Menu

Yrsa Sigurdardottir

Yrsa Sigurdardóttir urodziła się w1963 roku w Reykjavíku. Ukończyła inżynierię budowlaną na Irlandzkim Uniwersytecie. Uczestniczyła w budowie tamy Karahnjukur. Jako pisarka zadebiutowała powieścią „Trzeci znak” będącą początkiem serii o samotnie wychowującej dwójkę dzieci, pani adwokat – Thórze Gudmundsdóttir. Autorka napisała również kilka innych książek, które zostały przetłumaczone na ponad 30 języków. „Pamiętam Cię” doczekała się nawet ekranizacji. Yrsa Sigurdardóttir dzięki wplataniu w swoje powieści wątków paranormalnych, wyróżnia się na tle innych autorów, co więcej uważa się ją za jedną z najlepszych twórczyń kryminałów w naszych czasach. Na Islandii autorka kojarzona jest również z pisania książek dla dzieci.
Mistrzyni mrożących krew w żyłach historii powraca z nową serią Czarny lód. Mroźnego zimowego dnia zmartwiony sąsiad przyjeżdża do położonego nad jednym z islandzkich fiordów domu rodziny, której nie widziano od ponad tygodnia. Gdy nikt nie odpowiada na pukanie do drzwi, mężczyzna wchodzi do środka. Niestety potwierdzają się jego najgorsze obawy: doszło do makabrycznego morderstwa. Policjant Týr oraz patolog sądowa Iðunn zostają wezwani na miejsce zbrodni i rozpoczynają dochodzenie. Szybko wychodzą na jaw wstrząsające tajemnice zamordowanej rodziny. Uzupełniony o młodą policjantkę Karólínę zespół dochodzeniowy zaczyna rozumieć, że sprawa zmusi ich do rozliczenia się z własną przeszłością i doprowadzi do jeszcze mroczniejszych zbrodni. Yrsa Sigurdardóttir po mistrzowsku buduje napięcie, kolejny raz udowadniając, że zalicza się do najlepszych twórców gatunku.
THE FIRST PHONE CALL SHOCKS A FAMILY A box of photo albums is found in the attic of a house in Höfn, a small fishing village on the south coast of Iceland. The new owners return it to the man who sold them the house, along with a muddied child's shoe with a name written on the sole: Salvor. The man is baffled; they never knew anyone called that.Shortly after the phone rings - it's the nursing home where his mother, an Alzheimer's patient, lives. She's suffered a heart attack and the doctors don't expect her to live much longer. The nurse asks him to let his sister, Salvör, know as well.Their mother has been asking for her. THE SECOND TRACKS TWO MISSING COUPLES Jóhanna is a member of a search and rescue team in Höfn and she's searching for two couples from Reykjavik. Their phones' last location has been pinpointed as the road leading up into the highlands.It's far from clear why these people would have made such a risky trip in the middle of the harsh winter, and they soon find the first dead body. More troubling, Johanna senses her team is being tracked out in the snow. A THIRD FROM BEYOND THE GRAVE? Hjörvar works at the Stokksnes Radar Station in the highlands.He is alone when the phone connected to the gate rings. It's the first time it's done so since he began working there five months ago. He picks up the phone but can hear only interference and what sounds like a child's voice asking for her mother.How are these events connected? And what may be searching for its prey out on the ice? Praise for Yrsa Sigurdardottir's novels: 'Dark, creepy, and gripping from beginning to end' STUART MACBRIDE 'Yrsa gets better with each book' LIZ NUGENT 'The queen of Icelandic thriller writers' GUARDIAN 'Such engaging characters and a compelling, twisted and creepy mystery' SHARI LAPENA 'Atmospheric, mysterious and brilliantly plotted' MARI HANNAH 'Keeps us on the edge of our seats' INDEPENDENT 'Pacy dealing out of plot twists' SUNDAY TIMES CRIME CLUB
