Menu

Bogdan Wojciszke

Każdy w tej książce znajdzie pytanie, które sam chciałby zadać, a co ważniejsze – uzyska na nie mądrą odpowiedź. W książce znajdują się odpowiedzi między innymi na następujące pytania: Dlaczego Polacy świętują 11 listopada, a nie 4 czerwca? Czym różni się szef partii politycznej od szefa korporacji? Czy jesteśmy społeczeństwem ludzi wyjątkowo marudnych? Dlaczego zło jest silniejsze od dobra? Kiedy nasz umysł bezlitośnie nas oszukuje? Dlaczego sądów moralnych nie można traktować poważnie? Czy demokracja liberalna przeżywa tylko chorobę, czy fundamentalny kryzys? Czy żyjemy w „międzyepoce” i co po niej nastąpi? Dlaczego dziś prawica wygrywa, a lewica przegrywa? Czy moralność opiera się na krzywdzie? Czy kult rozumu jest wielkim złudzeniem myśli Zachodu? Czy kobiety z natury są gorsze z matematyki? Dlaczego ludzie z góry zakładają, że są uczciwi? Dlaczego wszyscy ludzie mają zawyżoną samoocenę? Czy można wierzyć badaniom psychologicznym? Czy Philip Zimbardo sfałszował swój słynny „eksperyment więzienny”? Czy pewne zaczątki odróżniania dobra od zła przynosimy ze sobą na świat? Czy mózg ma płeć? Ludzie od tysięcy lat spoglądali w niebo, starając się przeniknąć tajemnice gwiazd. Tymczasem psychologia istnieje od zaledwie stu dwudziestu lat, tak jakby to, co tuż obok, pod ręką, w naszym bliskim otoczeniu, nie było aż tak interesujące. A przecież świat – zarówno ten wokół nas, jak i ten w naszych umysłach – staje się coraz bardziej skomplikowany i wciąż stawia przed nami nowe wyzwania. Do tego, by choć trochę go zrozumieć, nie wystarczy nam zdrowy rozsądek ani nasze jednostkowe doświadczenie. Potrzebna jest także dobrze udokumentowana wiedza, między innymi ta płynąca z badań psychologów. O tym, co psychologia ma dziś do powiedzenia na temat władzy, polityki i moralności, kobiet i mężczyzn, dobrych i złych ludzi, naszych zachowań, decyzji i wyborów (nie tylko politycznych), oraz o wielu innych sprawach z profesorem Bogdanem Wojciszke rozmawia Marcin Rotkiewicz. Bogdan Wojciszke – profesor psychologii, członek rzeczywisty PAN,  pracownik Uniwersytetu SWPS (Sopot), stypendysta Fundacji Humboldta i Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Zainteresowania badawcze: spostrzeganie ludzi, wartości, dynamika związków interpersonalnych, psychologia moralności. Opublikowa 10 książek (między innymi Teoria schematów społecznych, Procesy oceniania ludzi, Psychologia miłości, Psychologia społeczna, Agency and Communion in Social Psychology) i ponad 160 artykułów naukowych. Marcin Rotkiewicz – dziennikarz naukowy, od 2001 roku pracuje w tygodniku „Polityka”. Absolwent dziennikarstwa i filozofii na Uniwersytecie Warszawskim oraz stypendysta Knight Science Journalism Program w Massachusetts Institute of Technology (USA). Popularyzuje wiedzę przede wszystkim na temat biotechnologii, ewolucji człowieka i neuronauki. Interesuje się również teoriami pseudonaukowymi i spiskowymi. Trzykrotnie otrzymał wyróżnienie w konkursie Polskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Naukowych na najlepszy artykuł popularnonaukowy. Opublikował wywiad rzekę z prof. Jerzym Vetulanim Mózg i błazen oraz książkę W królestwie Monszatana. GMO, gluten i szczepionki, za którą otrzymał nagrodę Redaktorów Portalu „Mądre Książki”.
