Menu

Joanna Jurewicz

Joanna Jurewicz urodziła się 26 września 1962 roku w Warszawie. W 1989 roku ukończyła studia indologiczne na Uniwersytecie Warszawskim. Joanna Jurewicz posiada tytuł profesora nauki humanistycznych. Obecnie wykłada, zarówno na polskich, jak i zagranicznych uniwersytetach, do których można zaliczyć Uniwersytet SWPS, Collegium Civitatis i Uniwersytet w Oxfordzie. Joanna Jurewicz bada najstarszą myśl indyjską i historię idei filozoficznych.

Joanna Jurewicz – poetka

Joanna Jurewicz jest autorką wielu publikacji. Najpopularniejsze z nich, to dwa tomiki poezji zatytułowane „Róża” i „Koło wrót”. Wiersze autorki publikowane były między innymi w Gazecie Wyborczej i Kwartalniku Artystycznym. Poezja Joanny Jurewicz jest niezwykle intymna i pokazuje wewnętrze oraz osobiste przeżycia poetki. Autorka pragnie zwrócić uwagę czytelnika na kwestie, które na pierwszy rzut oka, mogą być niewidoczne.

Tłumaczka indyjskich tekstów literackich

Joanna Jurewicz wydała ponad 80 artykułów naukowych. Jest autorką znanych monografii, takich jak: „Fire and Cognition in the Rygveda”, wydanej w 2010 roku i „Death and Philosophy. A History of Ancient Indian Thinking”, wydanej w 2018 roku. Jest tłumaczką fragmentów Rygwedy, czyli starej indoaryjskiej księgi kapłańskiej. W 2013 roku ukazała się publikacja pisarki pt. „Wędrówka za przestrzenią. Wybrane hymny Rygwedy.”
Autorskie tłumaczenie "Dhammapady", jednego z najbardziej znanych tekstów buddyjskich, który uznawany jest za słowa samego Buddy. Zawiera pouczenia o dobrym i szlachetnym życiu. Tekst opatrzony jest komentarzem filologiczno-kulturoznawczym. ****** "Dhammapada, or the Trace of Things" An original translation of "Dhammapada", one of the most well-known Buddhist texts, believed by the followers to be words of Buddha himself. It contains teachings on good and noble life. The text is supplemented with the translator’s philological and cultural commentary.
Praca z palantami. Toksyczni współpracownicy i co z nimi zrobić Tessa West Nie musisz godzić się na toksycznych współpracowników! Jeśli kiedykolwiek: – unikałeś w pracy jakiegoś uciążliwego współpracownika, – wpisywałaś w wyszukiwarkę hasło: „fatalny szef – jak z nim pracować”, – ktoś doprowadził cię w pracy do łez/wściekłości/rozpaczy, – każde z powyższych zdań jest prawdziwe, … TA KSIĄŻKA JEST DLA CIEBIE! W swojej książce psycholog społeczna Tessa West identyfikuje siedem typów palantów, których najprawdopodobniej spotkasz w swoim miejscu pracy. Korzystając z wyników jej wieloletnich badań, możemy zrozumieć, z czego wynika zachowanie trudnych współpracowników i co zrobić, żeby nie zniszczyli ci kariery. Dzięki tej książce dowiesz się między innymi, kim jest buldożer i jak powstrzymać go przed osiągnięciem zbyt dużych wpływów. Zdobędziesz także narzędzia do odzyskania kontroli nad swoją pracą i poradzenia sobie z mikromenedżerem. Nauczysz się, jak chronić swój zespół przed gapowiczami oraz jak zwrócić uwagę na złodzieja zasług, nie wychodząc na donosiciela.
Ślady i kręgi to rodzinna saga, w której splatają się losy rodzin: Gołubiewów, Doroszewskich, Rogowskich i Oświecimskich. Wywodzą się z nich przedwojenni profesorowie, zamordowany w Katyniu lekarz, malarka, autorzy najsłynniejszych polskich powieści historycznych i słowników. Na ich osobiste historie nakładają się przemiany dziejowe dotykające całe narody i państwa: wojny, zmiany granic, wymuszone migracje i radykalne zmiany społeczne. Książka ta nie stanowi jednak suchego zapisu historii kilku inteligenckich rodów, ale żywą prywatną opowieść, w której pamięć autorki przenika się z zasłyszanymi rodzinnymi wspomnieniami. Joanna Jurewicz podąża tytułowymi śladami, krążąc za swoimi bohaterkami i bohaterami między ukraińską Trzecią Rotą, Łodzią, Wilnem i Moskwą, skąd wywodzili się jej dziadkowie, warszawskim Sewerynowem a ulicą Jaskółczą w Krakowie, gdzie mieszkali, między jeziorem Orzysz na Mazurach a Czarnym Domkiem pod Nowym Targiem, dokąd regularnie wyjeżdżali w letnich miesiącach. A wszystko to, by odkryć, jak to się stało, że w pewnym miejscu i czasie się spotkali, jakie wydarzenia i decyzje do tego doprowadziły. Czy rządził nimi przypadek, czy wręcz przeciwnie – przeznaczenie? „Losy mojej rodziny są̨ delikatną konstrukcją układaną jak różnokolorowe bierki, jeden ruch może ją całą zniszczyć. Gdyby do takiego ruchu doszło, ktoś inny by się̨ urodził zamiast mnie. A przecież tę zwiewną konstrukcję układali nie tylko oni, bezpośredni uczestnicy własnego losu, ale całe społeczeństwa i państwa: graczy było tutaj bez liku. A mimo to – lub może właśnie dlatego – jestem.” (fragm. wstępu)