Gálgahraun, ponure lawowisko na obrzeżach Rejkiawiku. Niegdyś miejsce egzekucji, dziś – atrakcja turystyczna. Aż do tego poranka, kiedy znaleziono tam wiszącego mężczyznę. Gwóźdź wbity w jego klatkę piersiową dowodzi, że to nie było samobójstwo, choć z przyczepionej nim wiadomości został tylko skrawek papieru. Gdy policja udaje się do mieszkania mężczyzny, okazuje się, że sprawa zamordowanego to nie jedyna zagadka, jaką mają do rozwiązania: w środku został czteroletni chłopiec. Wygląda na to, że nie ma żadnego związku z ofiarą, ale jego rysunki wskazują na to, że był świadkiem czegoś strasznego. Detektyw Huldar rozpoczyna polowanie na zabójcę, a psycholog dziecięca Freya szuka rodziców chłopca. Kolejne elementy powoli tworzą mroczną układankę: historię przemocy, przywilejów i zemsty. Czuły portret codziennych ludzkich problemów i frapująca tajemnica czynią tę powieść szczególnie udanym thrillerem. Ekscytujący, zręcznie skonstruowany i napisany kryminał, który porusza najbardziej palące współczesne problemy. „Frettabladid” Makabrycznością często przypomina Stephena Kinga. Islandzkie długie ciemne noce są najbardziej przerażające w klimatycznych thrillerach Sigur?ardóttir.„Financial Times”
Zamordowana kobieta, uprowadzone niemowlę i ojciec pragnący zemsty za śmierć córki. Pewnego chłodnego dnia z wózka zostawionego na tarasie luksusowej willi w Rejkiawiku znika śpiące niemowlę. Gdy później morze wyrzuca kocyk dziewczynki oraz zwłoki jej biologicznej matki, dziecko zostaje uznane za zmarłe. Jedenaście lat później policja otrzymuje zgłoszenie o porzuconym na jednym z osiedli w Rejkiawiku samochodzie. W bagażniku detektywi Huldar i Erla odkrywają rozczłonkowane bezgłowe zwłoki kobiety. Do zespołu śledczego dołącza psycholożka dziecięca Freyja, która z izby dziecka przeszła do policji. Niebawem Freyja zostaje oskarżona o poważne naruszenie policyjnego protokołu. Czy Huldar będzie w stanie jej pomóc? Tymczasem śledztwo w sprawie zidentyfikowania zmasakrowanych zwłok prowadzi funkcjonariuszy do zagadek z przeszłości i ponownego zbadania ukrywanych całymi latami przestępstw, które połączyły trzy różne rodziny.
Freya i Huldar stają przed nowym wyzwaniem. Dramatyczna walka z czasem przypomni Freyi lata, które usiłowała dotąd wymazać z pamięci… O tej zbrodni policja dowie się tak jak wszyscy inni – ze Snapchata. Na ekranach telefonów zobaczą przerażoną nastolatkę błagającą o wybaczenie. Gdy ją znajdą, będzie już za późno… Huldar, oficer policji, i Freyja, dziecięca psycholog, łączą siły, by rozwiązać kolejną sprawę. Przesłuchując przyjaciół zamordowanej nastolatki, szybko odkrywają, że Stella wcale nie była niewiniątkiem, jak powszechnie sądzono – ale kto mógł jej nienawidzić tak bardzo, by chcieć zabić? Wkrótce scenariusz się powtarza – w mediach społecznościowych pojawiają się wiadomości od kolejnego nastolatka przepraszającego za swoje winy. Freyja i Huldar są pewni jednego: to jeszcze nie koniec. Zwłaszcza że przy pierwszej ofierze znaleziono kartkę z cyfrą 2. Czy Egill, zaginiony nastolatek, to ofiara numer 1? A może to ktoś inny wciąż czeka, by go odnaleźć? Rozpoczyna się walka z czasem, której finału nie spodziewa się chyba nikt… „Mocna i trzymająca w napięciu powieść o ponurym zjawisku społecznym”. Sunday Times
