Menu

Stecyk Adam

Książka Analiza i modelowanie danych jest opracowaniem wprowadzającym użytkownika w kwestie związane z budowaniem modeli obliczeniowych, mające na celu przygotowanie przyszłych menedżerów i ekonomistów do efektywnego analizowania, modelowania i interpretowania informacji. Podczas opracowywania przewodnika założono, że czytelnik ma podstawową wiedzę na temat wykorzystywania aplikacji biurowych, czyli w praktyczny sposób potrafi stosować operacje dyskowe, narzędzia edycyjne i posługiwać się podstawowymi elementami formatu w dokumencie. Niemniej jednak najważniejsze ze wspomnianych funkcjonalności zostały przypomniane i scharakteryzowane, by użytkownik miał szybki dostęp do tych narzędzi, które są wykorzystywane w omawianych przykładach. Przyjęta forma („krok po kroku”) ma na celu zaprezentowanie praktycznego wykorzystania narzędzi arkusza kalkulacyjnego zarówno studentom, jak i wszystkim tym, którzy na co dzień mają do czynienia z analizowaniem informacji i budowaniem modeli obliczeniowych. Ponadto omawiane przykłady zostały zaprezentowane w taki sposób, aby w jak największym stopniu uniezależnić się od kolejnych wersji arkusza kalkulacyjnegoMicrosoft Excel, a tam, gdzie to możliwe, omawiane zadania mogą zostać wykonane także w innych, popularnych i darmowych aplikacjach o charakterze arkusza kalkulacyjnego. Ze wstępu
We współczesnych warunkach społeczno-gospodarczych rośnie rola informacji, co powoduje, że staje się ona przedmiotem badań różnych dyscyplin naukowych. Jedną z dyscyplin wykazującą zainteresowanie informacją jest ekonomia, co wynika z tego, że rynek i procesy rynkowe, w ramach których kupujący oraz sprzedający określają co mają zamiar kupować i sprzedawać, i na jakich warun­kach, są ściśle związane z informacją. Umiejętne korzystanie z informacji coraz częściej staje się czynnikiem decydującym o sukcesie uczestników rynku. Należy jednak uwzględnić, że warunkiem niezbędnym korzystania z tych dóbr jest nie tylko umiejętność ich użytkowania, ale przede wszystkim zapewnienie dostępu do nich. Strukturą wyspecjalizowaną w świadczeniu usług informacyj­nych i uzyskiwaniu dostępu do tych usług jest rynek usług telekomunikacyjnych (RUT). Udostępniane przez operatorów RUT usługi informacyjno-komuni­kacyjne są ciągle doskonalone, co wynika przede wszystkim z postępu zacho­dzącego w technologiach informacyjno-komunikacyjnych. W ostatnich latach znaczące oddziaływanie na RUT i świadczone na tym rynku usługi wywiera internet. Oznacza to, że operatorzy telekomunikacyjni stają przed istotnym wyzwaniem poszukiwania sprawnego sposobu wdrażania tej nowoczesnej tech­nologii informacyjno-komunikacyjnej oraz stworzenia racjonalnej oferty inno­wacyjnych usług informacyjno-komunikacyjnych. Ze wstępu