Nowa wersja podręcznika Psychologia społeczna ukazuje się w 14 lat po jego pierwszej edycji. Później było wiele wydań, bo podręcznik zyskał powszechne uznanie wykładowców i studentów. To wydanie jednak zasadniczo różni się od poprzednich. Współautorem został Tomasz Grzyb. W tomie przybyło wiele nowych fragmentów, niektóre kwestie zaktualizowano bądź opatrzono dodatkowymi komentarzami, odwołując się do świeżej literatury. Przede wszystkim zmienił się świat dookoła nas, pojawiły się nowe zjawiska, jak na przykład światowa pandemia COVID-19 i wraz z tym potrzeba odniesienia się do jej psychologicznych konsekwencji, a o wielu zjawiskach, którymi zajmuje się psychologia społeczna wiemy dziś więcej niż kilkanaście lat temu. Nie pozostało to bez wpływu na sam podręcznik – jego nowa, zmodyfikowana i przeredagowana treść lepiej oddaje charakter zmieniającej się, choć ciągle tak samo fascynującej dziedziny, jaką jest psychologia społeczna. Profesorowie Bogdan Wojciszke i Tomasz Grzyb, psychologowie o światowej renomie, napisali podręcznik do psychologii społecznej, jakiego jeszcze w Polsce nie było. Książka obejmuje wszystkie klasyczne zagadnienia składające się na tę dyscyplinę oraz zagadnienia relatywnie nowe, takie jak kwestie różnic płci, nowych mediów, społeczeństwa sieci, miłości i władzy. Napisana jasnym i barwnym językiem skupia się na prawidłowościach rządzących ludzką psychiką i postępowaniem. Pokazuje, w jak fascynujący sposób psychologia społeczna odpowiada na pytanie, kim jest człowiek i na czym polega jego społeczna natura. Wcześniejsze wydania tej książki stały się fundamentem dydaktyki akademickiej na kierunku psychologia. Od Wydawcy Bogdan Wojciszke, profesor psychologii, pracuje na Uniwersytecie SWPS (wcześniej na Uniwersytecie Gdańskim i w PAN). Zainteresowania badawcze: spostrzeganie ludzi, moralność, władza, poglądy na świat społeczny, dynamika bliskich związków. Opublikował na te tematy ponad 200 prac (10 książek) wydanych w Polsce i na świecie. Członek rzeczywisty PAN i licznych towarzystw naukowych. Wypromował ponad 30 doktorów. Tomasz Grzyb, psycholog społeczny, profesor na Uniwersytecie SWPS, dziekan Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Autor i współautor książek wydanych w Polsce, Wielkiej Brytanii i Włoszech oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych. Specjalizuje się w psychologii wpływu społecznego - narzędziach propagandy, perswazji i szeroko pojętej komunikacji. Prezes Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej, redaktor naczelny Polish Psychological Bulletin.
Książka „Alfabet miłości” otrzymała nagrodę w kategorii "poradniki" w plebiscycie "Najlepsza książka na jesień", nagrodę główną internautów w plebiscycie "Najlepsza książka psychologiczna i poradnik" oraz nagrodę w kategorii "relacje". Plebiscyty zorganizował portal literacki Granice.pl. A jak altruizm -> B jak bilans zysków i strat -> C jak co decyduje -> D jak dowód miłości -> E jak egoiści -> F jak flirt -> … Czym jest miłość? Czy można ją tak naprawdę zrozumieć? Czy mamy na nią jakikolwiek wpływ? Czy rzeczywiście wszystko zniesie, nie zazdrości i nigdy nie ustaje? Czy jest w niej sens? Potocznie się uważa, że każdy pragnie miłości – chce kochać i być kochanym. Z tym przekonaniem kontrastuje jednak współczesna moda na bycie singlem. Wygląda zatem, że jest to kwestia indywidualna – każdy z nas sam decyduje, czy i jeśli tak, to kogo obdarzy uczuciem. Odpowiedzi na pytania, jak to rzeczywiście jest z tą miłością i czy mamy na nią realny wpływ, starają się odszukać autorzy. W niezwykle dynamicznym i intrygującym dialogu rozkładają miłość na czynniki pierwsze, wyjaśniają to, co nurtujące i niezrozumiałe, opisują to, czego nie do końca jesteśmy świadomi, i rozprawiają się z od lat powtarzanymi stereotypami. Konfrontują sprzeczne punkty widzenia, pobudzają do zastanowienia i pokazują, jak będąc z kimś, nie zatracić siebie. Dzięki ich książce nie tylko zaczynamy rozumieć tajniki miłości, ale także otrzymujemy mnóstwo wskazówek i inspiracji do pracy nad sobą i nad swoim związkiem. Wśród pytań, które padają w tej