Menu

Ian McEwan

Ian McEwan urodził się 21 czerwca 1948 roku w Aldershot, jest brytyjskim pisarzem, nazywany czasem "Ian Makabra" z uwagi na tematykę podejmowaną we wczesnej jego twórczości. Studiował literaturę angielską. Zadebiutował w 1976 roku zbiorem opowiadań First Love, Last Rites (po polsku ukazały się łącznie z In Between the Sheets pod tytułem Pierwsza miłość, ostatnie posługi i inne opowiadania), za który otrzymał pierwsze literackie wyróżnienie - Somerset Maugham Award. Kolejne lata przyniosły docenione przez krytyków powieści, m.in. Betonowy ogród, Dziecko w czasie, Amsterdam, Przetrzymać tę miłość. Wielokrotnie nominowany do nagrody Bookera, otrzymał to wyróżnienie w 1998 roku za Amsterdam. Ekranizacja powieści Pokuta, która gościła na ekranach na początku roku, została nagrodzona Oscarem i Złotym Globem, była także nominowana do Złotego Lwa na festiwalu w Wenecji.  
Książka uhonorowana Nagrodą Bookera. Dowcipny, choć niepozbawiony poważnego wydźwięku moralitet. Hipnotyzująca podróż po labiryncie ludzkiej psychiki. Na pogrzebie Molly Lane zebrał się spory tłumek. Wśród żałobników, chcących oddać ostatni hołd tej wspaniałej, przebojowej kobiecie, kroczą dostojnie Clive Liney, znany kompozytor, i Vernon Halliday, redaktor naczelny poważnego dziennika. Obaj, zanim osiągnęli obecną pozycję, byli kochankami zmarłej. Nie wyczerpują oni oczywiście listy „byłych”, na której znajduje się też między innymi okryty złą sławą prawicowca – i typowany na kolejnego premiera Wielkiej Brytanii – minister spraw zagranicznych, Julian Garmony. Tuż po ceremonii Clive i Vernon zawierają dziwną umowę, swoisty pakt o eutanazji, w myśl którego gdy jeden ciężko zachoruje, drugi dobrowolnie podąży do krainy wiecznej szczęśliwości. Żaden z nich nie jest jeszcze w stanie przewidzieć dramatycznych konsekwencji układu, który doprowadzi do katastrofalnych wyborów moralnych, kryzysu przyjaźni oraz... politycznej agonii kandydata na urząd premiera. Mistrzowski wyczyn pisarski. Mroczna i stylowa książka. Michiko Kakutani, „The New York Times” Bezwzględna i zabawna. „The New York Times Book Review” Piękna oszczędna proza. Szelmowska i mrocznie komiczna. „The Boston Globe” Ian McEwan udowadnia, że jest jednym z najbardziej wyrazistych głosów brytyjskiej literatury i jednym z jej najbardziej wszechstronnych talentów. Powieść mrożąca krew w żyłach i w mroczny sposób komiczna. „Chicago Tribune” Z pewnością jedna z najlepszych powieści Iana McEwana. Opowieść o przeciwieństwach, które definiują ludzkość – jej zdolności do okazywania wsparcia i pomocy i równie powszechnym zamiłowaniu do nienawiści, wykluczenia i okrucieństwa. „The San Diego Union-Tribune” Mistrzowska powieść, napisana z dużym poczuciem humoru – jej lektura zachwyca i daje wiele radości. „The Atlanta Journal-Constitution” Błyskotliwie napisana powieść o wzajemnie pasożytniczym związku polityków i dziennikarzy, równie krytyczna, co komiczna. „The Christian Science Monitor”
Bestseller „New York Timesa”. Najlepsza książka roku wg magazynów „Vogue” i „New Yorker”. Ian McEwan powraca z nową, ambitną i urzekającą powieścią! Epicka, a jednocześnie kameralna historia życia pewnego mężczyzny, rozpięta na kilka pokoleń i z historycznymi zawirowaniami w tle. Poruszająca opowieść o miłości, stracie, ambicji i pewności siebie. Kiedy świat wciąż dźwiga się po drugiej wojnie światowej, a Europę rozdziela żelazna kurtyna, życie jedenastoletniego Rolanda Bainesa wywraca się do góry nogami. Ponad trzy tysiące kilometrów od opiekuńczych ramion ukochanej matki, uwięziony w niezwykłej szkole z internatem, swoją bezbronnością przyciąga uwagę nauczycielki gry na pianinie, panny Miriam Cornell. Po tej niezwykłej relacji pozostaną mu blizny i wspomnienie miłości, które nigdy nie zblaknie. Gdy znika żona dorosłego już Rolanda, zostawiając