Menu

Lampart-Busse Marzena

Prezentowane narzędzie diagnostyczne jest adresowane przede wszystkim do logopedów pracujących w przedszkolach i służy do wykrycia zaburzeń mowy u dzieci w wieku przedszkolnym. Pozwala na dokonanie wstępnej diagnozy logopedycznej. W narzędziu diagnostycznym zastosowano próby niestandaryzowane, obserwację i wywiad. Dzięki zastosowaniu prób diagnostycznych możliwa jest ocena takich funkcji, jak: rozumienie mowy, artykulacja, sprawność narracyjna, fonacja. Ponadto próba taka bada czynności prymarne, takie jak: oddychanie i połykanie, a także budowę i funkcjonowanie narządów mowy oraz percepcję słuchową. Prezentowany zestaw prób umożliwia w krótkim czasie przeprowadzenie wstępnej diagnozy logopedycznej dzieci w wieku od 3. do 6. roku życia. Dla każdego przedziału wiekowego została opracowana osobna „Karta badania mowy”, dzięki czemu diagnoza staje się bardziej precyzyjna.
Książeczka składa się z 22 kolorowych postaci, każda służy do utrwalania wymowy głoski: sz, ż, cz, dż, s, z, c, ś, ź, ć, dź, l, r, t, d, p, b, k, g, f, w. Zadaniem dziecka jest dokonanie opisu postaci i poprawne stosowanie utrwalanej głoski. Pomoc łączy naukę z zabawą, utrwala wymowę głosek i znajomość kolorów. Kształtuje umiejętność tworzenia dłuższych wypowiedzi i stosowania poprawnych form gramat., wpływa na procesy zapamiętywania tekstu.
Prezentowany zestaw ilustracji służy przede wszystkim do ćwiczeń utrwalających artykulację głosek w dłuższych wypowiedziach. Pomoc może być wykorzystana na różnych etapach terapii dyslalii: w utrwalaniu wymowy głosek w wyrazach, wyrażeniach oraz w zdaniach. Znajdzie także zastosowanie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność tworzenia zdań, konstruowania poprawnych form gramatycznych oraz rozwijania zasobu leksykalnego dziecka. Obrazki do kolorowania umożliwiają dziecku swobodny dobór kolorów, choć w niektórych opisach kolory zostały wskazane. Aby ułatwić pracę terapeutyczną, pod ilustracjami zamieszczono wyrazy i wyrażenia zawierające ćwiczoną głoskę. Wyrazy stanowią klucz do tworzenia własnych opowiadań. W wyrazach takich jak: jeż, krzew (str.1), chleb (str. 22), paw (str.26), świerszcz, kwiaty, światło, świeczki, otwiera (str. 27) miód (str. 35) wyróżnione litery są realizowane w wymowie jako głoski bezdźwięczne.