Menu

Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP

Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP
Tom dramatów autorstwa Inki Dowlasz to pierwsze na polskim rynku pedagogiczne dramaty terapeutyczne, które mogą być wykorzystywane do kształtowania pozytywnej tożsamości uczniów (w szkole gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej). Na lekcjach wychowawczych oraz lekcjach języka polskiego będą świetnym materiałem, dzięki któremu nauczyciel omówi z uczniami tematy wciąż uchodzące za tabu. Tematyka I tomu dotyczy problemów współczesnej młodzieży, takich jak: przemoc, kradzież, brak akceptacji, narkomania. Publikacje mają charakter scenariuszy prowadzenia terapii poprzez teatr.
Książka jest adresowana do matek i ojców, którzy samotnie wychowują swoje dzieci oraz do osób z ich otoczenia. Zainteresowani znajdą tu informacje, porady i wskazówki przydatne w codziennym zmaganiu się z problemami, jakie może przynieść samotne rodzicielstwo. Rodzic dowie się, co dzieje się z dzieckiem w różnym wieku, co ma wpływ na jego rozwój, jak reaguje ono na rozstanie rodziców i jak radzi sobie z nową sytuacją. Nauczy się, jak należy obserwować pociechę, by dostrzec ewentualne niepokojące zachowania, jak radzić sobie, gdy dziecko jest kłopotliwe i trudne, gdy nie chce się uczyć lub ma inne problemy. Samotny rodzic dowie się również, jak może być postrzegany przez otoczenie, w tym przez środowisko szkolne swojego dziecka, jak uniknąć popełniania błędów, skąd czerpać energię i siłę, by walczyć z pojawiającym się stresem, zmęczeniem i wypaleniem, a także jak radzić sobie z własnymi problemami, gdzie i kiedy szukać pomocy.
Język jest tworem żywym, ciągle się przeobrażającym. Reaguje bowiem na zmieniającą się rzeczywistość, dostosowuje się do warunków życia i potrzeb komunikacyjnych jego użytkowników. Tempo życia uległo wyraźnemu zwiększeniu, szukamy również sposobów na przyspieszenie komunikacji. Niestety, tak jak w życiu, tak i w języku często zbyt duży pośpiech łączy się z niedbałością. Z drugiej strony, chociaż popełniamy błędy językowe, zżymamy się nieraz, gdy dostrzegamy je u innych, zwłaszcza u osób, którym – w powszechnym przekonaniu – nie powinny się przydarzyć. Konieczne jest zatem budowanie świadomości językowej i kształtowanie kultury języka. Dbałość o poprawność i sprawność językową to jedno z najważniejszych zadań współczesnej szkoły. Nie należy ono jednak do łatwych. Wymaga przede wszystkim od nauczycieli dużej sprawności językowej. Każdy, kto traktuje język jako wartość, powinien w razie jakichkolwiek wątpliwości wertować poradniki i słowniki w poszukiwaniu poprawnych form i aktualizować swoją wiedzę. Istotną kwestią jest efektywne nauczanie kultury języka, czyli takie przekazanie wiedzy, taki dobór ćwiczeń, takie metody prowadzenia lekcji, które będą atrakcyjne dla uczniów, rozbudzą ich zainteresowanie językiem i uwrażliwią na niego, wyposażą nie tylko w wiedzę, ale przede wszystkim zwiększą sprawność i poprawność językową uczniów. Nauka o języku nie może zatem odbywać się okazjonalnie. Należy troszczyć się o język i zwracać uwagę na niego podczas każdego kontaktu z drugim człowiekiem. Książka zawiera wybrane propozycje takiego nauczania. Składa się z krótkiej części teoretycznej, która powstała z myślą o usystematyzowaniu istotnych zagadnień dotyczących kultury języka. Treści te mogą być wykorzystane jako notatki do podyktowania uczniom. Przedstawione zostały różnorodne ćwiczenia doskonalące styl, poprawność gramatyczną i sprawność językową oraz scenariusze lekcji, poświęcone poznaniu i doskonaleniu różnych form wypowiedzi. Łączą one naukę o języku z nauką o literaturze. Proponujemy metody aktywizujące, takie jak: myślenie obrazami, gwiazda pytań, rybi szkielet, myślowe kapelusze, dyskusja za i przeciw, tunel myśli, fabuła z kubka. Za zasadne uznałyśmy zamieszczenie przykładów różnych form wypowiedzi, aby ułatwić analizę charakterystyki, opisów, listu, rozprawki i przemówienia. Dodatkowo przedstawiłyśmy wykaz częstych błędów językowych oraz spis przydatnych konstrukcji łacińskich. Wykorzystany materiał to lektura proponowana w podstawie programowej dla gimnazjum, jednak publikacja nadaje się również do wykorzystania przez nauczycieli i uczniów szkół podstawowych oraz ponadgimnazjalnych. W naszym zamierzeniu publikacja ma być inspiracją do większego zainteresowania językiem i nauką o języku. Pamiętajmy, im sprawniejszy język, tym łatwiejszy i efektywniejszy kontakt z innymi ludźmi. Praca nad językiem jest zatem pracą nad intelektem! Autorki
Pojawienie się nowego dziecka często bywa wydarzeniem stresującym dla starszego rodzeństwa. Rodzi się wówczas zazdrość i niechęć wobec malca, co negatywnie wpływa na relacje między rodzeństwem i atmosferę w rodzinie. Konstrukcja publikacji wysuwa na pierwszy plan starsze dziecko. Do niego adresowana jest treść książki. To ono (jeśli trzeba - przy pomocy rodziców) dokonuje zapisów dotyczących maleństwa.