książce, każdy znajdzie to dotyczące własnej miłości. Hasło dla siebie najważniejsze. To prawda, że miłość jest trudna do zdefiniowania, ale… czemu o niej nie porozmawiać? „Alfabet miłości” to rozmowa dynamiczna, pełna energii, humoru i zaskoczeń. Renata Mazurowska i profesor Bogdan Wojciszke, czołowy polski specjalista w tej romantycznej materii, penetrują od nowa – zdawałoby się – dość znany obszar. Czytam i jestem zdumiona, że teoria o dwóch połówkach jabłka okazuje się nieaktualna i że... to dobrze! Jestem zdumiona, że aż tyle badań wykonano na świecie, by poznać naturę miłości, że warto porozmawiać o tym jeszcze raz. Zachęcam gorąco do czytania we dwoje. Katarzyna Droga Redaktor naczelna magazynu „Sens”
Najważniejsze wydarzenia między narodzinami a śmiercią człowieka dotyczą miłości. I choć trudno o pogląd mniej oryginalny, to właśnie on stał się przyczyną napisania tej książki. Wybitny psycholog prof. Bogdan Wojciszke przedstawia najnowsze, znacznie poszerzone wydanie wyjątkowego bestsellera. Książka Psychologia miłości dawno przekroczyła granice uniwersyteckich murów. Uniwersalny temat i jego piękne ujęcie sprawiły, że sięgnęły po nią dziesiątki tysięcy Polaków. Gdyby któregoś dnia z literatury wykreślono słowo, miłość", Iwia część piśmiennictwa, a zwłaszcza literatury pięknej, uległaby unicestwieniu – nie byłoby już baśni, wierszy ani nawet piosenek. Po cóż więc jeszcze jedna książka o miłości? Przede wszystkim po to, żeby zgłębić tajemnicę uczucia, które stało się natchnieniem dla tak wielu twórców, lecz zgłębić ją nie w sposób literacki, a naukowy, jako że źródłem tej pracy są odkrycia współczesnej psychologii, odsłaniające mechanizmy rządzące naszymi zachowaniami, myśleniem i emocjami. Autor przedstawia kolejne etapy miłości, ilustrując je wynikami badań, które nie zawsze są w zgodzie z potocznymi opiniami na temat tego uczucia i jego przejawów. Ukazuje też różnice pomiędzy kobietami a mężczyznami dotyczące sposobu odczuwania, komunikowania się i oczekiwań, a także różnice międzykulturowe. Każdy z nas przeżywa miłość inaczej, zgodnie z powiedzeniem ,,miłość niejedno ma imię". Trudno jednak wyobrazić ją sobie bez namiętności, intymności i zobowiązania.
Jak nakłonić kogoś do zmiany sposobu postępowania? Jak zachęcić innych ludzi do zmiany decyzji? Jak sprawić, by takiej zmiany zapragnęli? Jak obronić się przed ich wpływem na nasze decyzje? Jeśli chcesz poznać odpowiedzi na te pytania, sięgnij po bestseller światowej sławy psychologa społecznego. Znajdziesz tu przejrzysty opis mechanizmów, dzięki którym ludziom udaje się przekonać innych do swoich racji. Robert Cialdini w niezwykle zajmujący sposób tłumaczy tajniki postępowania człowieka. Wyjaśnia nie tylko, jak skutecznie wpływać na ludzi, ale także jak obronić się przed niepożądanym wpływem. Opierając się na własnym doświadczeniu, wieloletniej praktyce oraz udokumentowanych wynikach badań psychologicznych, opisuje fascynujący świat ludzkich zachowań. Książka jest niezwykle przydatna dla psychologów, menedżerów, trenerów, specjalistów od sprzedaży i marketingu. Przyda się jednak każdemu, kto chce wpływać na innych lub obronić się przed manipulacją. "Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka” zyskała sobie ogromną popularność nie tylko wśród psychologów, ale także specjalistów od marketingu i wśród szerokiej publiczności. Została przetłumaczona na 26 języków i sprzedana w milionach egzemplarzy, zaś anglojęzyczny jej oryginał był cytowany ponad 3 tysiące razy. Przyczyną niezwykłej popularności tej pracy jest nie tylko fakt, że odkrywa ona czytelnikowi dość proste mechanizmy psychiczne odpowiedzialne za złożone i nieraz trudne do zrozumienia przypadki ludzkiego postępowania. Niepoślednią przyczyną jest też niezwykły dar jasnej i angażującej odbiorcę komunikacji – Robert Cialdini potrafi wyjaśniać złożone zjawiska w sposób powszechnie zrozumiały i fascynujący. Zarówno kiedy pisze, czego świadectwem omawiana książka, jak i kiedy mówi, czego świadectwem są jego kilkakrotne wystąpienia w murach Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. prof. Bogdan Wojciszke