Menu

Michał Ziółkowski

W publikacji zaprezentowano różne sposoby rozumienia tożsamości konstytucyjnej przez sądy konstytucyjne w Unii Europejskiej. Wskazano istotne elementy charakteryzujące koncepcje ochrony tej tożsamości w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej (Niemcy, Francja, Czechy, Austria, Hiszpania, Włochy), a także przywołano ich cechy wspólne i różnicujące.Czytelnik znajdzie tu rozważania na temat podstaw prawnych tożsamości konstytucyjnej, inspiracji i odniesień istotnych dla Trybunału Konstytucyjnego w sprawie konstytucyjności przepisów Traktatu z Lizbony, jej związku z normami niezmienialnymi oraz funkcji, jaką pełni w procesie hierarchicznej kontroli norm sprawowanej przez europejskie sądy konstytucyjne.Monografia jest wspólnym dziełem autorów, którzy prowadzą badania naukowe i wykładają prawo konstytucyjne, prawo międzynarodowe oraz prawo europejskie na polskich uczelniach wyższych. Autorzy są ekspertami w dziedzinie prawa konstytucyjnego poszczególnych państw członkowskich UE lub w zakresie prawa europejskiego i prawa konstytucyjnego porównawczego.Książka przeznaczona jest dla specjalistów z zakresu prawa europejskiego, konstytucyjnego oraz administracyjnego – prawników praktyków oraz osoby naukowo zajmujące się omawianą tematyką.
Metoda edycji genów pozwala na zaprojektowanie całego ludzkiego genomu. Cybernetyczne protezy zastępują już nie tylko narządy ruchu, ale także narządy zmysłów… Neuroimplanty łączą aktywność mózgu z programami sztucznej inteligencji. Międzynarodowe projekty stworzenia wirtualnego mózgu są coraz bardziej zaawansowane… To tylko część zagadnień, które każą nam potraktować tezy współczesnych transhumanistów niezwykle poważnie. Czy człowiek integrując się z technologią modyfikuje swoje człowieczeństwo? Czy podlega doskonalącej go ewolucji? Co go czeka u jej kresu...? Swoiste techno–przebóstwienie czy bytowa degradacja? Co łączy technocentryczny nurt z głęboko religijnym Mikołajem Fiodorowem, dziewiętnastowiecznym myślicielem rosyjskim, twórcą kosmizmu, autorem wyjątkowego w dziejach ludzkości naukowego projektu wskrzeszania zmarłych? Dlaczego niektórzy czołowi transhumaniści uważają Fiodorowa za prekursora swoich idei, swego duchowego ojca? Czy transhumanizm jest stechnicyzowaną wersją lucyferycznej religii?...