Menu

Sojak Radosław

Tytuł naszej książki określa jej zadanie. Rzecz jasna idzie o ocenę. W dodatku o ocenę posiadającą społeczne konsekwencje. Jesteśmy socjologami, przeto staramy się, aby ocena ta oparta była na faktach. W nauce wierzy się, że najbardziej wiarygodne są informacje wyrażone w języku liczb. Liczby bowiem ze swej natury są sprawdzalne, porównywalne i oddzielone od języka emocji. Dlatego przedstawiamy dane, tabele i wykresy. Niech liczby rozsądzą, czy żyjemy na „zielonej wyspie”, czy w „państwie teoretycznym” zaniedbującym swoich obywateli. Nie możemy czekać na osąd historii, państwo Platformy należy oceniać już dziś.
Słowo wstępne (Witold Kołodziejski) / 9 Wybrane działania KRRiT na rzecz równouprawnienia i walki ze szkodliwymi stereotypami w kontekście europejskim (Agnieszka Wąsowska) / 13 Wprowadzenie / 31 Rozdział 1. Metodologia i tło teoretyczne / 35 Materiał badawczy / 35 Konteksty sytuacyjne ekspozycji postaci / 37 Stereotypy kobiet / 42 Procedura kodowania / 51 Rozdział 2. W gronie rodziny i przyjaciół – ogólny wizerunek kobiet w serialach / 57 Ekspozycja czynna w serialach / 57 Ekspozycja bierna w serialach / 59 Konteksty w serialach / 60 Rozdział 3. W poszukiwaniu codziennej równowagi – kobiety w serialach obyczajowych (telenowelach) / 65 Konwencja w serialach obyczajowych / 65 Stereotypy, role i relacje w serialach obyczajowych / 67 Ekspozycja czynna w serialach obyczajowych / 71 Ekspozycja czynna w „M jak miłość” / 72 Ekspozycja czynna w „Pierwszej miłości” / 73 Ekspozycja bierna w serialach obyczajowych / 74 Ekspozycja bierna w „M jak miłość” / 75 Ekspozycja bierna w „Pierwszej miłości” / 76 Konteksty w serialach obyczajowych / 77 Konteksty w „M jak miłość” / 79 Konteksty w „Pierwszej miłości” / 82 Rozdział 4. Rekonstrukcje przeszłości – kobiety w serialach historyczno-obyczajowych / 85 Konwencja w serialach historyczno-obyczajowych / 86 Stereotypy, role i relacje w serialach historyczno-obyczajowych / 88 Ekspozycja czynna w serialach historyczno-obyczajowych / 95 Ekspozycja czynna w „Koronie królów” / 95 Ekspozycja czynna w „Wojennych dziewczynach” / 96 Ekspozycja bierna w serialach historyczno-obyczajowych / 96 Ekspozycja bierna w „Koronie królów” / 98 Ekspozycja bierna w „Wojennych dziewczynach” / 99 Konteksty w serialach historyczno-obyczajowych / 100 Konteksty w „Koronie królów” / 102 Konteksty w „Wojennych dziewczynach” / 104 Rozdział 5. Równouprawnienie w świecie zbrodni – kobiety w serialach kryminalno-obyczajowych / 109 Konwencja w serialach kryminalno-obyczajowych / 110 Stereotypy, role i relacje w serialach kryminalno-obyczajowych / 112 Ekspozycja czynna w serialach kryminalno-obyczajowych / 118 Ekspozycja czynna w „Diagnozie” / 119 Ekspozycja czynna w „Pułapce” / 119 Ekspozycja bierna w serialach kryminalno-obyczajowych / 120 Ekspozycja bierna w „Diagnozie” / 121 Ekspozycja bierna w „Pułapce” / 122 Konteksty w serialach kryminalno-obyczajowych / 124 Konteksty w „Diagnozie” / 126 Konteksty w „Pułapce” / 128 Rozdział 6. Zabawne i przebojowe – kobiety w serialach komediowo-obyczajowych / 131 Konwencja w serialach komediowo-obyczajowych / 131 Stereotypy, role i relacje w serialach komediowo -obyczajowych / 133 Ekspozycja czynna w serialach komediowo-obyczajowych / 138 Ekspozycja czynna w „Dziewczynach ze Lwowa” / 138 Ekspozycja czynna w „Przyjaciółkach” / 139 Ekspozycja bierna w serialach komediowo-obyczajowych / 140 Ekspozycja bierna w „Dziewczynach ze Lwowa” / 141 Ekspozycja bierna w „Przyjaciółkach” / 142 Konteksty w serialach komediowo-obyczajowych / 143 Konteksty w „Dziewczynach ze Lwowa” / 145 Konteksty w „Przyjaciółkach” / 147 Porównanie seriali – podsumowanie / 149 Literatura / 159 Spis tabel / 165 Spis wykresów / 167