Menu

Joanna Malinowska

Książka Edukacja dla przedsiębiorczości. Z teorii i praktyki kształcenia nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych ukazuje szerszy kontekst realizacji tego rodzaju edukacji z perspektywy teoretycznej i praktycznej. Może więc uzupełnić wspomnianą lukę. Włączenie się w dyskurs i podjęcie próby odpowiedzi na pytanie, jak edukować studentów – przyszłych nauczycieli w toku studiów, aby efektywnie przygotowywali dzieci w tym temacie, zrodziły konieczność rozpoznania, jak robią to inni. Sięgnięto do wzorców międzynarodowych, szczególnie fińskich. Finlandia od lat znajduje się na szczycie rankingów innowacyjności. Jest to efekt realizowanej konsekwentnie od 2004 roku strategii budowania przedsiębiorczej postawy Finów. W tym kraju nie tylko mówi się o potrzebie edukacji dla przedsiębiorczości, lecz także z powodzeniem prowadzi się ją na wszystkich etapach kształcenia, od edukacji małego dziecka po kształcenie uniwersyteckie.
Czasami gnamy przed siebie na oślep, nie wiedząc dokąd i dlaczego. Bo przecież każdy tak robi, taka jest moda. Są jednak tacy, którzy czasem zatrzymują się na chwilę i pytają sami siebie: po co to robimy? Dokąd zmierzamy? Jaki jest cel? Skąd przybyliśmy? I nagle okazuje się, że ślepe podążanie przed siebie wcale nie jest pociągające. Gdzieś na krawędzi umysłu, niczym w porannej mgle, zaczyna krystalizować się myśl, że cel tego wszystkiego jest jednak inny, a duszy w końcu udaje się choć przez chwilę zagłuszyć ego. Ci, którzy choć trochę zwolnią, zaczynają zauważać niebo i gwiazdy nad nimi, ale także to co Tu i Teraz. Powoli odkrywają dawne tęsknoty i istotę wrażliwości, którymi pragną podzielić się z drugim człowiekiem. Z głębi serce wypływać zaczyna im światło, które rozświetla mrok. Ich Siła pochodzi ze Źródła, a przewodzi im Dusza. Nazywają ich „Gwiezdnymi Dziećmi” lub „ Anielskimi Posłańcami”. To właśnie o tym opowiada powieść Joanny Malinowskiej. Dzięki utrzymaniu jej w baśniowym stylu przemawia bardziej niż wiele filozoficznych rozważań, sprawiając że do życia budzą się najgłębsze pragnienia naszej duszy. Niechaj zatem wybrzmiewa ta świetlista muzyka! Za jej dźwiękami podążajmy, aby odnaleźć własną drogę i nasze Tu i Teraz.
Pomoce dydaktyczne w praktyce edukacyjnej. System PUS to zbiór opracowań dotyczących uczenia się dzieci. Zbiór podzielony jest na dwie części.Część pierwsza „Uwarunkowania efektownego uczenia się dzieci”Dylak Stanisław – „… aby uczyć dzieci myśleć”Kruk Jolanta – „Środowisko, przedmioty (artefakty) i pomoce dydaktyczne, a proces samodzielnego uczenia się dziecka”Gruszczyk-Kolczyńska Edyta – „O kryzysie edukacji matematycznej na przykładzie pierwszego roku nauki szkolnej. Co trzeba zmienić, żeby dzieci mogły odnosić sukcesy w nauce matematyki?”Cytowska Beata – „Sposoby diagnozowania i pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych”Borecka-Biernat Danuta – „Nieśmiałość. Przejawy – rodzinne uwarunkowania – sposoby przezwyciężania”Malinowska Joanna – „Motywacja jako warunek efektywnego uczenia się dzieci”Druga część „System PUS w praktyce edukacyjnej”Świdnicki Bogusław – „Gry i zabawy z PUS-em”Dejko Jadwiga – „System PUS (Pomyśl – Ułóż – Sprawdź) i PALETA inspiracją do twórczej pracy nauczyciela i ucznia”Krupska Maria – „PUS, PALETA – prosta droga do sukcesu”Pyrgies Dorota – „System edukacji PUS w pracy terapeutycznej z dziećmi zagrożonymi niedostosowaniem społecznym”Dmochowska Halina, Dmochowski Leszek – „Matematyka z PUS-em bliżej dzieci”Pomoce dydaktyczne w praktyce edukacyjnej.Otaczający i przeżywany przez każdego z nas świat ponowoczesnych technologii, nowych mediów i komunikacji zdetronizował do niedawna jeszcze centralną rolę i pozycję nauczyciela w klasie szkolnej, który – czy tego chce, czy nie chce – musi sukcesywnie odchodzić od prowadzenia dzieci za rękę, dyrektywnego nauczania i wartościowania ich w procesie nabywania wiedzy i umiejętności.W tym też sensie niniejsza książka powstała w dobry momencie, bowiem autorzy poszczególnych rozdziałów mają za sobą kolejne lata doświadczeń, eksperymentów, etnopedagogicznych badań, które potwierdzają nieuniknioną rewolucję w szkolnej dydaktyce, a jeśli nawet nie jeszcze tak głęboką zmianę, to przynajmniej przygotowanie do niej młodych pokoleń.Całość tomu została bardzo dobrze zredagowana, bowiem tworzy dwie, spójne merytorycznie części, z których pierwsza została oddana w ręce i umysły znakomitych specjalistów – psychologów, dydaktyków, pedagogów wczesnoszkolnych, zaś druga – znakomitą prezentacją zastosowania systemu PUS w praktyce edukacyjnej.
Stoi przed nami jedno z największych wyzwań XXI wieku – komunikacja między rodzicami, a dorastającymi dziećmi, która nie jest dzisiaj zwykłym konfliktem pokoleń. Psychologowie biją na alarm z powodu słabej kondycji psychicznej tzw. Zetek, socjologowie mówią o ich wycofywaniu się ze społeczeństwa, pracodawcy nie mogą się z nimi porozumieć. Co możemy w tej sytuacji zrobić? Na pewno możemy wysłuchać młodych ludzi bez oceniania. Na pewno możemy rozmawiać i starać się zrozumieć, zamiast od razu krytykować. Właśnie dlatego powstała ta książka, żeby pokazać, że jest to możliwe. Przedstawicielki Fundacji Zmiana Dla Jutra, przez kilka miesięcy spotykały się i rozmawiały z młodymi osobami, uczniami i studentami z Poznania. Nagranego i spisanego materiału zebrały tak dużo, że w końcu zadecydowały o konieczności podzielenia się swoją pracą z innymi. Całość opracowała Joanna Malinowska – dziennikarka, pisarka, autorka filmów popularnonaukowych oraz prezeska Fundacji Zmiana Dla Jutra.