Menu

Fiszer Michał

Przez ostatnie 20 lat rola bezpilotowych aparatów latających w konfliktach zbrojnych systematycznie rosła w niespotykanym dotąd tempie. Już nie są one tylko używane do rozpoznania i poszukiwania celów, ale także wypełniają inne zadania, głównie uderzeniowe, atakując cele naziemne pociskami i bombami. W tej książka autor przedstawił najważniejsze typy dronów, dzieląc je na grupy: drony rozpoznawcze, drony bojowe oraz drony pionowego startu i lądowania, pozostające w służbie lub będące w fazie rozwoju na całym świecie. Opisano konstrukcje klasyczne, takie jak MQ-1 Predator, używany głównie do prowadzenia rozpoznania, albo Black Hornet Nano, bezpilotowiec klasy mikro, który jest tak mały że mieści się na dłoni i jest używany przez wojska lądowe do obserwacji najbliższego otoczenia, ale także drony perspektywiczne, w tym budowane w ramach programu Loyal Wingman: XQ-58 Valkyrie i MQ-28 Ghost Bat, przeznaczone do towarzyszenia bojowym samolotom pilotowanym.
W tomiku opisano genezę, proces projektowania, budowę, produkcję i użycie czołgów pierwszych wersji T-72 i T-72A w Związku Radzieckim. Jest to najpopularniejszy współczesny czołg świata. Ta publikacja zawiera jego historię do momentu powstania drugiej generacji tych czołgów ? T-72B i późniejszych (będą one opisane w kolejnych książkach). Ta część nie obejmuje eksportu tych czołgów, odmian eksportowych i produkcji seryjnej, co będzie tematem oddzielnego, kolejnego już opracowania.
W tomiku przedstawiono historię powstania, opis konstrukcji, wersje i użycie bojowe sowieckiego/rosyjskiego samolotu myśliwskiego Suchoj Su-27, jednego z najbardziej znanych współczesnych rosyjskich samolotów wojskowych. Był on przeznaczony do wywalczenia panowania w powietrzu. Samolot Su-27 miał wysoce perspektywiczną konstrukcję, w wyniku czego na jego bazie opracowano dużą rodzinę odrzutowych samolotów bojowych o różnorodnym zastosowaniu. Konstrukcje te (m.in. Su-30, Su-33, Su-34, Su-35 i Su-37) będą opisane w kolejnych publikacjach książkowych Agencji Wydawniczej CB. W oparciu o eksportowe wersje Su-27 w Chinach opracowano własną linię rozwojową (samolot myśliwski J-11, samolot myśliwski bazowania pokładowego J-15 i samolot myśliwsko-bombowy J-16). Dziś rosyjsko-chińska rodzina spod znaku Su-27 zajmuje drugie miejsce na świecie pod względem liczebności floty samolotów bojowych, ustępując tylko amerykańskiemu samolotowi wielozadaniowemu Lockheed Martin F-35 Lightning II.
Leksykon zawiera opisy amerykańskich czołgów i innych pojazdów bojowych według poszczególnych typów, w tym rozdziały o czołgach lekkich, średnich i ciężkich, działach samobieżnych, samobieżnych działach przeciwpancernych, półgąsienicowych transporterach opancerzonych, samochodach pancernych oraz amfibijnych pojazdach desantowych. Autorzy scharakteryzowali znaczna liczbę pojazdów pancernych, od mało znanego czołgu powietrznodesantowego M22 Locust czy czołgu ciężkiego M6, po liczne wersje popularnego czołgu średniego M4 Sherman, w tym czołg-miotacz ognia M4A3R5 „Zippo” czy czołg szturmowy M4A3E2 „Jumbo”. Tekst ilustruje 140 plansz barwnych i fotografii ukazujących różne warianty kamuflażu i oznaczenia jednostek wojskowych. Dr Stephen Hart jest starszym wykładowcą w Departamencie Studiów nad Wojną w Royal Military Academy Sandhurst. Napisał wiele książek o historii wojskowości, w tym Broń pancerna ZSRR w II wojny światowej. Dr. Russell Hart jest profesorem historii i kierownikiem Katedry Dyplomacji i Studiów Militarnych w Pacific University na Hawajach. Wraz z Stephenem Hartem jest współautorem m.in. książek Czołgi i wozy opancerzone Rosji od 1990 roku do dzisiaj i Współczesne czołgi i pojazdy opancerzone od 1991 roku do dzisiaj.
