Menu

Małgorzata Kosińska-Pułka

Publikacja składa się z dwóch części: Kart pracy, przygotowanych zgodnie z podstawą programową, wspierających realizację treści nauczania – wymagań szczegółowych z III etapu edukacyjnego, Zadań maturalnych, służących kształceniu umiejętności zapisanych w wymaganiach egzaminacyjnych. Karty pracy dotyczą zagadnień i lektur literatury lat 1945–1989 z zakresu podstawowego i rozszerzonego. Wśród kart dla zakresu podstawowego znajdują się karty A oraz karty B. Ich materiał pogrupowano chronologicznie. Karta A zawiera tekst naukowy lub popularnonaukowy, przypominający problematykę poznanych w szkole utworów literackich, oraz polecenia do niego, służące kształceniu umiejętności wydobywania informacji oraz wnioskowania. Karta B dotyczy lektur wskazanych w podstawie programowej i akcentuje związki tekstu literackiego z innymi tekstami kultury, zawiera polecenia sprawdzające szkolną wiedzę oraz znajomość kontekstów. Nauka o języku została wpleciona w poszczególne tematy z kształcenia literacko-kulturowego (integracja treści nauczania). Karty pracy dla zakresu rozszerzonego dotyczą rozszerzonych lektur obowiązkowych; mogą zwierać tekst filozoficzny, trudniejszy niż w kartach dla zakresu podstawowego. Zarówno materiał dla zakresu podstawowego, jak i dla zakresu rozszerzonego wieńczy karta przeznaczona na pracę projektową (samokształcenie). Łączy się ona z tendencjami myślowymi epoki, eksponuje jej charakter i najwybitniejsze osiągnięcia. W kartach pracy zawarto zadania odwołujące się do lektur wskazanych w podstawie programowej: dla zakresu podstawowego: m.in. Albert Camus, Dżuma, George Orwell, Rok 1984, Wiesze Mirona Białoszewskiego, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Zbigniewa Herberta, Stanisława Barańczaka, Sławomir Mrożek, Tango, Marek Nowakowski, Raport o stanie wojennym, Antoni Libera, Madame czy Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie dla zakresu rozszerzonego: Tadeusz Konwicki, Mała apokalipsa, opowiadania Jorge Luisa Borgesa, Sławomira Mrożka, eseje Jerzego Stempowskiego, Gustawa Herlinga-Grudzińskiego czy Zbigniewa Herberta Pod pytaniami i poleceniami pozostawiono miejsce na odpowiedzi uczniów. Poprawność udzielonych odpowiedzi można sprawdzić w pliku znajdującym się pod kodem QR. Zadania maturalne są zgodne z wymaganiami egzaminacyjnymi 2023–2024 dla zakresu podstawowego i składają się z dwóch części: Język polski w użyciu Test historycznoliteracki Część Język polski w użyciu zawiera dwie wiązki zadań. Każda wiązka jest skonstruowana wokół dwóch tekstów podejmujących ten sam temat i kończy się notatką syntetyzującą. Zadania mają charakter otwarty i zamknięty. Część Test historycznoliteracki zawiera dwa testy sprawdzające znajomość epok literackich poznanych w klasach 1–4. Pod pytaniami i poleceniami pozostawiono miejsce na odpowiedzi uczniów. Poprawność udzielonych odpowiedzi można sprawdzić w pliku znajdującym się pod kodem QR.
Niniejsza publikacja została opracowana z myślą o uczniach przygotowujących się do egzaminu maturalnego z języka polskiego jako pomoc w uzupełnieniu, powtórzeniu oraz utrwaleniu wiedzy i rozwijaniu umiejętności. Publikacja zawiera 7 testów: 4 dla poziomu podstawowego i 3 dla poziomu rozszerzonego stworzonych na wzór egzaminu maturalnego z języka polskiego. Wszystkie zadania są zgodne z wymaganiami podstawy programowej. W publikacji znajdują się odpowiedzi do zadań zamkniętych oraz przykładowe rozwiązania zadań otwartych, zadania rozszerzonej odpowiedzi (wypracowania) zostały opatrzone wskazówkami dotyczącymi realizacji zaproponowanych tematów.