Menu

Napiórkowska-Gzula Maria

Praca ze Zbiorem zadań praktycznych pomaga ćwiczyć umiejętności z zakresu kwalifikacji HGT.07. Publikacja porusza zagadnienia związane z formami oraz kategoriami turystyki, usługami turystycznymi, charakterystyką produktu i rynku turystycznego. Kładzie nacisk na znajomość geografii turystycznej Polski i wybranych krajów świata. Pozwala szlifować wiedzę i umiejętności związane z planowaniem imprez turystycznych, kalkulowaniem ich kosztów oraz zamawianiem poszczególnych usług turystycznych. Omawia także tematy związane z marketingiem usług turystycznych oraz kompetencjami personalnymi pracownika turystyki. Atutem publikacji są zróżnicowane formy zadań, liczne ilustracje, schematy i mapy oraz inne materiały źródłowe, na podstawie których należy planować poszczególne elementy imprez turystycznych. Zadania pozwalają ćwiczyć umiejętności analityczne, zachęcają do kreatywności i pogłębiania swojej wiedzy. Na końcu zbioru znajdują się zadania powtórzeniowe, dokładnie takie, jakie można spotkać na egzaminie praktycznym z kwalifikacji HGT.07.
Podręcznik podaje podstawowe wiadomości z zakresu turystyki, takie jak: czynniki rozwoju turystyki, motywy podróżowania, kategorie, rodzaje i formy turystyki. Omawia także usługi najczęściej świadczone w turystyce i wyjaśnia, jak kreują one potrzeby klienta oraz jak je zaspokajają. Publikacja przedstawia definicję produktu turystycznego i zasady jego przygotowania, najważniejsze dla turystyki akty prawne, a także omawia rynek turystyczny jako taki. Podręcznik przedstawia w skrócie zagadnienia dotyczące geografii turystycznej Polski, aby zachęcić uczniów do samodzielnego poznawania rodzimych walorów przyrodniczych i kulturalnych. Ta ostatnia część obfituje w bogactwo starannie dobranych ilustracji, które mają nie tylko zaprezentować omawiane atrakcje turystyczne, ale także obudzić chęć ich zwiedzenia oraz poznania związanej z nimi historii. Podręcznik z jednej strony podaje bardzo dużo istotnych informacji, z drugiej zaś uczy samodzielnego, krytycznego zdobywania wiedzy i doskonali umiejętności korzystania z różnych jej źródeł: map, danych statystycznych, aktów prawnych, literatury fachowej i stron internetowych – zarówno przygotowanych i przeznaczonych specjalnie dla zawodowców, jak i amatorskich.
W części teoretycznej pracowni skrótowo zostały przypomniane wiadomości z zakresu geografii turystycznej Polski i świata. Skrótowo omówiono najważniejsze walory turystyczne regionów Polski. Opisano podstawowe zasady programowania imprez turystycznych oraz sporządzania ich kalkulacji. Sporo uwagi poświęcono zamawianiu usług turystycznych, a także współpracy z usługodawcami. Zaprezentowano zasady obsługi imprez turystycznych i metody stosowane przez pilotów i przewodników wycieczek. Wszystkie zasygnalizowane tematy uczeń może przećwiczyć w praktyce. Na kartach pracy są liczne mapy, na podstawie których uczeń ma zaplanować poszczególne imprezy turystyczne. Część zadań wymaga wypełniania formularzy najczęściej spotykanych w turystyce, inne zaś ćwiczą umiejętności podstawowych obliczeń niezbędnych w branży turystycznej, jeszcze inne zmuszają do sprawnego wyszukiwania informacji w dostępnych źródłach i uczą kreatywnego podejścia do prezentowanych zagadnień.
W części teoretycznej pracowni skrótowo przypomniano wiadomości dotyczące marketingu w sprzedaży usług i imprez turystycznych. Omówiono tu metody sprzedaży usług i imprez turystycznych oraz towarzyszące im umowy. Pokazano także najważniejsze zasady prowadzenia rozliczeń i ich ewidencjonowania. W części praktycznej są liczne zadania, których rozwiązywanie uczy twórczego wykorzystania wiedzy, skłania do aktywnego poszukiwania informacji w dostępnych źródłach oraz pomaga szlifować umiejętności praktyczne. Dzięki rozmaitym ćwiczeniom uczeń nauczy się rozwiązywać zadania, z którymi może się zetknąć na egzaminie praktycznym z kwalifikacji T.14.