Menu

Anna Wróbel

"Repetytorium do języka polskiego może zastąpić każdy podręcznik! Służy przygotowaniu ósmoklasisty do egzaminu na zakończenie szkoły podstawowej. Może z niego skorzystać młodszy uczeń, począwszy od 4 klasy, żeby przygotować się do powtórzeń, klasówek i sprawdzianów, gdyż materiał obejmuje cały pięcioletni cykl nauki. Część powtórzeniową podzielono na zagadnienia gramatyczne (28 tematów) i pozostałą, nazwaną Lektury (łącznie 67 tematów), choć obejmującą szerszy zakres: omówienie lektur obowiązkowych (klasy 4-8) , informacje o twórcach, formy wypowiedzi. Na rynku brakuje omówień obowiązkowych lektur w klasach młodszych, a mogą się one okazać potrzebne na egzaminie. W ostatniej części znajdują się arkusze egzaminacyjne z lat 2022- 2023 roku – czyste oraz ze wzorcowymi rozwiązaniami, punktacją i komentarzami wyjaśniającymi jakie odpowiedzi zapewnią maksymalną liczbę punktów. Cenne są wskazówki dołączone do modelowych wypowiedzi pisemnych stanowiących ostatnią część testu egzaminacyjnego."
ARKUSZE EGZAMINACYJNE DO JĘZYKA POLSKIEGO służą przygotowaniu ósmoklasisty do obowiązkowego egzaminu na zakończenie szkoły podstawowej. Składają się dwóch podstawowych części. W pierwszej jest pięć testów opracowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną (w tym: główne, dodatkowe i próbne), które pisali uczniowie w latach 2021 i 2022. (Z powodu pandemii egzaminy ósmoklasisty w okresie 2021-2024 opracowane były i będą na podstawie zawężonych – w stosunku do podstawy programowej – wymagań egzaminacyjnych). To jest miejsce do przewidziane do samodzielnej pracy ucznia i – naszym zdaniem – powinien je wykorzystać by się sprawdzić. By potwierdzić swoje mocne strony, wykryć co jeszcze powinien doszlifować, a czego po prostu nie zna i musi nad tym popracować. W drugiej części znajdują się PEŁNE WZORCOWE ODPOWIEDZI – zwłaszcza wypowiedzi pisemne, omówienie zasad przyznawania punktów i KOMENTARZE wyjaśniające jak należy odpowiedzi konstruować, by uzyskać maksymalną liczbę punktów. Dotyczą zadań, m.in. opartych na podanych fragmentach tekstów literackich i innych, np. naukowych lub publicystycznych albo zadań sprawdzających wiedzę językową (m.in. gramatykę, cechy różnych form wypowiedzi) albo nawiązujących do dzieł plastycznych. Szczególnie cenne są wskazówki dołączone do modelowych wypowiedzi pisemnych, gdzie zwracamy uwagę na zasady pisania rozprawki bądź opowiadania oraz wskazujemy istotne elementy danej formy wypowiedzi w tych konkretnych tekstach. Pokazujemy też – konieczne ODWOŁANIA DO LEKTURY OBOWIĄZKOWEJ. Dzięki takiemu omówieniu uczniom będzie łatwiej ćwiczyć umiejętność pisania dłuższych wypowiedzi.
Ściągi. Język polski. Lektury służą do przygotowania do powtórzeń, klasówek i sprawdzianów w trakcie całego cyklu nauki w szkole podstawowej (w klasach IV-VIII). Zawierają niezbędne informacje do egzaminu ósmoklasisty. Na każdej z 67 ściąg-kart przedstawiono 1 zagadnienie. Może nim być nie tylko omówienie obowiązkowej lektury, ale również charakterystyka rodzajów i gatunków literackich, które powinien rozpoznawać uczeń oraz informacje o życiu i dorobku najważniejszych twórców literatury. Na każdej ściądze graficznie wyróżniono najważniejsze informacje i definicje, podano wyjaśnienia („krok po kroku”) i podpowiedzi („na skróty”) pomagające w zapamiętaniu oraz dodano przykładowe pytania z odpowiedziami. Format ściąg został tak pomyślany, by mieściły się między kartkami w zeszycie. Mają one bowiem służyć uczniom do nauki począwszy od czwartej klasy. Zawierają omówienia lektur obowiązujących już od klasy czwartej właśnie. To znakomita pomoc, którą uczniowie mogą wykorzystywać samodzielnie, a także z udziałem dorosłych.
ARKUSZE EGZAMINACYJNE DO JĘZYKA ANGIELSKIEGO zostały przygotowane głównie z myślą o uczniach klas ósmych, którzy szykują się do zdawania testu ósmoklasisty na zakończenie szkoły podstawowej. Egzaminy wiążą się przeważnie z dużym stresem. Z tego powodu warto wcześniej zapoznać się z formułą egzaminu i popróbować swoich sił. By nabrać pewności siebie, sprawdzić co się wie, a czego nie lub co należy jeszcze doszlifować, warto w ramach przygotowań do egzaminu rozwiązywać zadania z arkuszy z lat wcześniejszych. Uczniowie powinni najpierw sami spróbować swoich sił. Dopiero potem, by zweryfikować swoje odpowiedzi zajrzeć do naszych omówień zawierających, oprócz rozwiązań, także podpowiedzi jak powinny być skonstruowane oraz przykłady modelowych wypowiedzi pisemnych. To dlatego nasza publikacja została podzielona na dwie główne części:•    z „czystymi” arkuszami z lat 2020-2022 opracowanymi przez Centralną Komisję Egzaminacyjną (w tym: trzy główne i jeden dodatkowy), które pisali ósmoklasiści. (Wskutek pandemii w okresie 2021-2024 na egzaminach ósmoklasisty obowiązują zawężone – w stosunku do podstawy programowej – wymagania egzaminacyjne. Mogą się więc nieco różnić od egzaminów przeprowadzonych w latach 2019-2020). Jest to część przeznaczona do samodzielnej pracy ucznia.•    z ODPOWIEDZIAMI, które są dodatkowo omówione. I tak w zadaniach sprawdzających rozumienie ze słuchu są przytoczone konkretne kwestie z nagrania przesądzające o wyborze właściwej odpowiedzi; podobnie w zadaniach, które sprawdzają poprawność komunikacji w reakcji na wypowiedzi ustne bądź pisemne. Natomiast zadanie sprawdzające umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej jest skomentowane zarówno pod względem oceny samej treści, jak i pod względem spójności i logiki wypowiedzi oraz zakresu i poprawności środków językowych. Ponieważ omawiany jest tekst oryginalny – stworzony przez jakiegoś ucznia, to może zawierać drobne uchybienia, na które zwracamy oczywiście uwagę uczniów.