Kiedy zaczęła się wojna w Ukrainie? Tak naprawdę 26 lutego 2014 roku, w momencie kiedy rosyjskie wojska wylądowały na lotnisku Belbek na Krymie. Chociaż nie wiadomo, czy nie byli to członkowie organizacji CzWK „Wagner”. Później obok słynnych „zielonych ludzików” pojawiły się oddziały regularnego wojska. 24 lutego 2022 roku rozpoczął się kolejny etap konfliktu, który trwa już prawie dwa lata. Zmagania są prowadzone na ziemi, na morzu i w powietrzu. Ta książka to pierwsza próba kompleksowej oceny doświadczeń wojennych płynących z wojny w Ukrainie. Autorzy pisali ją na gorąco, na bazie dostępnych danych, przy minimum czasu niezbędnego na ich dokładne przeanalizowanie. Mają nadzieję, że wywołają merytoryczną dyskusję, która przyniesie zmiany zarówno w doktrynie, jak i rozwoju wielkościowym i jakościowym Wojska Polskiego.
W tomiku przedstawiono historię powstania, opis konstrukcji, przeprowadzone modernizacje i użycie bojowe amerykańskiego pokładowego samolotu myśliwskiego Grumman F-14 Tomcat. Był to samolot specjalnie zaprojektowany dla dywizjonów lotnictwa pokładowego pełniących służbę na lotniskowcach marynarki wojennej USA. F-14 Tomcat jest uznawany za pierwszy amerykański samolot bojowy IV generacji wprowadzony do służby liniowej. Był to typowy myśliwiec przechwytujący i przewagi powietrznej, bez zaawansowanych systemów do zwalczania obiektów naziemnych i nawodnych. Zaprojektowano go i początkowo przeznaczono do niszczenia sowieckich przeciwokrętowych pocisków rakietowych dalekiego zasięgu, których zadaniem było niszczenie lotniskowców US Navy. W latach 1970-1992 wyprodukowano 712 samolotów F-14, w tym 80 na eksport do Iranu. Ostatnią maszynę tego typu wycofano z eksploatacji w lotnictwie US Navy w 2006, natomiast w Islamskiej Republice Iranu samoloty F-14 pełnią słuzbę w lotnictwie wojskowym do dzisiaj. Tekst jest zilustrowany 44 zdjęciami, 4 rys., 1 tabelą oraz 6 barwnymi przykladami kamuflażu.
W jakim stanie jest polska armia? Czy obronilibyśmy się przed agresją sąsiadów? Czy pieniądze wydane na modernizację armii nie zostały zmarnowane? Czy sojusz z USA faktycznie zapewni nam bezpieczeństwo? Jakie konflikty zbrojne rzeczywiście nam grożą? Na te pytania w swojej książce odpowiada major Michał Fiszer. Jeden z kilku polskich oficerów, który miał okazję pilotować samolot przystosowany do zrzucenia bomby atomowej. A od lat niezależny analityk z zakresu zagadnień wojskowości i konfliktów zbrojnych. Urodził się 14 września 1962 r. Od 15-go roku życia członek aeroklubu łódzkiego. Absolwent wyższej szkoły lotniczej w Dęblinie. Służył w 8. Brandenburskim Pułku Lotnictwa Myśliwsko-bombowego w Mirosławcu i 40. Pułku w Świdwinie. Następnie wieloletni analityk w oddziale rozpoznania i walki radioelektronicznej dowództwa WP. Obecnie niezależny publicysta i wykładowca Collegium Civitas w Warszawie. Autor „Najwyższego Czasu!” od 2000 roku.
W tomiku przedstawiono historię powstania, opis konstrukcji, wersje i użycie bojowe amerykańskiego samolotu wielozadaniowego Lockheed Martin F-35 Lightning II. F-35 to dziś najlepszy i najnowocześniejszy samolot myśliwski świata. Jest on także uznawany za najskuteczniejszą maszynę uderzeniową i mającą największe szanse na przetrwanie we wrogim środowisku. Jednym z ważnych założeń programu F-35 była redukcja kosztów, osiągnięto to projektując samolot spełniający (w trzech dedykowanych odmianach) wymagania wszystkich rodzajów sił zbrojnych, a tym samym zastępujący wiele dotychczas używanych typów. Myśliwiec posiada wysoko wyspecjalizowane czujniki, które zbierają dane i prezentują je pilotowi w sposób syntetyczny i łatwy do zrozumienia. Poprawia to znacznie świadomość sytuacyjną pilota i skraca proces decyzyjny, pozwalając mu w maksymalnym stopniu skupić się na wykonaniu zadania bojowego. Dzięki czemu użyteczność w walce F-35 jest znacznie większa niż starszych maszyn.