go samego z maleńkim synkiem, mężczyzna zmuszony jest skonfrontować się z pełną niepokoju rzeczywistością wokół siebie. Promieniowanie z Czarnobyla rozprzestrzenia się po całej Europie, a Roland, zagłębiając się w historię swojej rodziny, rozpoczyna żmudne poszukiwanie odpowiedzi, które zajmie mu całe życie. Od kryzysu sueskiego po kryzys panamski, od upadku muru berlińskiego po pandemię koronawirusa i zmiany klimatyczne - fale historii unoszą Rolanda, ale częściej musi się z nimi zmagać. Dręczony wyrzutami z powodu niewykorzystanych możliwości i utraconych szans, za wszelką cenę szuka pocieszenia - w muzyce, literaturze, przyjaźniach, seksie, polityce, miłości tragicznie utraconej i w końcu miłości spełnionej. Jego podróż rodzi ważne pytania: Czy możemy przejąć pełną kontrolę nad biegiem naszego życia bez szkody dla innych? W jaki sposób wydarzenia globalne, na które nie mamy wpływu, kształtują nasze życie i nasze wspomnienia? A wreszcie: czego tak naprawdę mogą nas nauczyć traumy z przeszłości? „Lekcje” są kroniką naszych czasów opowiedzianą przez pryzmat życia jednostki – wnikliwymi rozważaniami na temat natury historii i istoty człowieczeństwa. Opowieść epicka, uwodzicielska i głęboko ludzka. Ian McEwan, bestsellerowy autor osiemnastu książek - powieści i zbiorów opowiadań. Laureat Bollinger Everyman Wodehouse Prize; zdobywca National Book Critics Circle Award oraz W.H. Smith Literary Award; dwukrotnie nominowany do Nagrody Bookera, którą otrzymał za „Amsterdam”; wyróżniony nagrodami Whitbreada oraz Somerseta Maughama. Mistrzowska powieść… McEwan jest wybornym gawędziarzem u szczytu swoich możliwości…. Jedną z zalet powieści jest sposób, w jaki autor wplata wydarzenia historyczne w biografię Rolanda… Przyjemność z czytania tej powieści polega na tym, żeby po prostu się w niej zanurzyć. Associated Press „Lekcje” to wybitne osiągnięcie literackie, ale także przejaw ambicji: mężczyzna pisarz szczegółowo przedstawia wewnętrzny świat również męskiego bohatera, który z trudem próbuje utrzymać się na powierzchni przemian społecznych. Oprah Daily Genialna książka! Nikt nie pisze lepiej o chaosie i upadku niż Ian McEwan. „New York Times Book Review” Nowa powieść McEwana jest wyśmienitą demonstracją jego niezwykłych umiejętności. „Lekcje” rozwijają się w czasie jak zjawisko przyrodnicze: cykl przypływów i odpływów daje nam wyraźniejszy i pełniejszy obraz życia Rolanda. Bohater staje się kimś w rodzaju Allenowskiego Zeliga przechodzącego przez doniosłe przemiany końca XX wieku. „Lekcje” tak idealnie wpisują się w kontekst historyczny, że stawia to pod znakiem zapytania syntetyczną ponadczasowość większości współcześnie pisanych powieści. „Washington Post” Wnikliwa i angażująca. Ta powieść docieka, w jaki sposób życie człowieka kształtowane jest przez nieprzewidywalny bieg historii. „Seattle Times” Ambitna, wielowarstwowa powieść. Autor mistrzowsko lawiruje pomiędzy patosem, gniewem i czułością, a jego kunszt literacki wprawia czytelnika w zachwyt. „Boston Globe”
Doskonała powieść, przez wielu krytyków uznana za arcydzieło. W pewien upalny ranek 1935 roku trzynastoletnia Briony Tallis jest przypadkowym świadkiem sceny miłosnej między swoją starszą siostrą, Cecilią, a synem sprzątaczki, Robbiem. Wyobraźnia podsuwa jej najrozmaitsze interpretacje tego, co widziała. W końcu dziewczynka na głos wyraża to, co sobie dopowiedziała, i w konsekwencji skazuje niewinnego człowieka na więzienie. To ostatni wieczór, kiedy rodzina Tallisów stanowi jedność. II wojna światowa. Briony, która zostaje pielęgniarką i stawia pierwsze kroki jako pisarka, zdaje sobie sprawę ze zła, jakie wyrządziła. Pisarstwo staje się jej pokutą, a kolejne wersje opowieści coraz bardziej przybliżają ją do prawdy o owych kilku upalnych dniach. Ale czy pokuta zawsze oznacza odkupienie?
