Menu

Kubik Władysław

Podręcznik do religii dla klasy 4 szkoły podstawowej „Wędrujemy z Jezusem” Treści programowe do klasy czwartej szkoły podstawowej zostały opracowane w ośmiu działach tematycznych, zostały tak rozłożone, aby pomóc uczniom poznać lepiej Pana Jezusa, którego wybrali na swojego przewodnika i przyjaciela w klasie trzeciej, pogłębić tę przyjaźń, nauczyć się dziękować, prosić, wielbić i przepraszać. Tematy poszczególnych jednostek zostały sformułowane tak, aby intrygowały ucznia i prowokowały do szukania odpowiedzi na pytania dotyczące ich wiary i wiedzy o Panu Bogu. Uczniowie na każdej lekcji spotkają przewodnika, którym jest św. Stanisław Kostka. Celem każdej lekcji jest zbudowanie trwałej i żywej więzi między uczniem a Panem Jezusem. Podstawowym źródłem wiedzy są słowa z Pisma Świętego, krótkie komentarze omawiające temat, teksty ze światowego katechizmu Youcat dla dzieci, treści opowiadań, modlitw, fotografie i ilustracje.
MIARĄ ŚWIĘTOŚCI JEST MIŁOWAĆ BEZ MIARY Rozalia uświadomiła sobie, że ona ludzi bardzo kocha, szczerze, bez obłudy. I rzeczywiście: bliźnim służyła chętnie i bardzo się cieszyła, gdy mogła im w czymkolwiek pomóc. Do chorych podchodziła z nastawieniem apostolskim, starając się dobrocią i życzliwą zachętą sprowadzić tych biednych ludzi ze złej drogi, wpłynąć na ich szczere i trwałe nawrócenie. Do pacjentów na sali sprowadzała w porę kapłana. Podczas jej dyżurów przez prawie 20 lat żaden nie umarł bez sakramentów świętych. Słowem i żarliwą modlitwą dążyła do ich szczerego pojednania się z Bogiem. Poruszająca historia Rozalii Celakówny (1901–1944) – pielęgniarki i mistyczki, która nie wahała się poświęcić swojego życia służbie chorym na oddziale dermatologicznym w krakowskim szpitalu św. Łazarza. Pragnęła być klaryską, jednak dla pacjentów zrezygnowała z powołania zakonnego, widząc w tym wolę Bożą. Wizje religijne, których doświadczała, pomagały jej osiągnąć wyjątkową bliskość z Chrystusem. Odpowiadając na Jego wolę, została apostołką Intronizacji Najświętszego Serca Pana Jezusa. ks. Władysław Antoni Kubik SJ (ur. 1931) – profesor nauk teologicznych, założyciel i kierownik Instytutu Kultury Religijnej oraz Sekcji Pedagogiki Religijnej na Wydziale Filozoficznym Towarzystwa Jezusowego w Krakowie. Pierwszy rektor Akademii Ignatianum. Od 1962 pracował w centrum katechetycznym przygotowującym podręczniki do nauki religii dla uczniów i podręczniki metodyczne dla katechetów. Autor wielu rozpraw naukowych, głównie z zakresu katechetyki i pedagogiki. Od 2007 wicepostulator procesu beatyfikacyjnego Rozalii Celakówny.
Treścią podręcznika jest historia zbawienia jako nasza osobista historia, która zaczyna się od stworzenia świata, poprzez ludzki grzech i zbawienie dokonane w dziele Jezusa Chrystusa. Historia, która dzieje się wciąż dla nas i w nas. Stary Testament i historia Kościoła wprowadzone zostały chronologicznie. Historia Kościoła opowiedziana jest poprzez życie i działanie konkretnych ludzi każdej epoki, szczególnie postaci świętych. W podręczniku zawarto interesujące materiały tekstowe i ilustracyjne, a do nich zadania oraz w każdej katechezie modlitwę i podsumowanie istotnych treści katechezy w „Ważnej wiadomości”. Zadania prowokują do myślenia i prowadzą ucznia do poznania tajemnic wiary w świetle nauczania Kościoła. Zasadniczym celem korzystania z podręcznika jest pomoc we wprowadzeniu ucznia do osobistego spotkania z Bogiem i budzenie zachwytu życiem Ewangelią w Kościele.
Piękny materiał ilustracyjny ukazuje sceny biblijne, a także z życia codziennego dziecka i rodziny oraz wprowadza w liturgię Kościoła. Jest więc znakomitym materiałem do katechezy biblijnej, ukazuje jej związek z przeżyciami i doświadczeniami dziecka oraz przygotowuje do udziału w liturgii Kościoła. Teksty w podręczniku to krótkie cytaty z Biblii i wyjaśnienia tematu. Druk jest dostosowany do potrzeb uczniów, jednak teksty zasadniczo przeznaczone są do czytania przez katechetę. Każdy temat zawiera także modlitwę oraz wyróżniony odpowiednią czcionką tekst najważniejszych treści. Na te najistotniejsze wiadomości wskazują Przewodnicy. Są to postaci świętych – w klasie pierwszej to św. Hiacynta i św. Franciszek, dzieci fatimskie.
Ćwiczenia zostały przygotowane jako pomoc dla ucznia w rozumieniu treści katechezy, w twórczym podejściu do tematu i w utrwaleniu wiadomości. Zadania oparte na szacie graficznej to rysunki do twórczego uzupełnienia kolorowymi elementami wycinanymi, a także naklejkami oraz własnymi rysunkami dziecka. W odpowiednim dla dziecka momencie nauki wprowadzone zostały także zadania związane z czytaniem albo pisaniem pojedynczych słów. Ćwiczenia pomogą angażować dziecko w przeżywanie tajemnic wiary, kształtować postawy i interioryzować wartości. Zamieszczone w niektórych jednostkach szlaczki wprowadzą dziecko w świat symboli chrześcijańskich.
