Menu

Koszela Witold

Witold Koszela to znany od wielu lat pisarz historyczny, który urodził się i mieszka w Rzeszowie. Jest autorem wielu opracowań marynistycznych, w których skupia uwagę zarówno na historii powstania i służby okrętów, jak też ich budowie. Od dawna słynie z zamieszczanych w swoich książkach szczegółowo opracowanych ilustracji ukazujących sylwetki opisywanych okrętów i zmiany, jakie na nich zachodziły. Spośród jego ważniejszych publikacji można wymienić Polskie statki pasażerskie, Niszczyciele Polskiej Marynarki Wojennej, Krążowniki Polskiej Marynarki Wojennej, Pancerniki III Rzeszy, Krążowniki III Rzeszy, Okręty floty polskiej (t. 1-2), Biało-czerwona flota – współczesne okręty Polskiej Marynarki Wojennej (t. 1-2), Architektura okrętu – transatlantyk m/s Batory, Zapomniana flota. Okręty Austro-Węgier w I wojnie światowej i Pancerniki Mussoliniego. Jego publikacje coraz częściej pojawiają się za granicą, czego dowodzą takie tytuły jak Battleships of the III Reich (vol. 1-2) The King George V class battleships oraz Battleships Rodney & Nelson. Ciekawym uzupełnieniem jego dorobku jest szereg monografii rysunkowych obrazujących sylwetki słynnych okrętów wojennych oraz dziesiątki artykułów publikowanych w literaturze fachowej i nie tylko. Pancerniki Stalina to opracowanie, w którym znajdziemy zebrane w jednym miejscu historie sowieckich pancerników pełniących służbę za rządów jednego z najbardziej okrutnych i brutalnych dyktatorów XX wieku. Działalność tych okrętów, ich konstrukcja, wygląd oraz uzbrojenie nie doczekały się w Polsce tak licznych opracowań jak ich odpowiedniki z innych flot. Choć sowieckich pancerników było niewiele, w latach II wojny światowej odegrały ważną rolę, broniąc przed niemieckimi wojskami najważniejszych miast i zadając nim wiele dotkliwych ciosów. Autor w charakterystyczny dla siebie sposób opisuje ich dzieje w kolejności, w jakiej wchodziły do służby. Sporo miejsca poświęca ich budowie, podkreśla różnice między nimi oraz relacjonuje historię służby, starając się przy tym nie zapomnieć o polityce, ciekawostkach i ludziach mających bezpośredni wpływ na losy okrętów. Doskonałym uzupełnieniem tekstu są dziesiątki fotografii, pochodzących w głównej mierze z prywatnych zbiorów osób wspierających autora, a także rysunki przedstawiające sylwetki wszystkich opisywanych pancerników, w tym także tych projektowanych i nigdy nie zbudowanych.
Niejeden z nas z pewnością wiele razy zadawał sobie pytanie, jaka była i jest polska flota. Jakie służyły w niej okręty i ile ich było. Gdzie je zbudowano i jakie wartości bojowe prezentowały. Niniejsza książka ma być w pewnym sensie próbą odpowiedzi na te pytania. Postawienie sobie za cel zebrania w jednym miejscu dziejów i sylwetek wszystkich ważniejszych okrętów Polskiej Marynarki Wojennej okazało się zadaniem niezwykle trudnym. Pomimo stosunkowo łatwego dziś dostępu do archiwów państwowych i obecności na rynku wydawniczym wielu publikacji poświęconych zarówno dziejom floty polskiej, jak i konkretnych okrętów pełniących służbę pod biało-czerwoną banderą, wciąż pojawia się wiele zagadek stawiających pod znakiem zapytania istotne fakty. O wielu okrętach wciąż wiemy bardzo niewiele, a to, co wiemy, często mija się z prawdą. Zaangażowanie się w pracę nad niniejszą książką wielu życzliwych mi osób, którym w tym miejscu pragnę serdecznie podziękować, pozwoliło rozwiązać wiele kłopotliwych zagadnień.