Człowiek kontra człowiek. Religia kontra prawo. Ian McEwan jak nikt inny potrafi przemawiać równie mocno do rozumu, co do serc czytelników, a W imię dziecka jest tego najlepszym przykładem. Fiona Maye, sędzia Wysokiego Trybunału Anglii i Walii, specjalistka od prawa rodzinnego, cieszy się w swoim środowisku świetną opinią. Kariera zawodowa nie rekompensuje jej jednak pustki w życiu osobistym. Jej związek z mężem wydaje się wypalony i w momencie, w którym Fiona zajmuje się jako sędzia niezwykle trudną sprawą, jej małżeństwo wchodzi w fazę głębokiego kryzysu. Ona tymczasem musi podjąć decyzję, której konsekwencji nie sposób przewidzieć. Siedemnastoletni chłopak z powodów religijnych odmawia poddania się leczeniu, skazując się tym samym na śmierć. Fiona może to zmienić. Tylko czy ma do tego prawo? I czy będzie potrafiła żyć z konsekwencjami swojej decyzji?
Prowokacyjna i wcale nie nieprawdopodobna historia, będąca przestrogą przed śmiałymi wynalazkami człowieka, które niepostrzeżenie wymykają się spod kontroli… Wielka Brytania przegrała wojnę o Falklandy, rząd Margaret Thatcher chwieje się w posadach, a Alan Turing osiąga przełom w pracy nad sztuczną inteligencją. W świecie nie do końca podobnym do tego, który znamy, dwoje kochanków i… android zostaną poddani niezwykłej próbie… człowieczeństwa. Londyn, lata 80. XX wieku w alternatywnej rzeczywistości. Charlie, człowiek bez właściwości, lekkomyślnie dryfujący przez życie i unikający jak ognia pełnoetatowej pracy, skrupulatne planuje swój przyszły związek z Mirandą. Nie wie, że błyskotliwa studentka, córka znanego literata mieszkająca piętro wyżej, skrywa szokujący sekret. Otrzymany spadek Charlie przeznacza w całości na Adama, który należy do pierwszej partii syntetycznych ludzi. Wspólnie z piękną sąsiadką konfigurują jego osobowość. Ten niemal doskonały okaz ludzki – piękny, silny i mądry – stworzy z Charliem i Mirandą uczuciowy i emocjonalny trójkąt. Już wkrótce cała trójka stanie przed głębokim dylematem moralnym, który doprowadzi do gwałtownego kryzysu w tym asymetrycznym związku. Nowa przewrotna powieść Iana McEwana stawia fundamentalne pytanie o istotę człowieczeństwa. Co tak naprawdę czyni nas ludźmi: to, co robimy, czy to, jacy jesteśmy? Czy dzieło może przerosnąć twórcę? Czy maszyna może oddać wielowymiarowość ludzkiej natury i odnaleźć się w świecie, w którym nic nigdy nie jest czarno-białe?
