuzyna Iwany, ona sama ułatwia ucieczkę swojemu niby śmiertelnemu wrogowi Gawłowowi. Jak potoczą się dalsze losy Rouletabille w tej sytuacji, zwłaszcza, że wojna bułgarsko-turecka wchodzi w decydującą fazę, a reporter nieraz znajdzie się na pierwszej linii frontu?
Piękna Christine Daae odnosi z dnia na dzień sukces w słynnej Operze Paryskiej; jednak za jej sukcesem kryje się tajemnica. Opera jest nawiedzona, a duch jest zakochany w Christine. Kiedy zdaje sobie sprawę z uczuć Christine do hrabiego Chagny'ego, czuje się chory z zazdrości i planuje straszliwą zemstę. Czy można zapobiec tragedii? Czy miłość może coś zmienić i uratować wszystkich? Przeczytaj tę opowieść o przygodzie, zaufaniu i nadziei i znajdź odpowiedź...Oryginalne i klasyczne powieści dla młodzieży i dorosłych. Wspomagają samodzielne doskonalenie języka angielskiego. Rozwija umiejętności językowe i komunikację dla danego poziomu językowego CEFR. Zawiera szeroki zasób słownictwa.Do każdej powieści dodatkowo dokupić można zeszyt ćwiczeń "Activity book" w celu utrwalenia i sprawdzenia swojej wiedzy. Wiek 16+
Akcja powieści rozgrywa się w czasie I wojny światowej. Rouletabille zostaje wysłany do Niemiec do fabryki maszyn do szycia, aby uwolnić niejakiego Fulbera, francuskiego naukowca porwanego wraz z rodziną przez Niemców. Problem w tym, że Fulber dokonał wielkiego odkrycia, dzięki któremu można zbudować broń masowego rażenia i zagrozić Paryżowi. Uczony odmawia zdrady tajemnicy, ale bardziej podatny na przekazanie informacji jest jego uczeń, Polak Kaniewski, który jest narzeczonym córki Fulbera.
Powstały w 1909 „Upiór opery” to jedna z najsłynniejszych gotyckich powieści grozy. Historia Erica – zdeformowanego, genialnego kompozytora żyjącego w podziemiach paryskiej opery, nieszczęśliwie zakochanego w młodej solistce, była wielokrotnie ekranizowana i przenoszona na sceny teatru. Żadna interpretacja nie może się jednak równać z oryginalnym tekstem Gastona Leroux – zdecydowanie bardziej mrocznym, głębszym, z plejadą barwnych postaci nie pozbawionym jednak elementów humorystycznych. Ponadczasowy i niezwykle popularny, wypełniony wartką akcją utwór na stałe wpisał się w kanon literatury światowej. Niniejsze wydanie „Upiora opery” w nowym, opartym na pełnej wersji tekstu przekładzie Hanny Śmierzyńskiej i Andrzeja Wiśniewskiego, uzupełnione jest o szczegółowe przypisy oraz obszerne posłowie dr hab. Doroty Babilas z Uniwersytetu Warszawskiego, a także wzbogacone o liczne ilustracje autorstwa francuskiej malarki Anne Bachelier.
Znany francuski młody detektyw-reporter Józef Rouletabille zostaje wezwany przez cara do Rosji. Jego zadaniem będzie chronić życie generała Fiodora Triebasowa, byłego gubernatora Moskwy, znanego z krwawych tłumień wystąpień młodych rewolucjonistów. Nazwali oni Triebasowa katem Moskwy i wydali na niego wyrok śmierci do wykonania w najbliższych dniach. I rzeczywiście, mają miejsce nieudane zamachy: bomba w wazonie z kwiatami oraz pod podłogą, wszystkie w domu Triebasowa. Nie wiadomo, kto jednak pozwala na podkładanie ładunków wybuchowych i trucizn w pilnie strzeżonej willi generała. To zadanie dla Rouletabille'a, którego już w pociągu do Sankt Petersburga ostrzegają rewolucjoniści, że nie dojedzie żywy do Rosji.
Upiór w operze to powieść gotycka Gastona Leroux, publikowana w odcinkach w latach 1909-10. Historia została sfilmowana kilka razy i są też cztery wersje teatralne. Najbardziej znaną adaptacją materiału jest musical o tym samym tytule Andrew Lloyda Webbera i Richarda Stilgoe. W czasie zmiany dyrektorów w Operze Paryskiej odbywa się wielka gala. Triumfy święci tam piosenkarka Christine Daaé. Jednocześnie znajduje się ciało pracownika sceny Josepha Buqueta. Dziewczyny baletowe spekulują, że był to akt Upiora w Operze, którego istnienie przypuszcza się już od jakiegoś czasu. Na gali obecni są również Philippe, hrabia de Chagny i jego 20-letni brat Raoul, który rozpoznaje Christine jako przyjaciółkę z dzieciństwa i wyrusza do jej garderoby. Tam Christine najpierw udaje, że nie rozpoznaje Raoula, i prosi go o odejście. Ale kiedy Raoul opuszcza garderobę, słyszy głos mężczyzny rozmawiający z Christine. Kiedy Christine wychodzi, Raoul wpada z powrotem do garderoby, ale znajduje ją pustą.