Gálgahraun, ponure lawowisko na obrzeżach Rejkiawiku. Niegdyś miejsce egzekucji, dziś – atrakcja turystyczna. Aż do tego poranka, kiedy znaleziono tam wiszącego mężczyznę. Gwóźdź wbity w jego klatkę piersiową dowodzi, że to nie było samobójstwo, choć z przyczepionej nim wiadomości został tylko skrawek papieru. Gdy policja udaje się do mieszkania mężczyzny, okazuje się, że sprawa zamordowanego to nie jedyna zagadka, jaką mają do rozwiązania: w środku został czteroletni chłopiec. Wygląda na to, że nie ma żadnego związku z ofiarą, ale jego rysunki wskazują na to, że był świadkiem czegoś strasznego. Detektyw Huldar rozpoczyna polowanie na zabójcę, a psycholog dziecięca Freya szuka rodziców chłopca. Kolejne elementy powoli tworzą mroczną układankę: historię przemocy, przywilejów i zemsty. Czuły portret codziennych ludzkich problemów i frapująca tajemnica czynią tę powieść szczególnie udanym thrillerem. Ekscytujący, zręcznie skonstruowany i napisany kryminał, który porusza najbardziej palące współczesne problemy. „Frettabladid” Makabrycznością często przypomina Stephena Kinga. Islandzkie długie ciemne noce są najbardziej przerażające w klimatycznych thrillerach Sigur?ardóttir. „Financial Times”
„Yrsa Sigur?ardóttir ma niesamowity dar do mieszania wątków makabrycznych z cierpkimi, które łączy z wnikliwą obserwacją zwyczajnego życia i okrasza czarnym humorem”. Crime Review „Porachunki to kolejna mrożąca krew w żyłach opowieść królowej islandzkiego kryminału”. Simon Kernick W szkolnej kapsule czasu zakopanej przed dziesięcioma laty zostaje znaleziony mrożący krew w żyłach liścik wieszczący śmierć sześciu osób. Ale groźba w nim zawarta nie może być przecież prawdziwa, jeśli napisało go trzynastoletnie dziecko… Detektyw Huldar podejrzewa, że dostał tę sprawę tylko po to, by nie zajmować się prawdziwą pracą na komisariacie. W rozszyfrowaniu intencji autora wiadomości pomaga mu psycholog Freyja. Wkrótce okazuje się, że duet wplątał się w jeszcze inną szokującą sprawę... Odkrycie listu uruchamia lawinę makabrycznych wydarzeń: w pewnym ogrodzie ktoś odkrywa ludzkie szczątki, a tuż po tym zostaje zamordowany właściciel domu. Jego inicjały – BT – widniały wśród ofiary wymienionych w liście znalezionym w kapsule. Huldar i Freyja muszą ścigać się z czasem, by poznać autora wiadomości, a także mordercę i jego ofiary, nim zginą wszyscy wymienieni na liście… „Yrsa jest zdumiewającą pisarką”. Karin Slaughter
„Dzieła Yrsy Sigur?adóttir to już kanon współczesnej światowej literatury kryminalnej.” TIMES LITERARY SUPPLEMENT Pod osłoną nocy we własnym domu, w bestialski sposób, zostaje zamordowana młoda kobieta. Jedynym świadkiem zbrodni jest siedmioletnia córka ofiary. Krótko po tym wydarzeniu zwyrodnialec ponownie odbiera komuś życie. Do pewnego radioamatora z Reykjaviku docierają z eteru zakodowane wiadomości, łączące go z obiema ofiarami, mimo, że ich nigdy nie znał. W tej doskonałej powieści kryminalnej, Yrsa Sigur?adóttir trzyma swoich czytelników w napięciu od pierwszej do ostatniej strony.