Menu

99 Jaromir

Prawdziwa historia trzech Czechów, których śmiałe wyczyny w ramach antykomunistycznego ruchu oporu i ucieczka w 1953 roku do Berlina Zachodniego doprowadziły do największej obławy w historii bloku wschodniego. Historia braci Masˇín i ich zespołu, toczącego wojnę partyzancką przeciwko reżimowi komunistycznemu na początku lat 50. ubiegłego stulecia, może być najbardziej dramatyczną czeską opowieścią XX wieku. Po zakończeniu działań w Czechosłowacji pięciu młodych mężczyzn wyruszyło na zachód, by zmierzyć się z dwudziestoma tysiącami wschodnioniemieckich Volkspolizei i ustrzelić swoją drogę do wolności. W powieści „Nie jest źle” Jan Novák opowiedział tę historię niczym porywający czeski western i zdobył nagrodę Magnesia Litera za najlepszą książkę roku. Teraz wraz z artystą Jaromírem 99 stworzył dramatyczną i wizualnie przyciągającą powieść graficzną w unikalnym i specyficznym stylu noir Jaromíra 99. Po ogromnym sukcesie, jaki w Czechach odniósł poprzedni owoc ich współpracy „Zátopek”, autorzy powrócili z jeszcze bardziej ekscytującym komiksem.
Trzeci i ostatni tom trylogii Alois Nebel - Złote Góry autorstwa Jaroslava Rudiša (scenariusz) i Jaromíra 99 (rysunki) opisuje dalsze losy tytułowego bohatera, który postanowił rozstać się definitywnie z pracą na kolei i zamieszkać w położonych niedaleko Białego Potoku Złotych Górach. Miejsce to owiane jest tajemniczą legendą z przeszłości mówiącą o ukrytych tam przez Niemców pod koniec wojny skarbach, których jak dotąd nikt nie odnalazł. Do Złotych Gór w odwiedziny do Aloisa podąża Kwieta. Niespodziewanie wszystkich zaskakuje wielka ulewa i powódź...
Ta powieść graficzna stworzona przez dwóch znakomitych artystów czeskich odniosła w ich ojczyźnie niebywały sukces. Opowiada o losach kolejarza (tytułowy Alois Nebel), żyjącego w miejscowości Biały Potok na pograniczu czesko-niemiecko-polskim w drugiej połowie XX wieku. Stąd w opowieści mnóstwo odniesień do historii najnowszej. Klimat komiksu i jego tematyka bliskie są czeskiej tradycji literacko-filmowej, słynnych Pociągów pod specjalnym nadzorem, oscarowego (1967) filmu Jirzego Menzla na podstawie prozy Bohumila Hrabala. Z drugiej strony graficzny styl dzieła utrzymuje się w stylistyce bliskiej Sin City Franka Millera.