Niniejsza książka jest zbiorem naukowych artykułów napisanych przez doktorantów II i III roku studiów doktoranckich na Wydziale Orientalistycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Autorów łączą dwie rzeczy. Po pierwsze, są orientalistami. Po drugie, stosują wspólną metodę badawczą, stosowaną w badaniach kognitywnych, a ściśle rzecz ujmując, w lingwistyce kognitywnej. Interdyscyplinarny charakter badań zaprezentowany w książce pozwala na nowe ujęcie kulturowych zjawisk, wyrażających się nie tylko w języku, lecz także w innych formach wypowiedzi. Umożliwia z jednej strony opisanie różnic, z drugiej zaś – analizę sposobów myślenia wspólnych dla ludzi z różnych miejsc i czasów. Kognitywna orientalistyka przyczynia się do uchwycenia najbardziej człowieczej cechy: umiejętności tworzenia tego, co znaczące i jego rozumienia.
This book consists of five chapters. In the first chapter, we look at early Sm?ti cosmogonies presented in MS 1 and MDhP 175–176, 240. It is argued that the creation of the world is seen as a cognitive act during which one reality manifests its aspect within which it cognises itself in subject-object cognition. Ontic changes are the results of epistemic transformations. The Composer of the MS presents a coherent model the levels of which corresponds to levels of creation of the self, beginning with mental abilities, then abilities for sensual cognition and finally the body endowed with the ability to move. The selves of reality are as follows: the cosmos, ritual, society, man and unmanifest reality present within them. All these manifestations are conceived in terms of man. In the second chapter we discuss the implications of creation conceived as presented in the first chapter. It will be shown that adopting the assumption about the primarily cognitive nature of creation allows for a new look at the ontology presented in the early Sm?ti. Its basic implication are two perspectives as to how reality can be described. These two perspectives are already described by Yajnavalkya in BU 3–4. The third chapter is devoted to a discussion of wrong cognition. It is argued that philosophical anthropology can be explained on the basis of the subject-object cognition scenario in terms of which the functioning of the cosmos is conceived. Wrong cognition causes man to treat the epistemic division of reality as ontic and himself as an ontically separate subject. Since cognition precedes being the way man thinks has ontic results. In the fourth chapter, we consider liberating cognition which is the opposite process to wrong cognition and consists of the decompression of the amalgamate agent, the radical transformation of consciousness and a change of cognitive perspectives from the perspective of the particular subject to the perspective of reality. We can call this the process of ‘subjectivisation’. It begins with the proper desire to cognise oneself i.e., the unmanifest self of man. The fifth chapter is an analysis of the early Sm?ti thought using some theories proposed in the humanities. The first two are developed within the framework of cognitive linguistics.. The third section of this chapter is devoted to the analysis of the theories of play (beginning with Johan Huizinga), philosophy (Eugen Fink, Hans-Georg Gadamer) and psychoanalysis (Donald Winnicott) and the possible use of these approaches to analyse early Sm?ti thought. In the fourth section, we look at the concept of karman through the lens of the theory of responsibility proposed by Roman Ingarden to show the moral dimension of the early Hindu theory of action.