„Biało-czerwona flota. Współczesne Okręty Polskiej Marynarki Wojennej” to bogato ilustrowane opracowanie poświęcone okrętom jakie znajdują się obecnie w służbie pod biało-czerwoną banderą. Autor w szczegółowy sposób przedstawia sylwetki wszystkich typów polskich okrętów, ich dane taktyczno-techniczne, historie służby oraz przeznaczenie ilustrując wszystko ogromną ilością fotografii. Tom I przedstawia główne siły okrętowe jakimi obecnie dysponuje MW, w tym m.in. fregaty i okręty rakietowe, okręty podwodne, niszczyciele min, jednostki transportowo-minowe oraz trałowce. Opracowanie jest ciekawym podsumowaniem stuletniej historii Polskiej Marynarki Wojennej, której jubileusz mieliśmy okazję niedawno obchodzić, dając jednocześnie odpowiedź na często zadawane pytania jakimi obecnie siłami okrętowymi dysponuje MW RP i jakie wartości prezentują. Witold Koszela jest pisarzem historycznym, który urodził się i mieszka w Rzeszowie. Jest autorem wielu opracowań marynistycznych, w których swoją uwagę skupia zarówno na historii powstania i służby opisywanych przez siebie okrętów jak i ich sylwetek niejednokrotnie odtwarzanych w najdrobniejszych szczegółach. Szczególnie bliskie są mu dzieje statków i okrętów jakie pełniły i pełnią służbę pod biało-czerwoną banderą czego efektem są m.in. jego książki: „Polskie Statki Pasażerskie”, Niszczyciele Polskiej Marynarki Wojennej”, „Krążowniki Polskiej Marynarki Wojennej” oraz „Okręty Floty Polskiej”. Autor ma na swoim koncie również opracowania poświęcone okrętom obcych flot jak m.in.: „Pancerniki III Rzeszy” i „Krążowniki III Rzeszy” oraz wydane za granicą: „Battleships of the III Reich” oraz „The King George V Class Battleships”, a także szereg monografii rysunkowych obrazujących sylwetki okrętów wojennych oraz dziesiątki artykułów publikowanych w literaturze fachowej.
„Teraz wolne przed nami światy i wolne kraje. Żeglarz polski będzie mógł dzisiaj wszędzie dotrzeć pod znakiem Białego Orła, cały świat stoi mu otworem”. Słowa te wypowiedział generał Józef Haller, gdy 10 lutego 1920 roku w Pucku wrzucił do Bałtyku pierścień mający symbolizować akt uroczystych zaślubin Polski z morzem. „Polska flota handlowa okresu II RP” to książka o tamtych czasach. Wraz z zaślubinami odrodzonej z lat niebytu Polski rodziła się jej flota handlowa. Powstały pierwsze towarzystwa żeglugowe i pozyskano pierwsze statki, co nie było łatwe. Na mocy traktatu wersalskiego Polska uzyskała dostęp do Morza Bałtyckiego na odcinku zaledwie 147 kilometrów, a co gorsze, w jej granicach nie znalazł się żaden większy port, nie licząc Gdańska, który miał zostać wolnym miastem, pozostającym pod protektoratem Ligi Narodów. Lekarstwem na ten stan miała być Gdynia, niewielka osada zamieniona w ciągu kilku lat w jeden z największych portów bałtyckich. Był to również port macierzysty dla niemal wszystkich statków, jakie w okresie dwudziestolecia międzywojennego budowały polską gospodarkę morską. Książka Witolda Koszeli w znakomity sposób przedstawia historię tych statków – ich sylwetki, charakterystykę oraz niezwykłe dzieje. Batory, Sobieski, Lwów, Dar Pomorza czy Zawisza Czarny to tylko kilka nazw, które stały się częścią legend polskiego morza, a których losy zostały opisane w publikacji. Tekst został wzbogacony dużą liczbą fotografii i rysunków przedstawiających sylwetki wybranych jednostek oraz szczegóły ich budowy. Witold Koszela to obecnie jeden z bardziej znanych marynistów, którego książki cieszą się dużym zainteresowaniem. Urodził się i mieszka w Rzeszowie. W swoich opracowaniach skupia uwagę na historii powstania i służby opisywanych jednostek, ich budowie i sylwetkach oraz wydarzeniach i ludziach z nimi związanych. Wyjątkowo bliskie są mu statki i okręty spod biało-czerwonej bandery. Od dawna słynie z zamieszczanych w swoich książkach szczegółowo opracowanych ilustracji ukazujących sylwetki okrętów oraz z unikalnych zdjęć i reprodukcji, pochodzących ze zbiorów wspierających go kolekcjonerów i miłośników