Menu

Anna Mielecka

Książka przeznaczona do treningu umiejętności społecznych (tzw. książeczka TUS-owa) związanych z tematyką Dekalogu, przykazania miłości i przykazań kościelnych. Zastosowano w niej zdjęcia scenek, które pokazują, jak przykazania realizują się w naszym życiu. Do każdej scenki przygotowano zestaw pytań, które są tak sformułowane, by dziecko analizowało obrazek od ogółu do szczegółu. Szczególnie dla dzieci autystycznych, które skupiają się na nieistotnych elementach ilustracji, jest to spora trudność. Dzięki takiej formie pracy uczniowie dowiedzą się, w jaki sposób uczestniczyć w życiu społecznym, zachowując przykazania. Książka stanowi bardzo wartościowe uzupełnienie sposobu prowadzenia zajęć z wykorzystaniem kart pracy „Dziesięć przykazań” oraz „
Karty pracy przygotowane z myślą o wszystkich, dla których istotne jest religijne wychowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Za ich pomocą można wprowadzić uczniów w moralność chrześcijańską, omawiając poszczególne przykazania Dekalogu i wyjaśniając ich praktyczne zastosowanie w życiu człowieka wierzącego. Coraz lepsze rozumienie przykazań pozwoli uczniom bardziej świadomie i samodzielnie oceniać moralne aspekty różnych sytuacji życiowych. Z kart pracy można korzystać zarówno podczas katechezy szkolnej czy parafialnej, jak i w domu. Dzięki zastosowaniu w nich znaków PCS i zróżnicowaniu poziomu trudności zadań nadają się one dla dzieci i młodzieży z różnym stopniem niepełnosprawności, o różnych potrzebach i umiejętnościach. Są one również dobrym sposobem na powtórzenie czy utrwalenie wcześniej pozyskanej wiedzy. To gotowa propozycja zajęć, podczas których katecheci, duszpasterze lub rodzice pracujący z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i trudnościami w komunikowaniu się mogą podjąć tematy związane z fundamentami naszej wiary. W prowadzeniu zajęć dotyczących przykazań z pewnością pomocne okażą się również karty pracy zatytułowane „Przykazanie miłości i przykazania kościelne” oraz książeczka TUS-owa „Jak postępować zgodnie z przykazaniami?”.
Karty pracy przygotowane z myślą o wszystkich, dla których istotne jest religijne wychowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Można dzięki nim omówić z uczniami przykazanie miłości i przykazania kościelne oraz wyjaśnić ich praktyczne zastosowanie w życiu człowieka wierzącego. Poznanie przez uczniów przykazania miłości pozwoli im lepiej oceniać moralne aspekty różnych sytuacji życiowych, a dzięki zrozumieniu przykazań kościelnych poczują się odpowiedzialni za wspólnotę Kościoła, do której należą. Z kart pracy można korzystać zarówno podczas katechezy szkolnej czy parafialnej, jak i w domu. Dzięki zastosowaniu w nich znaków PCS i zróżnicowaniu poziomu trudności zadań nadają się one dla dzieci i młodzieży z różnym stopniem niepełnosprawności, o różnych potrzebach i umiejętnościach. Są one również dobrym sposobem na powtórzenie czy utrwalenie wcześniej pozyskanej wiedzy. To gotowa propozycja zajęć, podczas których katecheci, duszpasterze lub rodzice pracujący z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i trudnościami w komunikowaniu się mogą podjąć tematy związane z fundamentami naszej wiary. W prowadzeniu zajęć dotyczących przykazań z pewnością pomocne okażą się również karty pracy zatytułowane „Dziesięć przykazań” oraz książeczka TUS-owa „Jak postępować zgodnie z przykazaniami?”.
"Msza Święta" - materiały edukacyjne do katechezy dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną „Msza Święta” to kolejna po „Spotykam Jezusa” publikacja przeznaczona dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz osób posługujących się alternatywnymi i wspomagającymi metodami komunikacji. Proste ilustracje i opisy dotyczące poszczególnych elementów Mszy Świętej pozwalają uczniom poznać przebieg Eucharystii. Znaki komunikacji alternatywnej PCS pomagają uporządkować pojęcia bazowe związane z uczestniczeniem w liturgii. Książka wprowadza do świadomego udziału we Mszy Świętej. Może być wykorzystana na lekcjach, jak również w kościele, gdzie pomoże uczniowi śledzić przebieg liturgii. Zawarte w niej treści z czasem powinny być rozszerzane i pogłębiane w miarę nabywania przez uczniów wiedzy i umiejętności. Książka - przewodnik po Mszy Świętej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Może być używany podczas lekcji religii, a także w domu i w kościele. Ilustracje dostosowane do możliwości percepcyjnych osób z niepełnosprawnością intelektualną, tekst łatwy do czytania oraz znaki komunikacji alternatywnej PCS (Picture Communication Symbols) pozwalają uczniom poznać poszczególne części Mszy Świętej.
