Oficjalna księgarnia portali ciekawostkihistoryczne.pl oraz twojahistoria.pl

Sekrety polskich kolei

Roman Czejarek

Sekrety polskich kolei

8.1

(21 ocen) wspólnie z

33,36

 

„Masz w głowie olej, to idź na kolej” mówiono w Polsce w czasach PRL i to właśnie wtedy PKP przeżywały okres swojego największego rozkwitu, zatrudniając ponad 360 tysięcy ludzi! „Rytm kolei pulsem gospodarki” głosiło w tym czasie inne popularne propagandowe hasło. Było w tym bardzo dużo racji. Pociągi transportowały towary i ludzi. Wiozły robotników do pracy, młodzież na wakacje i śląski węgiel do nadbałtyckich portów. Specjalnymi salonkami podróżowali najważniejsi przedstawiciele władz – prezydent, premier i oczywiście I sekretarz KC PZPR. Kolejowe szkoły przyciągały tłumy chętnych, bo praca w PKP oznaczała stabilizację, prestiż i przywileje, m.in. bezpłatne przejazdy, wczasy w wagonach, deputat węglowy, darmowy mundur i olbrzymie zniżki dla całej rodziny. Najmłodsi kupowali produkowane w NRD kolejki PIKO i budowali makiety w skali H0, TT lub N.
Kolej tamtych czasów to tysiące opowieści i sekretów, które warto poznać. Ale historia PKP w Polsce jest dużo dłuższa. Jeszcze większym szacunkiem kolejarze cieszyli się w czasach II Rzeczypospolitej. To wtedy powstały legendy Lux-Torpedy i Pięknej Heleny, a pociągi jeździły czasami nawet szybciej niż dziś. Nasi konstruktorzy za projekty superszybkich lokomotyw zdobywali w Paryżu cenne medale i wyróżnienia. Na dworcach czas podróżnym umilały ekskluzywne restauracje i kolejowe kina.
Kolej to modelarze, szerokie i wąskie tory, stacje, przystanki, lokomotywownie, tunele oraz wiadukty i mosty. To także znane filmy i seriale. Słynne lokomotywy oraz kolejarze wiele razy pojawiali się na dużym i małym ekranie, m.in. w Lalce, Katyniu, Rodzinie Połanieckich, 07 zgłoś się. Książka opowiada o kolejowych sekretach, zagadkach, rzeczach znanych, ale też i tych, które dawno odeszły w zapomnienie. Ujawnia to, co przez długie lata skrzętnie skrywano: świecące pociągi z odpadami nuklearnymi, polskie spalinowozy na wojnie w Libii, tunel śmierci w Górach Sowich oraz Gagariny zamienione na Batmany, czyli LHS oraz ZSRR kontra zachód Europy. Zapraszamy do lektury pierwszej takiej książki w Polsce. Odjazd!
Autorem Sekretów polskiej kolei jest znany dziennikarz radiowy i telewizyjny Roman Czejarek. Z mikrofonem i aparatem fotograficznym wiele razy przemierzył całą Polskę. W 2019 roku otrzymał nagrodę i tytuł najlepszego dziennikarza turystycznego m.in. za audycje ze skansenów kolejowych.

Księży Młyn
Oprawa twarda

Wydanie: pierwsze

ISBN: 978-83-772-9379-9

Liczba stron: 160

Format: 16.5x23.5cm

Cena detaliczna: 54,90 zł

Ebook i Audiobook dostępny na

Kup audiobooka

Nie wiesz co przeczytać?
Polecamy nasze najciekawsze artykuły

Zobacz wszystkie
10.04.2021

Nusret – sam przeciwko wszystkim

Sformułowana na początku XX wieku przez brytyjski Komitet Obrony Imperialnej opinia głosiła, że nawet wspólna akcja okrętów i wojsk lądowych przeciwko umocnieniom na półwyspie Gallipoli niesie za sobą „wielkie ryzyko i nie powinna być podejmowana dopóty, dopóki istnieją inne sposoby wywarcia wpływu na Turcję”. W styczniu 1915 roku tych innych powodów nawet nie szukano.
Czytaj dalej...
05.03.2019

5 najgorszych władców średniowiecznej Polski

Jeden był kastratem, pozbawionym korony i porzuconym przez żonę. Inny dał się zadźgać już w kilka miesięcy po objęciu władzy, a i tak na zawsze zmienił dzieje kraju. Był też największy z rozpustników i najgłupszy z dowódców…
Czytaj dalej...
06.03.2019

Karl Dönitz – ostatni Führer. Kim był człowiek, którego Hitler wyznaczył na swego następcę?

Nigdy nie poczuł się do winy i protestował, gdy nazywano go zbrodniarzem wojennym. Podczas procesu w Norymberdze bronił się: „Gdy zaczyna się wojna, oficer nie ma innego wyboru, jak wykonywanie swoich obowiązków”. Ale czy faktycznie Karl Dönitz tylko biernie realizował polecenia?
Czytaj dalej...
05.03.2019

Dlaczego władców Rosji nazywano carami?

Od XV wieku książęta moskiewscy konsekwentnie budowali swoją pozycję władców Wszechrusi. Powiększali obszar swojego państwa i szukali sposobu, by dodać sobie splendoru. Tytuł cesarski z pewnością im go przydał – ale jak uzasadnili ten awans?
Czytaj dalej...