Menu

Jacek Marczyński

Jacek Marczyński jest krytykiem i publicystą muzycznym. Stale recenzuje dla "Rzeczpospolitej" oraz w miesięcznikach "Ruch Muzyczny" i "Teatr". Jest autorem książek 'Dziesięć tańczących kobiet", "Dziesięciu tańczących facetów" i "Twarze Wotana. Tomasz Konieczny w rozmowie z Jackiem Marczyńskim".
Skąd się wzięła opera? Czy pierwotnie była ona sztuką dworską, czy rozrywką gawiedzi? W jakich opałach znajdowali się najwybitniejsi kompozytorzy? Czy nuty można zapisać w testamencie? Kto mógł zarzucić Mozartowi nadmiar nut w kompozycji? Skąd się wziął reżyser w operze? Kto zarzucił Mozartowi zbyt dużą liczbę nut? Jak brzmiał anielski głos trzeciej płci? Kiedy na scenie pojawiła się nagość? Czym jest opera w świecie współczesnej polityki? Na te i wiele innych pytań znajdziecie odpowiedzi w tej książce. Jacek Marczyński snuje pasjonującą opowieść o historii opery, prezentując temat w popularny, przystępny sposób. Całość składa się z gawęd o wybitnych kompozytorach, artystach, o narodzinach opery i przełomach w tym gatunku muzyki. O jego fenomenie i niesłabnącej popularności. Bohaterami poszczególnych rozdziałów są przede wszystkim najważniejsi kompozytorzy w historii opery. Sylwetki wielkich ludzi opery ukazano na tle obyczajowo-politycznym: wydarzeń epoki, zainteresowań publiczności itd. Poznajemy ich pasje, miłości, przyjaźnie, słabości, rozterki. Opowieść uzupełniają wątki poświęcone najciekawszym współczesnym zjawiskom i artystom operowym: reżyserom, dyrygentom, śpiewakom. Książka jest przeznaczona dla miłośników muzyki klasycznej: zarówno znawców, jak i osób, które chciałyby zbliżyć się do fascynującego świata opery. „Francesca Cuzzoni, znana z pięknego głosu, ale i z trudnego charakteru, przyjechała do Londynu w pierwszych dniach 1723 r., zaproszona przez Georga Friedricha Händla, który skomponował nową operę Ottone, król Germanii. Niestety, kapryśnej Włoszce nie spodobała się aria jej bohaterki, bo przypominała zwykłą piosenkę, nie dawała pola do popisu efektownymi trylami. Stanowczo odmówiła więc jej zaśpiewania, ale Händel nie znosił sprzeciwu. Otworzył okno, chwycił wiotką Francescę i krzyknął, że jeśli natychmiast nie zaśpiewa tego, co skomponował, wyrzuci ją na ulicę. Przestraszona Cuzzoni uległa i więcej się nie sprzeciwiała. Przynajmniej do premiery, potem znów stała się gwiazdą”. Fragment tekstu
Ta książka stanowi wywiad rzekę o sile determinacji i pragnieniu podążania własną drogą. Jednak w znacznej mierze jest to książka, mówiąca o tym co w życiu najważniejsze. W rozmowach Jacka Marczyńskiego z wybitnym bas-barytonem Tomaszem Koniecznym, występujących w operach od Warszawy przez Nowy Jork po Tokio, wyłania się portret artysty otwartego, ale i skromnego, a przy tym niezwykle rodzinnego. Przy kalendarzu zapełnionym na kilka lat do przodu zawsze jest w stanie odnaleźć czas dla bliskich. To szczera opowieść o wyrzeczeniach podczas przygotowania się do roli, o wspinaniu się po kolejnych szczeblach kariery i relacjach z ludźmi. Jako widzowie zachwycamy się przedstawieniem operowym, jednak rzadko zdajemy sobie sprawę, że efekt końcowy to końcowy całego sztabu ludzi. Tomasz Konieczny w wywiadzie powraca również do czasów dzieciństwa i młodości, wspomina jak z aktora przeistoczył się w śpiewaka operowego oraz przywołuje postaci osób, które pomogły mu w uzyskaniu świadomości artystycznej. Z pasją opowiada o ukochanym miejscach, a o bohaterach jak o ludziach z krwi i kości. Konieczny podkreśla, że zawsze warto pozostać prawdziwym i szczerym człowiekiem, nawet jeśli kuszą sława, blichtr i pieniądze.