Menu

Kołodziej Agnieszka

Brak planu na niebanalne zajęcia rewalidacyjne, niespodziewane zastępstwo lub uczeń, który nie ma ochoty pracować zgodnie z rozkładem zajęć – w odpowiedzi na te nauczycielskie trudności zaprojektowane zostało pudełko pełne fiszek służących rewalidacji. Zestaw to pomoc przygotowana specjalnie do zajęć rewalidacji lub innych zajęć indywidualnych z młodzieżą ostatnich klas szkoły podstawowej lub ponadpodstawowej. Fiszki mogą stać się pomysłowym narzędziem edukacyjnym pozwalającym uczniom nabywać nowych kompetencji, wzmocnić zachowania lub je skorygować. Wystarczy wylosować kartę z pudełka i przeczytać pytanie/polecenie, które prowokuje do rozmowy na tematy związane m.in. z czasem wolnym, zdrowiem, potrzebami i trudnościami czy przyszłą pracą. Fiszki stanowią uzupełnienie publikacji Rewalidacja w ogólnodostępnej szkole ponadpodstawowej. Program zajęć oraz Rewalidacja w ogólnodostępnej szkole ponadpodstawowej. Karty pracy. Zestaw koresponduje z treścią wymienionych wyżej książek w zakresie rozwijania umiejętności praktycznych uczniów z niepełnosprawnością na poziomie szkoły ponadpodstawowej. Tematyka zadań i pytań umieszczonych na fiszkach stanowi uzupełnienie zawartości kart pracy. Podjęcie poniższych zagadnień umożliwia uczniowi zdobycie wiedzy potrzebnej w dorosłości: 1. Ja, uczeń 2. Moje umiejętności 3. Moje potrzeby 4. Moje trudności 5. Moja codzienność 6. Moja przyszła praca 7. Mój czas wolny 8. Moje zdrowie 9. Moje dorosłe życie
Prezentowana publikacja jest poradnikiem dla nauczycieli szkół średnich pracujących z uczniem z niepełnosprawnością. Zadanie nauczyciela na tym etapie edukacyjnym to pokierowanie rozwojem ucznia, aby w pełni wykorzystując jego naturalne predyspozycje – ciekawość, aktywność, łatwość czerpania wiedzy z otoczenia – wyposażyć go w wiedzę dotyczącą przyszłego funkcjonowania. Wiedza nabyta w szkole przez młodych ludzi z niepełnosprawnością z pewnością pozwoli im bezpiecznie funkcjonować we współczesnym świecie, a w dorosłym życiu lepiej dbać o siebie. Dostarczenie młodym ludziom potrzebnych im w dorosłym życiu informacji to olbrzymie zadanie dla nauczycieli i rodziców. Rewalidacja w ogólnodostępnej szkole ponadpodstawowej zawiera nie tylko omówienie trudności, jakie mogą się pojawić na tym etapie kształcenia, ale również przykładowe scenariusze zajęć.
Prezentowana publikacja jest kontynuacją książki "Rewalidacja w ogólnodostępnej szkole ponadpodstawowej. Program zajęć". Karty pracy służą do prowadzenia zajęć rewalidacji z młodzieżą o lekkim stopniu niepełnosprawności i innego rodzaju dysfunkcjach, uczęszczającą do szkół ogólnodostępnych. Wykorzystując tę publikację, można pomóc uczniom w rozwoju samodzielności, wyszukiwaniu informacji niezbędnych w codziennym życiu i przekazać im wiedzę potrzebną w dorosłości. Stosowanie proponowanych metod, prowadzących do pełnego i wszechstronnego rozwoju uczących się, pomoże też rozwinąć u nich zainteresowania poznawcze i ukształtować właściwą postawę społeczną.