Menu

Klotz Marcin

Książka przeznaczona do treningu umiejętności społecznych (tzw. książeczka TUS-owa) związanych z tematyką Dekalogu, przykazania miłości i przykazań kościelnych. Zastosowano w niej zdjęcia scenek, które pokazują, jak przykazania realizują się w naszym życiu. Do każdej scenki przygotowano zestaw pytań, które są tak sformułowane, by dziecko analizowało obrazek od ogółu do szczegółu. Szczególnie dla dzieci autystycznych, które skupiają się na nieistotnych elementach ilustracji, jest to spora trudność. Dzięki takiej formie pracy uczniowie dowiedzą się, w jaki sposób uczestniczyć w życiu społecznym, zachowując przykazania. Książka stanowi bardzo wartościowe uzupełnienie sposobu prowadzenia zajęć z wykorzystaniem kart pracy „Dziesięć przykazań” oraz „
Karty pracy przygotowane z myślą o wszystkich, dla których istotne jest religijne wychowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Za ich pomocą można wprowadzić uczniów w moralność chrześcijańską, omawiając poszczególne przykazania Dekalogu i wyjaśniając ich praktyczne zastosowanie w życiu człowieka wierzącego. Coraz lepsze rozumienie przykazań pozwoli uczniom bardziej świadomie i samodzielnie oceniać moralne aspekty różnych sytuacji życiowych. Z kart pracy można korzystać zarówno podczas katechezy szkolnej czy parafialnej, jak i w domu. Dzięki zastosowaniu w nich znaków PCS i zróżnicowaniu poziomu trudności zadań nadają się one dla dzieci i młodzieży z różnym stopniem niepełnosprawności, o różnych potrzebach i umiejętnościach. Są one również dobrym sposobem na powtórzenie czy utrwalenie wcześniej pozyskanej wiedzy. To gotowa propozycja zajęć, podczas których katecheci, duszpasterze lub rodzice pracujący z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i trudnościami w komunikowaniu się mogą podjąć tematy związane z fundamentami naszej wiary. W prowadzeniu zajęć dotyczących przykazań z pewnością pomocne okażą się również karty pracy zatytułowane „Przykazanie miłości i przykazania kościelne” oraz książeczka TUS-owa „Jak postępować zgodnie z przykazaniami?”.
Publikacja przeznaczona jest dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, z autyzmem oraz osób mających trudności w komunikowaniu się, używających komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC). Jej celem jest pomoc w zrozumieniu zagadnień związanych z sakramentem pokuty i pojednania oraz w indywidualnym przygotowaniu się do spowiedzi. Może być również wykorzystywana podczas przygotowania do Pierwszej Komunii Świętej. Jej zaletą jest wprowadzenie symboli komunikacji alternatywnej PCS ułatwiających zrozumienie osobom z niepełnosprawnością proponowanych treści, a opiekunom i spowiednikom komunikację z osobami niesłyszącymi i niemówiącymi. W skład zestawu wchodzą: – książka „Spowiednik dla uczniów ze specjalnymipotrzebami edukacyjnymi z symbolami PCS”, – przewodnik po „Spowiedniku” przeznaczony dla rodziców, katechetów i kapłanów, – karta z nadrukowanym sercem (do wycięcia), które będzie wykorzystywane podczas sakramentu pokuty i pojednania przez osoby o SPE, – karta z symbolami PCS przedstawiającymi grzechy (do wycięcia), – pisak suchościeralny. Książka przeznaczona jest dla dzieci z niepełnosprawnością i ich rodziców, opiekunów, kapłanów, nauczycieli pracujących w szkołach specjalnych,specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, klasach integracyjnych.
