Menu

Szpitter Agnieszka Anna

W książce przedstawiono założenia teoretyczne i praktyczne efektywnego zarządzania wynikami w projektach inwestycyjnych operatorów systemu dystrybucyjnego. Praca oprócz aspektów czysto teoretycznych ma charakter aplikacyjny i stanowi zbiór wytycznych, sugestii i rekomendacji dla wdrożenia przedmiotowej koncepcji w firmach zajmujących się dystrybucją energii elektrycznej.
W dyskusjach dotyczących prowadzonego biznesu i skutecznego zarządzania nim jako argumentów opisujących efektywność czy skuteczność procesów zarządzania, menedżerowie często używają takich określeń jak model biznesu oraz strategia biznesu). Z tego względu zasadne staje się poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: czy te określenia są tożsame i używane zamiennie dla opisania tego samego narzędzia, zjawiska i procesu, czy też odnoszą się do różnych narzędzi, które menedżerowie wykorzystują na rozmaitych etapach procesu zarządzania biznesem?
W książce przedstawiono możliwości wykorzystania metodyk zarządzania projektami, a także – w ramach tego podejścia – doświadczeń wynikających z zastosowania rożnych modeli biznesu pochodzących spoza sektora energetycznego na rzecz modeli biznesu operatorów systemy dystrybucyjnego (OSD). Przedmiot badania stanowiły propozycje modeli biznesu, które do bazowego modelu biznesu OSD wnoszą nowe cechy, dające podstawę do budowania innowacyjnych modeli biznesu – szczególnie wobec dynamicznie zachodzących zmian na rynku energetycznym w Polsce, wynikających z rozproszonej generacji i przemian polegających na dwukierunkowym przepływie energii. Podmiotem badań były polskie przedsiębiorstwa z sektora elektroenergetycznego z obszaru dystrybucji, czyli OSD.
Przechodzenie od myślenia strukturalnego do myślenia procesowego stworzyło nowe podejście do zarządzania, którego istotą jest podatność na zmiany, elastyczność oraz zwinność działania. Praca coraz częściej jest oparta na projektach i wykonywana jest w formule projektowej, co powoduje zmiany kulturowe, organizacyjne oraz zmiany w procesach. W publikacji Autorka przedstawia wyniki prowadzonych przez siebie pięcioletnich badań, które wpisują się w paradygmat procesowo-projektowy współczesnego zarządzania w XXI w. i są próbą integracji w jeden współistniejący system zarządzania w usprawnianiu procesów oraz projektów, a jednocześnie są krokiem wbudowaniu doskonałości operacyjnej w łańcuchu wartości i oceny wyników procesów.