Podręcznik Żywienie i usługi gastronomiczne cz. X Planowanie żywienia i produkcji gastronomicznej ma pomóc zarówno uczniom, jak i słuchaczom kursów kwalifikacyjnych w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego z kwalifikacji TG.16 „Organizacja żywienia i usług gastronomicznych”. Ma on również poszerzyć kompetencje zawodowe osób odpowiedzialnych za planowanie i organizację żywienia w zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego.
Pozycja bogata jest w treści dotyczące aktualnej wiedzy o składzie i wartości odżywczej żywności oraz racjonalnym odżywianiu. Charakteryzuje również zagrożenia zdrowotne, jakie niesie ze sobą niezbilansowana dieta współczesnego człowieka. Pogłębia edukację żywieniową, zachęca do zdrowego stylu życia. Przyszłych żywieniowców zaś uwrażliwia na odpowiedzialność za zdrowie konsumentów.
W podręczniku zaprezentowano, jak planować jadłospisy zgodnie z zasadami zdrowego żywienia oraz zaleceniami aktualnych norm żywieniowych. Uczy organizacji żywienia, jej planowania, rozliczania i oceny. Materiał podręcznika i zadania podsumowujące rozdziały utrwalają praktyczne umiejętności z zakresu:
planowania posiłków i układania jadłospisów,
przestrzegania zasad zamienności produktów,
obliczania wartości energetycznej i odżywczej potraw,
stosowania metody oceny sposobów żywienia,
oceniania jadłospisów i podejmowania działań korygujących przestrzegając zasad racjonalnego żywienia,
korzystania ze specjalistycznych programów komputerowych do planowania, rozliczania i oceny żywienia.
Książka wprowadza również w świat komputerowych baz danych żywieniowych i programów, które ułatwiają bieżącą ocenę żywienia, jej rozliczanie i dokonywanie korekty jadłospisów.
W ostatnim rozdziale zawarto również ankiety, które można wykorzystać do oceny własnego sposobu żywienia, jak i do analizy jakości planowanych jadłospisów.
Rozdziały podręcznika mają przejrzysty układ: wstęp wprowadzający w zagadnienia rozdziału, treści merytoryczne i opisujące je ilustracje, schematy oraz układy graficzne. Zawierają podsumowujące ćwiczenia i zadania testowe, z którymi uczniowie i słuchacze mogą zetknąć się na egzaminie. Rozdziały i podrozdziały mają na końcu „słowniczek trudniejszych pojęć”, który pozawala na wyjaśnianie dodatkowych ważnych i czasem skompilowanych treści wykraczających poza umiejętności efektów kształcenia kwalifikacji TG.16.