Menu

Bożena Kołosowska

Celem książki jest pokazanie analizy finansowej jako narzędzia wykorzystywanego do oceny sytuacji finansowej podmiotów gospodarczych o różnej wielkości. Autorki pokazują, jak można stworzyć zestaw odpowiednio dobranych wskaźników pomocnych w jej przeprowadzeniu w zależności od posiadanych informacji. Autorki zwracają uwagę na aktualne rozwiązania prawne w zakresie sprawozdawczości finansowej, które porządkują i wprowadzają pewne obowiązki prezentacji danych finansowych, także dla mikroprzedsiębiorstw.
Jest to pierwsza w kraju publikacja o charakterze zwartym przedstawiająca problem finansowania MŚP poprzez rynek kapitałowy w tak szerokim wymiarze.
Każde przedsiębiorstwo funkcjonujące na rynku powinno mieć świadomie sformułowaną strategię finansowania działalności. Jej opracowanie nie jest łatwe, gdyż wymaga od kadry zarządzającej dużych umiejętności analitycznych i wiedzy z zakresu zarządzania. Efektem procesu formułowania strategii finansowej jest średnio- i długookresowy plan finansowy przedsiębiorstwa. Planowanie strategii finansowania umożliwia określenie potrzeb kapitałowych, źródeł pokrycia tych potrzeb i struktury kapitałowej w powiązaniu ze strukturą majątkową przedsiębiorstwa. Książka składa się z części teoretycznej, w której zaprezentowano wiedzę z zakresu finansów przedsiębiorstw związaną z formułowaniem strategii finansowania działalności, oraz praktycznej, zawierającej studia przypadków. Omówiono między innymi: – podstawowe elementy strategii finansowania: cele, zasady, metody i determinanty, – główne kryteria, które należy brać pod uwagę przy ustalaniu rodzaju strategii finansowania działalności, – charakterystyczne cechy najważniejszych rodzajów strategii finansowania: agresywnej, umiarkowanej i konserwatywnej, – trudności związane z planowaniem strategii finansowania działalności przedsiębiorstw, – sposób tworzenia strategii finansowania działalności na podstawie modeli wzrostu, – metody sporządzania sprawozdań finansowych pro forma. Książka jest przeznaczona dla studentów kierunków ekonomicznych i osób zajmujących się finansami przedsiębiorstw, głównie dla kadry zarządzającej odpowiedzialnej za planowanie i realizację strategii finansowania działalności.