Ta dobrze przyjęta przez nauczycieli publikacja jest świetnym uzupełnieniem podręcznika. Karty pracy zaprojektowane
w zupełnie nowej, perforowanej formie będą przydatną pomocą w czasie przygotowania do egzaminu maturalnego. Każdą kartę można oderwać, rozwiązać znajdujące się na niej zadania, oddać do sprawdzenia nauczycielowi, a następnie wpiąć
w skoroszyt.
Prezentowane maturalne karty pracy, to publikacja przeznaczona dla uczniów klasy 1 liceów ogólnokształcących
i techników, dla których istotne jest zdanie matury z wiedzy o społeczeństwie. Jest to zestaw zadań pozwalający zrealizować wymagania przewidziane w zakresie rozszerzonym podstawy programowej. Autorzy opracowali zadania, które są ciekawe, ale przede wszystkim angażują ucznia do formułowania własnych sądów i bycia świadomym odbiorcą informacji z Polski i ze świata. Zadania otwarte kształtują umiejętność oceny zjawisk życia społecznego, kulturalnego i politycznego, uczą formułowania argumentów, wykorzystywania danych i wyciągania wniosków. Uczeń może zweryfikować swoją wiedzę z opracowanego materiału dzięki zadaniom powtórzeniowym umieszczonym po każdym dziale. Maturalne karty pracy skutecznie przygotowują do matury w zakresie rozszerzonym.
Wiedza o społeczeństwie 1. Maturalne karty pracy składa się z 41 kart obejmujących tematy
z podręcznika oraz 6 kart powtórzeniowych zawierających materiał z 6 działów:
DZIAŁ I. CZŁOWIEK JAKO JEDNOSTKA W SPOŁECZEŃSTWIE
1.1 Człowiek jako istota społeczna
1.2 Socjalizacja i stygmatyzacja w życiu jednostki
1.3 Komunikacja w życiu człowieka
1.4 Życie społeczne jednostki
1.5 Człowiek a zbiorowość
1.6 Grupy społeczne
1.7 Rodzina jako podstawowa grupa społeczna
DZIAŁ II. CHARAKTERYSTYKA ŻYCIA SPOŁECZNEGO
2.1 Społeczeństwo i jego struktura
2.2 Historyczne formy organizacji społeczeństwa
2.3 Współczesne formy organizacji społeczeństwa
2.4 Przemiany struktury i problemy społeczeństwa polskiego
2.5 Homo sovieticus a współczesne społeczeństwo
2.6 Nierówności i wykluczenie społeczne
2.7 Ruchliwość społeczna
2.8 Ruchy społeczne i ich wpływ na zmianę społeczną
DZIAŁ III. NARÓD
3.1 Naród i jego tożsamość
3.2 Postawy względem narodu
3.3 Mniejszości narodowe i imigranci w Polsce
3.4 Historyczne i współczesne uwarunkowania polskiej emigracji
3.5 Wielowarstwowość tożsamości narodowej wybranych społeczeństw europejskich
3.6 Polityka wybranych państw wobec mniejszości narodowych i imigrantów
3.7 Grupy autochtoniczne we współczesnym świecie
3.8 Konflikty społeczne we współczesnym świecie
DZIAŁ IV. KULTURA
4.1 Kultura współczesnego świata
4.2 Religia jako rzeczywistość społeczno-kulturowa
4.3 Obrzędowość w polskiej kulturze współczesnej
4.4 Postrzeganie innych kultur oraz subkultury młodzieżowe
4.5 Zróżnicowanie psychokulturowe świata
4.6 Współczesne spory światopoglądowe
DZIAŁ V. MEDIA WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE
5.1 Media w Polsce i na świecie
5.2 Funkcje mediów w państwie
5.3 Niezależność i pluralizm mediów
5.4 Opinia publiczna
5.5 Marketing i kampania społeczna
DZIAŁ VI. SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE
6.1 Geneza społeczeństwa obywatelskiego
6.2 Obowiązki obywatelskie i obywatelskie nieposłuszeństwo
6.3 Obowiązki obywatelskie we współczesnym świecie
6.4 Organizacje pozarządowe – stowarzyszenia i fundacje
6.5 Związki zawodowe i spółdzielnie
6.6 Kościoły i związki wyznaniowe w Polsce
6.7 Kultura polityczna
Co znajdziesz w publikacji Wiedza o społeczeństwie 1. Maturalne karty pracy?
Karty składają się z zadań typu maturalnego z zakresu rozszerzonego. Zawierają wykresy, mapy, tabele i schematy prezentujące aktualne dane. Autorzy zadbali także o dobór interesujących tekstów źródłowych i ciekawych ilustracji odnoszących się do wydarzeń społecznych, kulturalnych i politycznych – zarówno w Polsce, jak i na świecie. Zadania
w formie otwartej lub zamkniętej:
przygotowują do matury z zakresu rozszerzonego;
pomagają utrwalić wiadomości z zakresu wiedzy o społeczeństwie;
kształtują umiejętność odczytywania danych z mapy, wykresów, schematów, tabel;
odnoszą się do aktualnych danych statystycznych;
doskonalą umiejętność czytania i interpretacji materiałów publicystycznych, popularnonaukowych i naukowych;
uczą formułowania oceny, argumentowania, wyciągania wniosków;
uczą odróżniania faktów od opinii.