Czerwiec 1962 roku. Para nowożeńców przybywa do hoteliku na południowym wybrzeżu Anglii, by spędzić tam noc poślubną. Florence, córka biznesmena i filozofki, jest utalentowaną skrzypaczką marzącą o założeniu własnego kwartetu smyczkowego. Edward to zdolny absolwent historii interesujący się wpływem wielkich ludzi na kształt dziejów. Oboje z niepokojem myślą o chwili, gdy skonsumują małżeństwo – ona boi się fizycznego zbliżenia, on obawia się, że nie sprosta czekającemu go zadaniu. Niemożność pokonania barier i nieumiejętność rozmowy o wspólnych problemach doprowadzą do dramatu…
Większość dorosłych jest przekonana, że dziesięcioletni Peter jest cichym i wycofanym dzieckiem, gdy tymczasem w wyobraźni przeżywa najniezwyklejsze przygody: zamienia się na ciała ze swoim kotem, walczy z ożywionymi lalkami, na chwilę staje się niemowlęciem lub dorosłym. Książka jest zbiorem opowieści, niepokojących, surrealistycznych, zaskakujących metamorfoz, które rozgrywają się gdzieś na granicy jawy i snu, rodzą z głębokiej wrażliwości bohatera. Proza McEwana jak zawsze mistrzowska: prosta, poetycka i przenikliwa, to czytelnicze przeżycie zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych. Wydanie wzbogacone zostanie o niezwykłe, oniryczne fotografie.
Betonowy ogród jest debiutancką powieścią Iana McEwana, która przyniosła mu rozgłos, uznanie krytyki i sławę makabrysty. To gęsta, intensywna opowieść o czwórce dzieci, które po odejściu rodziców stopniowo przyjmują ich role. Zawieszone pomiędzy światem dzieciństwa i dorosłości dryfują przez dni sennego, upalnego lata. W pełnej erotycznego napięcia atmosferze odizolowanego domu dojrzewają do własnej tożsamości, odkrywają seksualność i próbują odnaleźć się w relacjach z sobą i światem. Betonowy ogród to pełna mitologicznych tropów, znakomicie skonstruowana powieść współczesnego klasyka. Na podstawie tej książki w 1993 roku powstał film w reżyserii Andrew Birkina, a w 2008 roku adaptacja sceniczna. Echa powieści powracają także w wydanej w 2007 r. powieści McEwana Na plaży Chesil.
Należał do tego typu mężczyzn - raczej mało atrakcyjnych, zazwyczaj łysych, niskich, otyłych, inteligentnych - którzy nie wiadomo dlaczego podobają się pięknym kobietom. A przynajmniej tak sądził i miało to moc sprawczą. Przy tym kobiety widziały w nim geniusza, którym trzeba się zaopiekować. Michael Beard, pięćdziesięciotrzyletni fizyk uhonorowany Nagrodą Nobla, cynik o nienasyconym apetycie seksualnym, od kilkunastu lat odcina kupony, szefując ośrodkowi zajmującemu się badaniami nad energia odnawialną i ciągle powtarzając ten sam wykład. Jego piąte małżeństwo z młodszą o dwadzieścia lat Patrice przechodzi kryzys, a kariera naukowa zatrzymała się w miejscu. Beard przezywa załamanie nerwowe, gdy w rewanżu za jego nierozliczone zdrady zona rozpoczyna romans z budowlańcem, który remontował im dom. Dzięki nieoczekiwanemu splotowi losu bohater w jednej chwili rozwiąże swoje problemy małżeńskie i zawodowe, zaspokoi głód sukcesu, a nawet ocali świat przed kryzysem energetycznym. Niestety w końcu i tak na wszystkich frontach - moralnym, zawodowym i osobistym - nadejdzie nieunikniona katastrofa.
Czerwiec 1962 roku. Para nowożeńców przybywa do hoteliku na południowym wybrzeżu Anglii, aby spędzić tam noc poślubną. Florence, córka biznesmena i filozofki, jest utalentowaną skrzypaczką marzącą o założeniu własnego kwartetu smyczkowego. Edward to zdolny absolwent historii, interesujący się wpływem wielkich ludzi na kształt dziejów. Oboje z niepokojem myślą o chwili, gdy skonsumują swoje małżeństwo - ona boi się fizycznego zbliżenia, on obawia się, że nie sprosta czekającemu go zadaniu. Niemożność pokonania barier, nieumiejętność rozmowy o wspólnych problemach, doprowadzą do dramatu...