Publikacja poświęcona jest najważniejszym wydarzeniom roku liturgicznego. Ich wyboru autorka dokonała na podstawie wieloletniego doświadczenia w pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną. Na każdej stronie znajduje się duża ilustracja i opis jednego wydarzenia, a także zaznaczony jest kolor ornatu, jakiego w danym okresie używa ksiądz. Na końcu książki zamieszczono propozycję „zabawy w kolory” – dopasowania poszczególnych wydarzeń do koloru ornatu. Proponowane treści mogą okazać się inspirujące dlarodziców, opiekunów, kapłanów, nauczycieli pracujących w szkołach specjalnych,specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych czy klasach integracyjnych. Książka przeznaczona jest dla uczniów klas młodszych szkoły specjalnej, uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, osób posługujących się komunikacją alternatywną i wspomagającą, w czym pomocne okażą się wykorzystane w publikacji symbole PCS.
Prezentowane karty pracy są częścią pakietu edukacyjnego dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, opracowanego jako pomoc w przygotowaniu ich do spowiedzi oraz Pierwszej Komunii Świętej. Materiały te mogą być stosowane w specjalnych szkołach podstawowych, ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz w klasach integracyjnych i edukacji włączającej. Tematy poszczególnych jednostek lekcyjnych korespondują z podręcznikiem i ćwiczeniami „Poznaję Jezusa” Wydawnictwa Jedność. Karty pracy i zeszyt ucznia zostały tak przygotowane, aby mógł z nich korzystać zarówno uczeń komunikujący się w sposób klasyczny, jak i uczeń niewerbalny. Dodatkowym atutem tych materiałów jest wykorzystanie symboli komunikacji alternatywnej. Karty pracy dzięki różnorodnym zadaniom i krótkim tekstom umożliwiają nauczycielowi prowadzenie ucznia z niepełnosprawnością intelektualną do głębszego zrozumienia, czym jest Eucharystia oraz sakrament pokuty i pojednania. Można z nich korzystać nie tylko podczas katechezy szkolnej, lecz także parafialnej i domowej. Zastosowanie symboli PCS i zróżnicowanie poziomu trudności zadań pozwala na stosowanie ich w pracy z dziećmi i młodzieżą z różnym stopniem niepełnosprawności, o różnych potrzebach i umiejętnościach.
Prezentowane karty pracy są częścią pakietu edukacyjnego dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, opracowanego jako pomoc w przygotowaniu ich do spowiedzi oraz Pierwszej Komunii Świętej. Materiały te mogą być stosowane w specjalnych szkołach podstawowych, ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz w klasach integracyjnych i edukacji włączającej. Tematy poszczególnych jednostek lekcyjnych korespondują z podręcznikiem i ćwiczeniami „Poznaję Jezusa” Wydawnictwa Jedność. Karty pracy i zeszyt ucznia zostały tak przygotowane, aby mógł z nich korzystać zarówno uczeń komunikujący się w sposób klasyczny, jak i uczeń niewerbalny. Dodatkowym atutem tych materiałów jest wykorzystanie symboli komunikacji alternatywnej. Karty pracy dzięki różnorodnym zadaniom i krótkim tekstom umożliwiają nauczycielowi prowadzenie ucznia z niepełnosprawnością intelektualną do głębszego zrozumienia, czym jest Eucharystia oraz sakrament pokuty i pojednania. Można z nich korzystać nie tylko podczas katechezy szkolnej, lecz także parafialnej i domowej. Zastosowanie symboli PCS i zróżnicowanie poziomu trudności zadań pozwala na stosowanie ich w pracy z dziećmi i młodzieżą z różnym stopniem niepełnosprawności, o różnych potrzebach i umiejętnościach.
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną mogą uczestniczyć we Mszy Świętej aktywnie i świadomie, jeśli tylko stworzy im się taką możliwość. Mogą dobrze przeżywać osobiste spotkanie z Jezusem, który daje się nam w swoim słowie i Ciele. Ten przewodnik został opracowany z myślą o wszystkich, którzy w jakikolwiek sposób są zaangażowani w przygotowanie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do pełnego uczestnictwa we Mszy Świętej. Zawiera zdjęcia ukazujące celebransa oraz wiernych podczas Eucharystii. Towarzyszą im krótkie komentarze, które mają w prosty sposób przybliżyć to, co dzieje się w danym momencie liturgii. Uzupełnieniem komentarzy są symbole PCS, dzięki którym osobom z trudnościami w rozumieniu języka łatwiej jest rozpoznawać poszczególne elementy Mszy Świętej. Znakami wskazana jest również postawa, jaką przyjmują wierni w kolejnych częściach liturgii. Z książki tej można korzystać nie tylko na zajęciach katechetycznych w trakcie przygotowań do Pierwszej Komunii Świętej. Może się też ona stać poręczną pomocą w czasie każdej Mszy, w której będzie uczestniczyć osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Sprzyja temu wygodna forma publikacji, a odpowiednio opracowane treści umożliwiają sięganie po nią także osobom bez specjalistycznego przygotowania teologicznego i pedagogicznego. Do korzystania z przewodnika zachęcamy szczególnie rodziców i opiekunów osób z niepełnosprawnością, by mogły one coraz pełniej brać udział we Mszy Świętej.