Podręcznik zgodny z programem nauczania "W drodze do Wieczernika" nr AZ-1-01/10 autorstwa Komisji Wychowania Katolickiego KEP z dnia 9.06.2010 r. Podręcznik dla ucznia zgodny jest ze znowelizowanym Programem nauczania religii. Jego treści dotyczą najważniejszych modlitw chrześcijańskich, znaczenia przykazań, świadomego udziału we Mszy Świętej (poszczególne części liturgii Eucharystii) oraz warunków dobrej spowiedzi. W tematykę wkomponowano również jednostki dotyczące świętych (św. Stanisław Kostka, św. Teresa od Dzieciątka Jezus) oraz roku liturgicznego. Przygotowano prostsze i krótsze teksty. Szatę graficzną podręcznika tworzy wiele nowych ilustracji oraz komiksy.
Nowa wersja podręcznika cenionego przez wielu wykładowców katechetyki, nauczycieli religii i uczniów. Założenia programowe klasy 3 gimnazjum skupiają się na zagadnieniu różnych wspólnot (rozdz. 1), Ośmiu Błogosławieństw (rozdz. 2), powołania do miłości (rozdz. 3), działania Ducha Świętego i sakramentu bierzmowania (rozdz. 4), religii świata (rozdz. 5), wiary w Biblii, powołania do życia kapłańskiego i zakonnego, grzechów przeciw Duchowi Świętemu, treści modlitwy "Ojcze nasz" (rozdz. 6). Ostatnie trzy rozdziały w podręczniku dotyczą tematyki Kościoła i ekumenizmu (rozdz. 7), wydarzeń z jego historii od Oświecenia do XIX w. (rozdz. 8) oraz tematyki roku liturgicznego (rodz. 9). Nowe tematy dotyczą m.in. postaci biblijnych Starego Testamentu, angelologii, Wniebowstąpienia, a także misji ad gentes, nauki społecznej Kościoła, teologii dogmatów i Soboru Watykańskiego I (zagadnienie nieomylności Magisterium Kościoła, rozum a wiara) oraz historii Kościoła w Polsce za czasów zaborów. W porównaniu z poprzednią wersją podręcznika ucznia gimnazjaliści znajdą w nim więcej informacji na temat religii świata, a także biografie świętych oraz wielkich ludzi Kościoła. Teksty zostały uproszczone i skrócone; przygotowane zostały także nowe rysunki. Zadania o różnym stopniu trudności pozwolą katechecie dostosować wymagania do poziomu klasy. Podręcznik zgodny z programem nauczania "Pójść za Jezusem Chrystusem" nr AZ-3-01/10 autorstwa Komisji Wychowania Katolickiego KEP z dnia 9.06.2010 r. Numer dopuszczenia podręcznika: AZ-33-01/10-KR-4/13 Data dopuszczenia: 11.04.2013 r.
Pomoce dla ucznia składają się z dwóch części: podręcznika oraz ćwiczeń, czyli Zeszytu ucznia. Obie części są ze sobą ściśle skorelowane. Podręcznik ucznia zawiera 55 jednostek tematycznych, ujętych w sześciu rozdziałach.Katechizm wypełnia założenia katechezy inicjacyjnej. Ukazuje Kościół jako rodzinę Pana Jezusa, w którą dziecko zostało włączone. Zgodnie z Programem nauczania religii w nowym podręczniku i ćwiczeniach oraz w poradniku metodycznym treści i zadania przygotowują uczniów do włączenia się w życie Kościoła. Chodzi o świadome obchody roku liturgicznego (przeżywanie tajemnic naszego zbawienia) i o życie zgodne z Ewangelią (pełna formacja chrześcijańska). Dlatego w podręczniku znajdują się jednostki tematyczne, które ułatwią przygotowanie do przeżywania okresów liturgicznych, uroczystości i świąt. Każda jednostka lekcyjna jest rozmieszczona na dwóch sąsiadujących stronach, co ma ułatwić uczniom odnalezienie potrzebnych wiadomości i korzystanie z nich. Szatę graficzną tworzą ilustracje do tekstów. Przedstawiają one sytuacje z życia dzieci (rysunki oraz zdjęcia) i obrazy biblijne (tworzone specjalnie do podręcznika lub reprodukcje dzieł sztuki). Podręcznik zgodny z programem nauczania "W drodze do Wieczernika" nr AZ-1-01/10 autorstwa Komisji Wychowania Katolickiego KEP z dnia 9.06.2010 r.
Podręcznik "Jezusowa Wspólnota Serc" jest podręcznikiem do nauczania religii rzymsko - katolickiej na terenie całej Polski, z zachowaniem praw biskupów diecezjalnych. Jest ściśle zgodny z programem nauczania nr AZ-1-01/1. Zgodnie z zaleceniem Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski podręcznik wprowadza uczniów w życie Eucharystią. Uczeń poznaje części Mszy św., najważniejsze obrzędy liturgiczne, utrwala podstawowe modlitwy, poznaje znaczenie słowa w relacji z Bogiem, jest zachęcany do kontynuowania praktyk religijnych po pierwszej Komunii św. W podręczniku uczniowie i katecheci znajdą krótkie przedstawienie treści katechezy oraz teksty Przeczytajmy razem. Te ostatnie to albo teksty i preparacje biblijne, albo bliskie życiu dziecka opowiadania, ilustrujące treści wychowawcze i teologiczne.