Menu

Pabisek Maciej

Rozważania Autora dotyczą sposobu realizacji i semantycznych konotacji jednego z najczęściej wykorzystywanych motywów literackich – motywu podróży (także drogi). Można zaryzykować twierdzenie, że – również za sprawą kultury masowej – motyw ów stał się wręcz dominujący w całej współczesnej mediosferze, specjalnie zaś w jej warstwie narracyjnej czy fabularnej. W tym kontekście książka Macieja Pabiska podejmuje jeden z najaktualniejszych wątków w dzisiejszej refleksji kulturoznawczej. Na korzyść publikacji trzeba dodać, iż refleksja ta dotyczy jednak głównie pozaliterackich tekstów kultury (powstaje np. wiele rozpraw o tzw. kinie drogi), przy pewnym niedostatku opracowań na temat współczesnych realizacji motywu podróży (drogi) w beletrystyce (poza tą, skierowaną do młodego odbiorcy). W tym sensie propozycja wypełnia istotna lukę w refleksji literaturoznawczej. Książka nie jest ani podręcznikiem, ani kompendium wiedzy o literaturze danego okresu, lecz zapisem osobistego doświadczenia lektury wrażliwego Czytelnika, a zatem – jak wszystkie książki krytycznoliterackie – wykorzystuje autorską perspektywę, korzysta z prawa do wyboru. Z pewnością brakuje dziś na rynku wydawniczym podobnych mówieni […]. dr prof. Witold Bobiński, prof. UJ (z recenzji) Tytuły rozdziałów nawiązujące do kolejnych etapów podróży, starannie dobrane motta, które nie są tylko erudycyjnymi ozdobnikami, lecz ujawniają istotne aspekty podróżowania lub perspektywy, z których należy dokonać ich oglądu, podkreślanie ciągłości tekstu-opowieści przez płynne przechodzenie od tekstu głównego do tytułu kolejnego podrozdziału […], wszystko to czyni tekst atrakcyjnym dla potencjalnego Czytelnika. dr hab. Magdalena Bąk, prof. US (z recenzji)
Podręcznik Nowe lustra świata został przygotowany do nauki w liceum i technikum, do kształcenia ogólnego w zakresie podstawowym i rozszerzonym. Polecamy go wszystkim zainteresowanym różnorodnymi zjawiskami zarówno kultury dawnej (w tym wypadku: kultury Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego), jak i kultury współczesnej. Najważniejsze zalety podręcznika: bogactwo utworów literackich (z epoki i współczesnych), a także antologia dodatkowych tekstów; ogromny wybór innych tekstów kultury – utworom literackim towarzyszą odwołania do dzieł plastycznych, architektonicznych, filmowych, teatralnych itd.; atrakcyjna i oryginalna szata graficzna – ułatwia interpretację dzieł, podkreśla obecność tych samych wątków w różnych dziedzinach sztuki; różnorodne sposoby utrwalania wiedzy i przygotowania do matury – podręcznik zawiera osobne segmenty poświęcone uważnemu czytaniu i interpretowaniu tekstów oraz przykładowe rozwiązania zadań – dotyczy zarówno wypowiedzi pisemnych (rozwijają umiejętności niezbędne w rozwiązywaniu testów, redagowaniu wypowiedzi literackich: interpretacji porównawczej utworów literackich, rozprawki), jak i ustnych (pozwalają przygotować się do wypowiedzi ustnej); wyodrębnione graficznie ważne terminy i zagadnienia oraz bloki powtórkowo-ćwiczeniowe po kolejnych epokach, a także słownik pojęć i terminów. Podręcznik wpisany do wykazu podręczników MEN dopuszczonych do użytku szkolnego, przeznaczonych do kształcenia ogólnego, dostosowanych do wieloletniego użytku.