Czerwiec 1962 roku. Para nowożeńców przybywa do hoteliku na południowym wybrzeżu Anglii, aby spędzić tam noc poślubną. Florence, córka biznesmena i filozofki, jest utalentowaną skrzypaczką marzącą o założeniu własnego kwartetu smyczkowego. Edward to zdolny absolwent historii, interesujący się wpływem wielkich ludzi na kształt dziejów. Oboje z niepokojem myślą o chwili, gdy skonsumują swoje małżeństwo - ona boi się fizycznego zbliżenia, on obawia się, że nie sprosta czekającemu go zadaniu. Niemożność pokonania barier, nieumiejętność rozmowy o wspólnych problemach, doprowadzą do dramatu...
Druga w dorobku powieść autora Pokuty sfilmowana w 1990 roku przez Paula Schradera. Doskonałe połączenie thrillera ze studium ciemnych stron ludzkiej psychiki. Colin i Mary, para z siedmioletnim stażem, spędzają wakacje w Wenecji. Ten pobyt to daremna próba ponownego rozniecenia żaru uczucia - dzieli ich mur milczenia i obojętności. W trakcie wycieczki po mieście spotykają tajemniczego mężczyznę, Roberta, który oferuje im swoje usługi jako przewodnik. Obdarzony charyzmą i darem przekonywania nieznajomy zaprasza ich do swojej rezydencji, gdzie poznają jego żonę, niepełnosprawną fizycznie Caroline. Rozpoczyna się mrożąca krew w żyłach gra, teatr ludzkich pragnień, żądz i kłamstw. Obie pary coraz głębiej pogrążają się w szaleństwie, co musi doprowadzić do tragicznego finału.
Czerwiec 1962 roku. Para nowożeńców przybywa do hoteliku na południowym wybrzeżu Anglii, aby spędzić tam noc poślubną. Florence, córka biznesmena i filozofki, jest utalentowaną skrzypaczką marzącą o założeniu własnego kwartetu smyczkowego. Edward to zdolny absolwent historii, interesujący się wpływem wielkich ludzi na kształt dziejów. Oboje z niepokojem myślą o chwili, gdy skonsumują swoje małżeństwo - ona boi się fizycznego zbliżenia, on obawia się, że nie sprosta czekającemu go zadaniu. Niemożność pokonania barier, nieumiejętność rozmowy o wspólnych problemach, doprowadzą do dramatu...
Nagrodzona Whitbread Award powieść czołowego brytyjskiego prozaika. Wzruszająca i niezwykła. Poruszające studium bólu i radzenia sobie z cierpieniem. Jedna chwila nieuwagi w supermarkecie i trzyletnia Kate zostaje porwana, niemal na oczach swojego ojca, Stephena Lewisa. Zdarzenie to wywiera druzgocący wpływ na jego życie. Małżeństwo z Julie rozpada się. Jaka przyszłość czeka karierę pisarską Stephena? Czy dziewczynka zostanie kiedykolwiek odnaleziona? Tragiczne zdarzenia stają się dla bohatera pretekstem do podróży wgłąb siebie, do świata pragnień i wspomnień.
Zbiór ośmiu opowiadań koncentrujących się na okresie dojrzewania, brutalna opowieść o końcu niewinności. Z szokującą śmiałością pisarz podejmuje tematy uchodzące za tabu – ocierające się o perwersję relacje seksualne, przemoc prowadzącą do zbrodni, masturbację, kazirodztwo, gwałt. Przybliża czytelnikowi zagmatwany świat ludzkiej psychiki. Jakie są konsekwencje rodzicielskiej nadopiekuńczości? Jak rodzi się moralne zepsucie? Czy morderstwo można popełnić z nudy?
