Menu

Goszczyńska Maryla

„Maryla Goszczyńska swą książkę poświęciła zagadnieniom współczesnej psychologii ekonomicznej, odnoszącym się do zjawisk i procesów po wielkim przełomie ustrojowym w 1989 roku. Autorka stworzyła przekonującą syntezę wiedzy o szeroko rozumianych procesach przystosowywania się społeczeństwa polskiego do zmian zachodzących w ciągu ostatnich kilkunastu lat. (…) Można przewidywać, że monografia szybko zniknie z półek księgarskich, by znaleźć się na biurkach wielu czytelników: przede wszystkim studentów, doktorantów, słuchaczy studiów podyplomowych oraz przedstawicieli biznesu. Takiej książki nam bardzo brakowało, a jej wydanie wypełni oczywistą lukę w literaturze przedmiotu”. z recenzji prof. dr hab. Zofii Ratajczak „Bez wątpienia to pierwsza praca tego typu w polskiej literaturze psychologicznej. Książka w korzystny sposób łączy walory analityczne z syntezą wiedzy przedstawionej w szerszej skali. (…) Powstała książka prezentująca determinanty i warunki kształtujące różne zachowania ekonomiczne Polaków: stosunek do pieniędzy i skłonność do oszczędzania, adaptację do zmian na rynku pracy i bezrobocia, poczucie niesprawiedliwości społecznej i przedsiębiorczość. (…) Jest to solidna monografia naukowa z zakresu psychologii ekonomicznej. Maryla Goszczyńska przedstawia w niej umysłowość ekonomiczną Polaków w świetle badań empirycznych, a uzyskane rezultaty konfrontuje z ważniejszymi koncepcjami światowymi”. z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Czesława S. Nosala
Opowieść o pracy i życiu Józefa Kozieleckiego – wybitnego psychologa, profesora Uniwersytetu Warszawskiego, znakomitego nauczyciela akademickiego – pióra Maryli Goszczyńskiej, najbliższej, wieloletniej współpracownicy uczonego, uzupełniona o wypowiedzi osób ze środowiska akademickiego: współpracowników, uczniów i przyjaciół Profesora, ważna publikacja z historii polskiej psychologii. Autorka pokazuje postać złożoną, o wyraziście ukierunkowanych zainteresowaniach i silnej motywacji osiągania sukcesów naukowych, przedstawia logikę rozwoju autorskich idei swojego Mistrza, pisze o kształtowaniu relacji między stronami dialogu akademickiego: nauczycielem i uczniem. Publikacja będzie służyła wszystkim, którzy interesują się rozwojem psychologii, może stać się wzorcem nie tyle do naśladowania, ile do porównywania dorobku uczonych i ich uczniów.
Książka powstała w celu przedstawienia najważniejszych problemów związanych z tworzeniem się w umyśle dzieci i młodzieży subiektywnego obrazu świata ekonomii. Zdarzenia, zjawiska, procesy i instytucje ekonomiczne, istniejąc obiektywnie, są jednocześnie odbierane subiektywnie i wywierając silny wpływ na stany emocjonalne dziecka, kształtują jego postawy, opinie, poszerzają jego wiedzę, a w konsekwencji decydują o jego zachowaniach. W publikacji omówiono m.in., czym jest socjalizacja ekonomiczna, przedstawiono wyniki współczesnych polskich badań, charakteryzujących poszczególne elementy dziecięcej wiedzy ekonomicznej. Omówiono także formy aktywności ekonomicznej dzieci i młodzieży oraz działania edukacyjne poszerzające ich świadomość w tym zakresie.