Menu

Czerkawski Jarosław

Książka stanowi próbę ukazania katechezy młodzieży w środowisku, jakim jest parafia. Wzięto pod uwagę historię katechezy prowadzonej w parafii, z uwzględnieniem historycznego rozwoju samej parafii.Na tle Kościoła powszechnego podjęto próbę ukazania katechezy zarówno w pierwotnych wspólnotach, poprzez starożytność i średniowiecze. Zwrócono także uwagę na uchwały Soboru Trydenckiego, który zobowiązywał duszpasterzy do systematycznej katechezy, która miała być prowadzona w parafii. Owocem Soboru Trydenckiego był Katechizm Rzymski, stanowiący pierwszą usystematyzowaną wykładnie prawd wiary Kościoła. W czasach nowożytnych katechizm stał się podstawą nauczania. W okresie tym nastąpiło oderwanie katechezy od jej naturalnego środowiska, jakim była parafia i przeniesienie jej do szkoły w postaci lekcji religii. Parafia w znaczący sposób utraciła swoje znaczenie pod względem katechetycznym.W Polsce, po przyjęciu chrześcijaństwa, szybko rozwinęła się sieć parafialna. Przy każdej parafii miała być powołana szkoła parafialna, w której dzieci i młodzież mogły nauczyć się katechizmu. W szkołach tych uczono także czytać i pisać. Sobór Trydencki przyniósł zdecydowane ożywienie życia religijnego. Trudne losy Polski poprzez zabory, wojny i czasy komunizmu przyczyniły się do powstania specyficznego rodzaju katechezy nazywanej koncentryczną. Impulsem rozwoju katechezy stały się uchwały Soboru Watykańskiego II. Odnowa katechetyczna zaowocowała powstaniem w Polsce katechezy systematycznej, skupionej wokół parafii. Zmiana sytemu politycznego po 1989 roku spowodowała powrót katechezy do szkoły.
Podre?cznik do religii dla klasy IV liceum i czteroletniego technikum „W bogactwie miłos´ci” o nr AZ-43-03/12-KI-1/14 z dnia 09.07.2014 Obejmuje 48 tematów zgrupowanych w czterech rozdziałach. Tematyka wkracza w rodza?ce się? u młodych, w tej grupie wie­kowej, uczucia: te?sknote? za sympatia?, przyjaz´nia?, miłos´cia?. Jest to okres burzliwy i trudny ze wzgle?du na zwie?kszona? młodzien´cza? wraz˙liwos´c´. Przekazywane tres´ci słuz˙a? ukazaniu chrzes´cijan´skiej wizji człowieka, który nie jest i nie moz˙e byc´ poddany s´lepym siłom uczuc´ i zmysłów. W chrzes´cijan´skim uje?ciu człowiek rodzi się? w rodzinie, w niej się? wychowuje i przygotowuje do z˙ycia oraz do załoz˙enia własnej rodziny, na fundamencie szczerej, prawdziwej miłos´ci, stanowia?cej podstawowa? wartos´c´ kaz˙dego małz˙en´stwa i rodziny.
Podręcznik obejmuje 63 tematy zgrupowane w sześciu rozdziałach. W klasie drugiej uczeń bardziej świadomie angażuje się w odkrywanie swojego miejsca i roli w otaczającym go świecie. Podręcznik pomaga mu poszerzyć spojrzenie na rzeczywistość ziemską o wymiar duchowy. Ukazując Boga i Jego wielkość zachęca do przyjęcia Chrystusa i niesienia Go światu. Często posługuje się w tym celu przykładem świadków wiary, którzy na przestrzeni dziejów Kościoła dowodzili żywej obecności w nim zmartwychwstałego Pana. Przejrzysty układ graficzny wspomaga odbiór treści a odpowiednio dobrane ilustracje i fotografie wzmacniają oddziaływanie przekazywanych prawd.