Najnowsza powieść najwybitniejszego brytyjskiego prozaika. Zapis jednego dnia z życia londyńskiego neurochirurga, prześladowanego niepokojem, iż świat po 11 września szykuje zamach na jego mały, bezpieczny światek. Henry Perowne jest człowiekiem szczęśliwym, ma wspaniałą rodzinę. Pewnego dnia widzi przelatujący nad jego domem płonący samolot. Tego dnia w Londynie ma odbyć się wielka demonstracja przeciwko wojnie w Iraku. Te fakty każą mu zastanowić się nad zagrożeniami, jakie niesie współczesny świat po 11 września. Tego samego dnia, w wyniku przypadkowości i nieprzewidywalności zdarzeń, Henry pada ofiarą agresywnego kierowcy, a we własnym domu, w otoczeniu kochającej rodziny, czeka go jego własny prywatny Irak...
Anglia, początek lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Szczytowy okres zimnej wojny, której najważniejsze bitwy toczone są na polu ideologii i kultury. Serena Frome stawia pierwsze kroki w brytyjskich tajnych służbach. Zwierzchnicy proponują jej udział w operacji Słodka Przynęta, polegającej na dyskretnym wspieraniu wybitnych intelektualistów, którzy dali się poznać jako obrońcy demokracji. Jednym z nich jest młody, dobrze się zapowiadający pisarz, Thomas Haley. Serena czyta jego opowiadania, które bardzo jej się podobają, i nawiązuje kontakt z Thomasem, podając się za przedstawicielkę niezależnej fundacji. Wbrew regulaminowi służby agentka i pisarz zbliżają się do siebie bardziej niż powinni, rodzi się między nimi uczucie.
Fiona Maye jest sędzią sądu najwyższego, specjalistką od prawa rodzinnego. Znana jest z błyskotliwej inteligencji, sumienności i wrażliwości. Niestety, jej sukces zawodowy nie idzie w parze ze szczęściem w życiu osobistym. Fiona jest rozgoryczona brakiem dziecka, a jej trzydziestoletni związek z mężem przezywa głęboki kryzys. Jednocześnie Fiona rozpatruje pilną sprawę: Adam, siedemnastoletni chłopak, z powodów religijnych odmawia poddania się leczeniu, które mogłoby uratować mu życie. Pobożni rodzice popierają jego decyzję. Czas ucieka. Czy świecki sąd ma władzę na przekonaniami religijnymi? Spotkanie z Adamem obudzi uśpione w Fionie uczucia, nie pozostawi też obojętnym chorego chłopca. Jej wyrok będzie miał doniosłe konsekwencje dla nich obojga.
W pewien upalny ranek 1935 roku trzynastoletnia Briony Tallis jest przypadkowym świadkiem sceny miłosnej pomiędzy młodym Robbinem a swoją starszą siostrą. Wyobraźnia dziewczynki podsuwa jej różne interpretacje tego wydarzenia, co prowadzi do tragedii. Następuje rozkład rodziny, a niewinny człowiek trafia do więzienia. Wybucha wojna. Briony zostaje pielęgniarką, stawia pierwsze kroki jako pisarka. Zdaje sobie sprawę z wyrządzonego przez siebie zła. Pisarstwo staje się jej pokutą, a kolejne wersje opowieści coraz bardziej przybliżają ją do prawdy owych kilku upalnych dni. Ale czy w tym wypadku pokuta może oznaczać odkupienie?
Zbiór siedmiu, ocierających się o makabrę opowiadań, studium psychozy w najróżniejszych formach. Pomiędzy rzeczywistością a iluzją, normalnością a obłędem, rozgrywają się ludzkie dramaty. Pracownik sekshopu pada ofiarą perfidnej zemsty dwóch kobiet, które zaraził chorobą weneryczną. Bogaty biznesmen zakochuje się do szaleństwa w sklepowym manekinie. Jego obsesja nasila się, osiągając kulminację w akcie niekontrolowanej zazdrości. Rozwiedziony ojciec czternastoletniej dziewczyny z niepokojem konstatuje, że jego ukochana córeczka pozostaje w związku lesbijskim z... karlicą w bliżej nieokreślonym wieku.