wszystkiego morza. Wśród jego ważniejszych książek należy wymienić „Polskie statki pasażerskie”, „Niszczyciele Polskiej Marynarki Wojennej”, „Krążowniki Polskiej Marynarki Wojennej”, „Pancerniki III Rzeszy”, „Krążowniki III Rzeszy”, „Okręty floty polskiej” (t. I-II), „Biało-czerwoną flotę – współczesne okręty Polskiej Marynarki Wojennej” (t. I-II), „Architekturę okrętu – transatlantyk m/s Batory”, „Zapomnianą flotę”, „Pancerniki Mussoliniego” czy też „Pancerniki Stalina”. Jego publikacje coraz częściej pojawiają się także za granicą („Battleships of the III Reich” (vol. I-II), „The King George V class battleships”, „Battleships Rodney and Nelson”). Ciekawym uzupełnieniem dorobku Witolda Koszeli jest szereg monografii rysunkowych obrazujących sylwetki słynnych okrętów wojennych, a także dziesiątki artykułów publikowanych w literaturze fachowej i nie tylko. (opis wydawcy)
„Mathy w końcu mógł wydać rozkaz zrzucenia bomb na pogrążone we śnie miasto. Miał przewagę nad innymi niemieckimi dowódcami, bo znał Londyn sprzed wojny, co znacznie ułatwiało mu orientację. Z wolno sunącego w mroku sterowca zaczęły spadać bomby, tworząc pas zniszczeń od Queen Square aż do Liverpool Station. Dewastacji uległo wiele budynków. Liczne pożary wybuchły na północ od katedry Św. Pawła na Liverpool Street i w rejonie Broad Street Station. (…) L 13 pozostawił za sobą 109 ofiar, w tym 22 śmiertelne, a także niewyobrażalne zniszczenia – jak się miało okazać, największe, jakie na brytyjskiej ziemi wyrządził pojedynczy sterowiec”. „Podniebne okręty” to książka o sterowcach – niezwykłych obiektach latających, które na początku XX wieku nie miały sobie równych. Mierzące blisko 200 metrów długości aerostaty – kierowane statki powietrzne napełnione gazem lżejszym od powietrza, a więc poruszające się dzięki sile wyporu – były swego rodzaju „podniebnymi okrętami”. Ich charakterystyczne kształty były dziełem hrabiego Ferdinanda von Zeppelina. Powszechnie nazywane od jego nazwiska zeppelinami, niemal wyprzedziły swoją epokę, inicjując podczas I wojny światowej coś, co obecnie nazwalibyśmy strategicznym nalotem. Nieznany wcześniej rodzaj działań bojowych, który siał postrach wśród mieszkańców brytyjskich miast, czynił sterowce bronią niezwykłą, groźną i nowoczesną, ale też wzbudzającą wiele kontrowersji. Książka Witolda Koszeli przedstawia historię ich powstania i wykorzystania oraz ludzi, którzy poświęcili dla nich prawie całe życie. Opracowanie wzbogaca duża liczba fotografii oraz rysunków ukazujących sylwetki wybranych jednostek oraz szczegóły ich budowy. Witold Koszela to obecnie jeden z bardziej znanych marynistów, którego książki cieszą się dużym zainteresowaniem. Urodził się i mieszka w Rzeszowie. W swoich opracowaniach skupia uwagę na historii powstania i służby opisywanych jednostek, ich budowie i sylwetkach oraz wydarzeniach i ludziach z nimi związanych. Wyjątkowo bliskie są mu statki i okręty spod biało-czerwonej bandery. Od dawna słynie z zamieszczanych w swoich książkach szczegółowo opracowanych ilustracji ukazujących sylwetki jednostek oraz z unikalnych zdjęć i reprodukcji. Wśród jego ważniejszych książek warto wymienić „Polskie statki pasażerskie”, „Niszczyciele Polskiej Marynarki Wojennej”, „Krążowniki Polskiej Marynarki Wojennej”, „Pancerniki III Rzeszy”, „Krążowniki III Rzeszy”, „Okręty floty polskiej” (t. I-II) „Biało-czerwoną flotę – współczesne okręty Polskiej Marynarki Wojennej” (t. I-II), „Architekturę okrętu – transatlantyk m/s Batory”, „Zapomnianą flotę”, „Pancerniki Mussoliniego” czy też „Pancerniki Stalina”. Jego publikacje coraz częściej pojawiają się także za granicą, gdzie znajdziemy tytuły: „Battleships of the III Reich” (vol. I-II), „The King George V class battleships” oraz „Battleships Rodney and Nelson”. Ciekawym uzupełnieniem jego dorobku jest szereg monografii rysunkowych obrazujących sylwetki słynnych okrętów wojennych, a także dziesiątki artykułów publikowanych w literaturze fachowej i nie tylko.