Każde przedsiębiorstwo funkcjonujące na rynku powinno mieć świadomie sformułowaną strategię finansowania działalności. Jej opracowanie nie jest łatwe, gdyż wymaga od kadry zarządzającej dużych umiejętności analitycznych i wiedzy z zakresu zarządzania. Efektem procesu formułowania strategii finansowej jest średnio- i długookresowy plan finansowy przedsiębiorstwa. Planowanie strategii finansowania umożliwia określenie potrzeb kapitałowych, źródeł pokrycia tych potrzeb i struktury kapitałowej w powiązaniu ze strukturą majątkową przedsiębiorstwa.
Książka składa się z części teoretycznej, w której zaprezentowano wiedzę z zakresu finansów przedsiębiorstw związaną z formułowaniem strategii finansowania działalności, oraz praktycznej, zawierającej studia przypadków. Omówiono między innymi:
– podstawowe elementy strategii finansowania: cele, zasady, metody i determinanty,
– główne kryteria, które należy brać pod uwagę przy ustalaniu rodzaju strategii finansowania działalności,
– charakterystyczne cechy najważniejszych rodzajów strategii finansowania: agresywnej, umiarkowanej i konserwatywnej,
– trudności związane z planowaniem strategii finansowania działalności przedsiębiorstw,
– sposób tworzenia strategii finansowania działalności na podstawie modeli wzrostu,
– metody sporządzania sprawozdań finansowych pro forma.
Książka jest przeznaczona dla studentów kierunków ekonomicznych i osób zajmujących się finansami przedsiębiorstw, głównie dla kadry zarządzającej odpowiedzialnej za planowanie i realizację strategii finansowania działalności.