Opowiedziana z niezwykłej perspektywy „W skorupce orzecha” jest klasyczną opowieścią o zbrodni i zdradzie autorstwa jednego z najbardziej cenionych współczesnych brytyjskich powieściopisarzy, autora m.in. „Pokuty”, „Słodkiej przynęty” czy na „Na plaży w Chesil”. Historia stara jak świat, opowiedziana na nowo, w niecodzienny sposób. Tajemniczy narrator, ukryty w sekretnym miejscu, niedostępnym dla oczu i uszu, jest jednocześnie świadkiem i mimowolnym uczestnikiem spisku. Jeśli knowania się powiodą, zostanie prawdopodobnie uznany za jednego z winnych tej zbrodni. Jeśli zaś w ich następstwie utraci być może najbliższą mu na świecie osobę, sam w pewnym sensie stanie się ofiarą tego morderczego podstępu. Zajrzyjcie zatem do środka i pozwólcie, by dramat rozegrał się na waszych oczach. W Londynie trwa właśnie upalne lato. Mieszkańcy wiekowej kamienicy, nie żałując sobie wybornego wina, roją w jej chłodnych murach o sukcesie zbrodniczego planu.
Doskonała powieść, przez wielu krytyków uznana za arcydzieło. W pewien upalny ranek 1935 roku trzynastoletnia Briony Tallis jest przypadkowym świadkiem sceny miłosnej między swoją starszą siostrą, Cecilią, a synem sprzątaczki, Robbiem. Wyobraźnia podsuwa jej najrozmaitsze interpretacje tego, co widziała. W końcu dziewczynka na głos wyraża to, co sobie dopowiedziała, i skazuje w konsekwencji niewinnego człowieka na więzienie. To ostatni wieczór, kiedy rodzina Tallisów stanowi jedność. II wojna światowa. Briony, która zostaje pielęgniarką i stawia pierwsze kroki jako pisarka, zdaje sobie sprawę ze zła, jakie wyrządziła. Pisarstwo staje się jej pokutą, a kolejne wersje opowieści coraz bardziej przybliżają ją do prawdy o owych kilku upalnych dniach. Ale czy pokuta zawsze oznacza odkupienie? Najlepsza powieść, jaką Ian McEwan kiedykolwiek napisał. „Observer” Czytając tę książkę, czujesz, że wydarzy się coś strasznego – i nie mylisz się. „The Times”
Jedna chwila nieuwagi w supermarkecie i trzyletnia Kate zostaje porwana, niemal na oczach swojego ojca, Stephena Lewisa, poczytnego autora książek dla dzieci. Zdarzenie to wywiera druzgocący wpływ na jego życie. Małżeństwo z Julie rozpada się. Jaka przyszłość czeka karierę pisarską Stephena? Czy dziewczynka zostanie kiedykolwiek odnaleziona? Tragiczne wydarzenia stają się dla bohatera pretekstem do podróży w głąb siebie, do świata pragnień i wspomnień. O triumfie miłości nad śmiercią, ale bez zbędnego sentymentalizmu. „Time" Cudowna lektura. McEwan odziedziczył talent literacki po Karolu Dickensie i Wirginii Woolf. „The Wall Street Journal"
Powieść ciesząca się wielkim uznaniem zarówno czytelników jak i krytyków! Upalny poranek 1935 roku, trzynastoletnia Briony Tallis podczas spaceru staje się świadkiem sceny miłosnej między jej starszą siostrą Cecilią, a synem gosposi – Robbiem. Nie do końca jest w stanie zrozumieć co właściwie zaszło, ale wyobraźnia podsuwa jej wiele rozmaitych interpretacji, tego co zobaczyła. Kilka lat później, podczas II wojny światowej Briony jest pielęgniarką i stawia pierwsze kroki jako pisarka, zaczyna sobie zdawać sprawę z wydarzeń jakie miały miejsce, gdy miała 13 lat. Czy pokuta zawsze oznacza odkupienie? "Najlepsza powieść, jaką Ian McEwan kiedykolwiek napisał" Observer "Czytając tę książkę, czujesz, że wydarzy się coś strasznego – i nie mylisz się" The Times Film na podstawie książki w reżyserii Joe Wrighta trafił na ekrany kin w 2007 roku.
1 2
z 2
skocz do z 2