Prezentowane karty pracy są częścią pakietu edukacyjnego dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, opracowanego jako pomoc w przygotowaniu ich do spowiedzi oraz Pierwszej Komunii Świętej. Materiały te mogą być stosowane w specjalnych szkołach podstawowych, ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz w klasach integracyjnych i edukacji włączającej. Tematy poszczególnych jednostek lekcyjnych korespondują z podręcznikiem i ćwiczeniami „Poznaję Jezusa” Wydawnictwa Jedność. Karty pracy i zeszyt ucznia zostały tak przygotowane, aby mógł z nich korzystać zarówno uczeń komunikujący się w sposób klasyczny, jak i uczeń niewerbalny. Dodatkowym atutem tych materiałów jest wykorzystanie symboli komunikacji alternatywnej. Karty pracy dzięki różnorodnym zadaniom i krótkim tekstom umożliwiają nauczycielowi prowadzenie ucznia z niepełnosprawnością intelektualną do głębszego zrozumienia, czym jest Eucharystia oraz sakrament pokuty i pojednania. Można z nich korzystać nie tylko podczas katechezy szkolnej, lecz także parafialnej i domowej. Zastosowanie symboli PCS i zróżnicowanie poziomu trudności zadań pozwala na stosowanie ich w pracy z dziećmi i młodzieżą z różnym stopniem niepełnosprawności, o różnych potrzebach i umiejętnościach.
Prezentowane karty pracy są częścią pakietu edukacyjnego dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, opracowanego jako pomoc w przygotowaniu ich do spowiedzi oraz Pierwszej Komunii Świętej. Materiały te mogą być stosowane w specjalnych szkołach podstawowych, ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz w klasach integracyjnych i edukacji włączającej. Tematy poszczególnych jednostek lekcyjnych korespondują z podręcznikiem i ćwiczeniami „Poznaję Jezusa” Wydawnictwa Jedność. Karty pracy i zeszyt ucznia zostały tak przygotowane, aby mógł z nich korzystać zarówno uczeń komunikujący się w sposób klasyczny, jak i uczeń niewerbalny. Dodatkowym atutem tych materiałów jest wykorzystanie symboli komunikacji alternatywnej. Karty pracy dzięki różnorodnym zadaniom i krótkim tekstom umożliwiają nauczycielowi prowadzenie ucznia z niepełnosprawnością intelektualną do głębszego zrozumienia, czym jest Eucharystia oraz sakrament pokuty i pojednania. Można z nich korzystać nie tylko podczas katechezy szkolnej, lecz także parafialnej i domowej. Zastosowanie symboli PCS i zróżnicowanie poziomu trudności zadań pozwala na stosowanie ich w pracy z dziećmi i młodzieżą z różnym stopniem niepełnosprawności, o różnych potrzebach i umiejętnościach.
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną mogą uczestniczyć we Mszy Świętej aktywnie i świadomie, jeśli tylko stworzy im się taką możliwość. Mogą dobrze przeżywać osobiste spotkanie z Jezusem, który daje się nam w swoim słowie i Ciele. Ten przewodnik został opracowany z myślą o wszystkich, którzy w jakikolwiek sposób są zaangażowani w przygotowanie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do pełnego uczestnictwa we Mszy Świętej. Zawiera zdjęcia ukazujące celebransa oraz wiernych podczas Eucharystii. Towarzyszą im krótkie komentarze, które mają w prosty sposób przybliżyć to, co dzieje się w danym momencie liturgii. Uzupełnieniem komentarzy są symbole PCS, dzięki którym osobom z trudnościami w rozumieniu języka łatwiej jest rozpoznawać poszczególne elementy Mszy Świętej. Znakami wskazana jest również postawa, jaką przyjmują wierni w kolejnych częściach liturgii. Z książki tej można korzystać nie tylko na zajęciach katechetycznych w trakcie przygotowań do Pierwszej Komunii Świętej. Może się też ona stać poręczną pomocą w czasie każdej Mszy, w której będzie uczestniczyć osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Sprzyja temu wygodna forma publikacji, a odpowiednio opracowane treści umożliwiają sięganie po nią także osobom bez specjalistycznego przygotowania teologicznego i pedagogicznego. Do korzystania z przewodnika zachęcamy szczególnie rodziców i opiekunów osób z niepełnosprawnością, by mogły one coraz pełniej brać udział we Mszy Świętej.