Obowiązkowe wiersze w gimnazjum. Karty pracy to znakomita pomoc w przygotowaniu do egzaminu gimnazjalnego – uczy wnikliwej analizy i interpretacji, będzie służyć uczniowi przez trzy lata. Publikacja obejmuje ponad 30 utworów (lirycznych i wierszowanych epickich) z podstawy programowej, począwszy od Bogurodzicy i trenów Jana Kochanowskiego, a skończywszy na liryce współczesnej Mirona Białoszewskiego i Jana Twardowskiego. Zadania dla ucznia są oryginalne. Dzięki formie graficznej (tabele, wykresy, schematy, rysunki) uaktywniają różne obszary percepcji i pobudzają twórcze myślenie. Pracując z kartami, gimnazjalista zyskuje narzędzia odbioru, analizy i interpretacji, dzięki którym jego lektura jest coraz dojrzalsza, bardziej świadoma i samodzielna: • utrwala i posługuje się pojęciami teoretycznoliterackimi z zakresu liryki, • rozróżnia gatunki i konwencje, • odkrywa konteksty kulturowe, historyczne, biograficzne, • wykorzystuje poznane pojęcia w refleksji o literaturze i wartościach.
Publikacja zawiera propozycje scenariuszy lekcji: wykraczających poza "szkolną sztampę" wzbogacających treści nauczania przedmiotu odkrywających przed uczniami nowe literackie światy umożliwiających przygotowanie uczniów do egzaminu maturalnego
Jak doszło do zamachu terrorystycznego, w którym zginął kierownik łódzkiej szkoły? Czym wyróżniały się szkoły dla łódzkich Niemców i Żydów? Ile czasu pracowali nauczyciele przed wojną i ile zarabiali? Którą łódzką szkołę odwiedzały wycieczki nauczycieli z zagranicy? Co wynikło ze wspólnego mieszkania nauczycieli: socjalisty i narodowca? Na te i szereg innych frapujących pytań możemy znaleźć odpowiedź w nowo wydanej książce „Nauczyciele łódzcy w okresie międzywojennym”. Zarząd Okręgu Łódzkiego Związku Nauczycielstwa Polskiego ma zaszczyt zaprezentować monumentalną monografię, poświęconą łódzkiemu środowisku nauczycielskiemu w okresie międzywojennym. Książka autorstwa Dariusza Szlawskiego prezentuje wyjątkową generację pedagogów — pionierów powszechnego nauczania w wielokulturowym mieście — jednym z największych polskich ośrodków przemysłowych. Autor z pieczołowitością odtworzył warunki pracy zawodowej i życia codziennego nauczycieli, weryfikując stereotypy o ówczesnym szkolnictwie. Za sprawą sugestywnej ?podróży w czasie? poznajemy blaski i cienie profesji, dzięki której dokonywały się rewolucyjne przemiany społeczno–cywilizacyjne. Opracowanie, mimo stricte naukowego charakteru, przyciąga barwnym stylem narracji, erudycją informacji, bogactwem kontekstów, ogromem intrygujących faktów i unikalnym zbiorem fotografii, udostępnionych ze zbiorów specjalnych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Łodzi. Obszerna baza źródłowa, jaka stanowi fundament tej książki, w dużym stopniu pozostawała dotąd zapomniana lub w ogóle nieznana.
Zbiór złożony z czterech tekstów gorszycieli dydaktycznych konserwatystów i kilkunastu artykułów autorów, którym proponowane przez jednego z najwybitniekszych dydaktyków sposoby nauczania języka polskiego sa szczególnie bliskie. Dzięki refleksjom Mistrza Czytelnik znajdzie w książce odpowiedzi na pytania: jak radzić sobie z prymitywizmem i prostodusznością uczniowskich odczytań, dlaczego czasami lektura staje się okazją do wyrażenia wściekłości na szkołę, na siebie, na cały świat, który uczeń jest INNY i kiedy można Go oswoić. Uczniowie Stanisława Bortnowskiego zapraszają do niebanalnych analiz utworów: Aleksandra Fredry, Adama Mickiewicza, Cypriana Kamila Norwida, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Ewy Lipskiej. Podpowiadają, jak motywować do lektury i jak wykorzystać interdyscyplinarne uprawnienia metodyki przedmiotu. Zgodnie z doktryną Stanisława Bortnowskiego niniejszym zbiorem kontynuujemy ruch na rzecz polonistyki, której obce są: – uczenie na gębę i przerost Gęby uczonej, – kucie szczęśliwej przyszłości, – okrzyki: Chamstwo! Skandal! Pokolenie bez kultury! Durnie i tyle! – szkodnictwo lekcji języka polskiego dla literatury.
Pojawienie się nowego dziecka często bywa wydarzeniem stresującym dla starszego rodzeństwa. Rodzi się wówczas zazdrość i niechęć wobec malca, co negatywnie wpływa na relacje między rodzeństwem i atmosferę w rodzinie. Konstrukcja publikacji wysuwa na pierwszy plan starsze dziecko. Do niego adresowana jest treść książki. To ono (jeśli trzeba - przy pomocy rodziców) dokonuje zapisów dotyczących maleństwa.