Menu

Wojcieszek Krzysztof Andrzej

Praca dra Krzysztofa Wojcieszka stanowi odważną próbę zastosowania klasycznej antropologii filozoficznej do zrozumienia problemów współczesnego świata, a zwłaszcza problemów alkoholowych. Niewątpliwą jej wartością jest interdyscyplinarność, gdyż autor korzysta zarówno z wiedzy filozoficznej (metafizyka, antropologia, etyka), jak i z wiedzy zgromadzonej przez nauki szczegółowe – fizjologię, farmakologię, psychologię, socjologię. Książka jest czymś w rodzaju systematycznej encyklopedii problemów alkoholowych w aspekcie ich genezy, ale też poszukiwania rozwiązań i zapobiegania. Szczególnie interesującym wątkiem jest zarys oryginalnej teorii powstawania problemów alkoholowych w wyniku zazębiających się ludzkich pomyłek poznawczych i procesu rozpaczy. Ostateczny kształt pracy dowodzi, że z pozoru anachroniczna teoria człowieka, skonstruowana w wiekach średnich i rozwinięta współcześnie w ramach szkoły tomizmu konsekwentnego (M. Gogacz), świetnie nadaje się do zgłębiania spraw bardzo aktualnych i ważnych dla współczesnego człowieka. Autor postuluje, aby jako cel pedagogiczny przyjąć wypracowanie u wychowanka stałej gotowości do abstynencji, nawet w przypadku osób umiarkowanie spożywających alkohol. Książka stanowi cenny materiał dla osób mających wpływ na wychowanie młodzieży, jak również zajmujących się zawodowo terapią i profilaktyką problemów alkoholowych. Teza autora, że zasadniczym warunkiem skutecznej profilaktyki i terapii jest obecność, rozumiana filozoficznie jako trwanie relacji osobowych, wyznacza ważne pole przyszłych badań nad skutecznością rozwiązywania problemów alkoholowych. Fragment recenzji ks. prof. dra hab. Tomasza Stępnia (UKSW)
Autor porusza niezwykle ważne problemy współczesności, z akcentem na źródła zachowań zagrażających życiu i zdrowiu ludzkiemu, czyniąc to w sposób niearbitralny – ukazuje sytuacje, przytacza doniesienia medialne, daje przykłady zaczerpnięte zarówno ze źródeł naukowych, jak i z własnego doświadczenia życiowego. Wskazując pedagogiczne implikacje wielu zagrożeń współczesnego świata, posługuje się metaforą dżungli, która doskonale opisuje to, co dzieje się w aktualnie doświadczanej przez nas rzeczywistości. Przekazywane w sposób literacki treści działają na wyobraźnię tych, którzy są osobami pierwszego kontaktu dla dorastającej młodzieży – rodziców. Daje to szansę na ich uwrażliwienie oraz zaistnienie mądrych, wyważonych reakcji rodzicielskich w sytuacjach psychologicznie trudnych, których konsekwencją bywają często zachowania ryzykowne przejawiane przez ich dzieci. Z recenzji prof. dr hab. Beaty Marii Nowak