Menu

Fonagy Peter

Skuteczne narzędzie do pracy klinicznej z dziećmi, parami i rodzinami Prawidłowe funkcjonowanie rodziny wymaga, aby wszyscy jej członkowie mieli poczucie równowagi między autonomią a byciem częścią większej całości. Gdy następuje zaburzenie tego stanu, pomocna może się okazać interwencja terapeutyczna. Eia Asen i Peter Fonagy, psychoterapeuci rodzinni, proponują innowacyjne podejście łączące mentalizację oraz terapię systemową. Opracowany przez nich model terapeutyczny MIST (mentalization-informed systemic therapy) pozwala przywrócić utraconą homeostazę. Autorzy na konkretnych przykładach wyjaśniają, czym jest skuteczna mentalizacja. Pokazują, jak dzięki otwartości na doświadczenia i inne punkty widzenia przełamywać bariery komunikacyjne oraz wzmacniać interakcje w systemie rodzinnym. Zawarte w książce wskazówki dotyczące organizacji sesji, angażowania klientów oraz włączania elementów zabawy do terapii pomogą wypracować odpowiednie sposoby radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. Szczegółowo rozpisane ćwiczenia i gry pozwolą członkom rodziny zmienić problematyczne wzorce relacji oraz przezwyciężyć trudności emocjonalne i behawioralne. Terapia rodzin oparta na mentalizacji to inspirujący podręcznik, z którego skorzystają specjaliści różnych nurtów i podejść, chcący skutecznie wspierać zdrowe i harmonijne relacje w rodzinach. „Lektura tej książki dostarczy psychoterapeutom prawdziwej przyjemności i użytecznych podpowiedzi. Mamy bowiem do czynienia z pozycją, która rozwija i przedstawia nowoczesną praktykę terapii rodzin. Jej wyjątkowość polega na umiejętności pokazania koncepcji mentalizacji w systemowej terapii rodzin oraz w psychoterapii indywidualnej w sposób innowacyjny, inspirujący, a zarazem niezwykle praktyczny. Profesorowie Eia Asen i Peter Fonagy uczą, jak poprzez zastosowanie różnorodnych, bardzo kreatywnych i nieoczywistych technik można zwiększać procesy metalizowania w rodzinach i jednostkach. Klarowność przedstawienia, świeżość spojrzenia, a zarazem uniwersalność koncepcji mentalizacji sprawiają, że jest to lektura obowiązkowa dla wszystkich terapeutów pracujących z rodzinami, a także z dziećmi i nastolatkami”. prof. dr hab. Barbara Józefik Eia Asen , PhD – członek brytyjskiego Royal College of Psychiatrists, konsultant do spraw interwencji terapeutycznych dzieci, młodzieży i dorosłych w Anna Freud National Centre for Children and Families w Londynie. Jest psychoterapeutą pracującym w podejściu systemowym, który przyczynił się do opracowania innowacyjnych strategii w terapii rodzinnej, oraz autorem lub współautorem kilkunastu książek i licznych prac naukowych. Peter Fonagy, PhD – członek Academy of Medical Sciences, British Academy, Academy of Social Sciences, kawaler Orderu Imperium Brytyjskiego, profesor współczesnej psychoanalizy i nauk rozwojowych, dyrektor Wydziału Psychologii i Nauk o Języku w University College London, a także dyrektor naczelny w Anna Freud National Centre for Children and Families. Pełni funkcję starszego konsultanta klinicznego do spraw zdrowia psychicznego dzieci. Jest współtwórcą terapii opartej na mentalizacji (mentalization-based treatment – MBT) i autorem kilkuset prac naukowych oraz dwudziestu książek.
Nie sposób przecenić znaczenia książki Mentalizowanie w praktyce klinicznej autorstwa znakomitych badaczy i klinicystów Jona G. Allena, Petera Fonagya i Anthony'ego Batemana. Zapoznaje nas ona z koncepcją mentalizowania, która wyjaśnia istotne zjawiska zachodzące w procesie rozwoju psychicznego człowieka, będąc pomostem pomiędzy teoriami psychoanalitycznymi, badaniami nad rozwojem małego dziecka i danymi wniesionymi przez neuronaukę. Co więcej, pokazuje ona, iż mentalizowanie jest rdzeniem skutecznych oddziaływań terapeutycznych niezależnie od tego, czy dokonuje się ono w ramach podejścia psychoanalitycznego, poznawczego, interpersonalnego, czy systemowego, niezależnie od tego, czy pracujemy z dziećmi, osobami dorosłymi, rodzinami, czy też parami. To odniesienie teorii i badań do praktyki klinicznej terapeuty jest szczególnie wartościową i inspirującą częścią pracy. dr hab. Barbara Józefik Pracownia Psychologii i Psychoterapii Systemowej Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży, Uniwersytet Jagielloński