Menu

Czaplewski Maciej

Monografia wnosi wkład w rozwój teorii i praktyki funkcjonowania rynku usług pocztowych oraz rynku usług telekomunikacyjnych w Europie. Porządkuje i systematyzuje zagadnienia ogólnoteoretyczne dotyczące integracji, globalizacji, powiązań kapitałowych oraz wzbogaca zasób wiedzy na temat form integracji przedsiębiorstw, a także przesłanek tworzenia grup kapitałowych i rodzajów powiązań w tychże grupach. Z recenzji dr hab. Barbary Kos, prof. UE w Katowicach
Rynek usług telekomunikacyjnych (RUT) jest wyspecjalizowany w świadczeniu usług informacyjno-komunikacyjnych. Od dawna dysponuje sieciami umożliwiającymi świadczenie tradycyjnych usług przesyłu informacji, do których zalicza się usługi gło­sowe i SMS-y. Udostępniane przez podmioty strony podażowej RUT sieci telekomunikacyjne oraz usługi informacyjno-komunikacyjne są ciągle doskonalone, co przede wszystkim po­wiązane jest z zachodzącym postępem w technologiach informacyjno-komunikacyj­nych oraz liberalizacją i deregulacją RUT. W ostatnim okresie obserwuje się kolejną falę postępu w technologiach informacyjno-komunikacyjnych i organizacji świadczenia usług informacyjno-komunikacyjnych, co silnie wiąże się z wdrożeniem i rozwojem internetu. W rozwijaniu tej innowacyjnej formy wymiany informacji, obecnie realizo­wanej między osobami, osobami i obiektami, jak też między obiektami (tzw. internet rzeczy), ważną rolę pełnią infrastruktura sieciowa i kompetencje operatorów teleko­munikacyjnych. Wskazuje to na ścisłe powiązanie rozwoju internetu i telekomunikacji. Ze wstępu
We współczesnych warunkach społeczno-gospodarczych rośnie rola informacji, co powoduje, że staje się ona przedmiotem badań różnych dyscyplin naukowych. Jedną z dyscyplin wykazującą zainteresowanie informacją jest ekonomia, co wynika z tego, że rynek i procesy rynkowe, w ramach których kupujący oraz sprzedający określają co mają zamiar kupować i sprzedawać, i na jakich warun­kach, są ściśle związane z informacją. Umiejętne korzystanie z informacji coraz częściej staje się czynnikiem decydującym o sukcesie uczestników rynku. Należy jednak uwzględnić, że warunkiem niezbędnym korzystania z tych dóbr jest nie tylko umiejętność ich użytkowania, ale przede wszystkim zapewnienie dostępu do nich. Strukturą wyspecjalizowaną w świadczeniu usług informacyj­nych i uzyskiwaniu dostępu do tych usług jest rynek usług telekomunikacyjnych (RUT). Udostępniane przez operatorów RUT usługi informacyjno-komuni­kacyjne są ciągle doskonalone, co wynika przede wszystkim z postępu zacho­dzącego w technologiach informacyjno-komunikacyjnych. W ostatnich latach znaczące oddziaływanie na RUT i świadczone na tym rynku usługi wywiera internet. Oznacza to, że operatorzy telekomunikacyjni stają przed istotnym wyzwaniem poszukiwania sprawnego sposobu wdrażania tej nowoczesnej tech­nologii informacyjno-komunikacyjnej oraz stworzenia racjonalnej oferty inno­wacyjnych usług informacyjno-komunikacyjnych. Ze wstępu