Menu

Olechnicki Krzysztof

Grupy rekonstrukcji historyczne. Edukacja i konsumowanie przeszłości to zarazem kontynuacja badań nad grupami rekonstrukcji historycznej, o których pisaliśmy już w monografii Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestnictwa w kulturze. W prezentowanej książce pragniemy skupić się na dwóch kwestiach. Pierwsza to możliwie „panoramiczne” i wielogłosowe pokazanie tego zjawiska z perspektywy samych zainteresowanych, badaczy i publiczności: naszą intencją było oddanie głosu rekonstruktorom, zobrazowanie ich motywacji, pasji, subiektywnych interpretacji różnych aspektów podejmowanej aktywności. Druga to dyskusja nad wartością wychowawczą rozmaitych działań grup rekonstrukcji historycznej. Zastanawiamy się nad tym, czy możliwe jest pogodzenie wierności historycznej z wymogami komercyjnych widowisk, pasji z dążeniem do zysku, nauki z zabawą. Kultura konsumpcyjna daje nam możliwość zanurzenia się w wybranej epoce historycznej w stopniu umożliwiającym budowę „alternatywnej” tożsamości, ale otwarte pozostaje pytanie o to, czy możliwe jest odrzucenie skomercjalizowanej współczesności, kiedy jest się uwikłanym w charakterystyczne dla niej zależności.
Tomasz Szlendak i Krzysztof Olechnicki z przeciwległych biegunów opisują życie kulturalne Polaków po 1989 roku. Pierwszy przez pryzmat świata festiwali - wielozmysłowej kultury iwentu, drugi z perspektywy zamkniętych enklaw czy też subświatów internetu. Efektem jest fascynujący reportaż socjologiczny nie tyle o uczestnictwie Polaków w kulturze, ile o Polakach jako społeczeństwie posttransformacyjnym. Nowe praktyki kulturowe Polaków to lektura obowiązkowa nie tylko dla socjologów, lecz także dla kulturoznawców, animatorów kultury oraz tych, którzy odpowiadają za ofertę kulturalną.