Menu

Niebieska studnia

Niebieska studnia
Zadufani, podstarzali politycy doprowadzają naród na skraj trzeciej wojny światowej, próbując zapanować nad rozrastającą się populacją młodych mężczyzn, ludzie z klasy robotniczej marzą o pogrzebaniu elit, a profesorowie przedstawiają teorie, które oferują studentom tylko najczarniejszą przyszłość. W tych niespokojnych czasach nadzieję niesie tajemna księga, którą czytają tylko wtajemniczeni. Czytają, zapamiętują i gdy nadejdzie ten dzień, będą gotowi do akcji.
Poemat heroikomiczny z życia młodych krakowian. Wzloty i upadki bohaterów śledzimy w trakcie jednej, suto zakrapianej nocy. To psychodeliczny trip w najciemniejszym miejscu miasta — w cieniu wawelskiego czakramu. Opowieść o godzeniu się z własną przeciętnością, o samotności i utraconych marzeniach. O spektakularnej porażce, w jaką dla każdego z bohaterów zamienił się jeden piątkowy wieczór. Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Nagrody Krakowa Miasta Literatury UNESCO, realizowanej przez Krakowskie Biuro Festiwalowe ze środków Gminy Miejskiej Kraków.
Victor Mancini – maniak seksualny umawiający się na randki na mityngach dla uzależnionych – celowo dławi się w restauracjach. W ten kontrowersyjny sposób zdobywa fundusze na zapewnienie opieki śmiertelnie chorej matce. W miarę rozwoju wydarzeń ta na przemian wesoła i przygnębiająca historia staje się coraz bardziej dziwaczna, szokująca i mroczna. "Udław się" po raz kolejny wciąga w hipnotyzujący, perwersyjny świat Chucka Palahniuka. Kontrowersyjna powieść Chucka Palahniuka - miejscami obrazoburcza, miejscami ocierająca się o pornografię - pierwsza z jego powieści na liście bestsellerów "New York Timesa". Bohaterem książki jest seksoholik, który znalazł niezwykły sposób na zarabianie pieniędzy - dławienie się w drogich restauracjach.
Czy można nie mieć pracy przez rok, chociaż życie jest nieprzyjemnie drogie? To jest książka o tym, jak się mieszka w domu z widokiem na kulę ziemską, czym można się pożywić w mieszkaniach zmarłych sąsiadów, jak się czuje pani w kiosku Ruchu i kto kradnie spod domów azalie. Jedna z bohaterek postanawia zamieszkać w wannie, bo jest jej smutno w Warszawie. Ale wbrew pozorom to bardzo wesoła i pouczająca książka. Można się z niej dowiedzieć, jak powstaje człowiek albo z czego ugotować Polsce smaczną zupę. Poza tym moc wskazówek dla roślin, jak opiekować się ludźmi i dzieje z życia bazaru. Można kupić i czytać zamiast żyć – świetny pomysł na każdą porę roku.
Powieść, której akcja toczy się w czasie wojny w obozie koncentracyjnym, a która nie jest powieścią ani o wojnie, ani o zagładzie. Świat, w którym esesmani, kaci, stają się ofiarami: swojej przeszłości i pożądliwości, swoich namiętności i marzeń. Albert Blume opuszcza rodzinny dom, by służyć jako oficer w jednym z obozów na terenie Polski, nad którym pieczę sprawuje despotyczny i owiany złą sławą komendant Zimmler. Pewnego dnia wraz z esesmanem Fritzem i kapo Gorsteinem Albert odnajduje skrzynię, której zawartość na zawsze zdeterminuje losy ich wszystkich. Powstaje plan wyniesienia skrzyni z obozu i ucieczki. Plan tylko z pozoru wydaje się prosty, a kolejne próby walki z czasem, z samymi sobą i wiszącą nad nimi groźbą w postaci Zimmlera, zdają się nie mieć końca. Może wszystko byłoby inne, gdyby nie więźniarka, z którą Albert potajemnie się spotyka, gdyby nie jego sny, w których prześladuje go wizja nieba, czyśćca i piekła, gdyby nie przeszłość, która powraca zawsze w najmniej odpowiednim momencie, burząc spokój sumienia. Budowa powieści każe nam szukać odpowiedzi poza ostatnim rozdziałem. Być może można je znaleźć dużo wcześniej, być może wystarczy czytać pomiędzy wierszami. Być może obóz koncentracyjny to teatr, w którym akcja toczy się w kulisach, poza sceną. Być może. Bo w tej historii niczego nie można być pewnym.
Zbiór przesiąkniętych czarnym humorem, niepoprawnych politycznie, satyrycznych opowiadań Chucka Palahniuka. Dowiesz się z nich, kto zabił Scooby Doo, jak Źydówka uratowała Boże Narodzenie i dlaczego Mrównik nie poleciał na księżyc. I będziesz żałować, że nie możesz o tych historiach zapomnieć.
Rozbitek napisany przez Chucka Palahniuka, to dzieje Tendera Bransona, który uprowadza Boeinga 747, uwalnia całą załogę i posługując się autopilotem postanawia lecieć przed siebie, dopóki nie zabraknie mu paliwa. W ostatnich godzinach życia opowiada „czarnej skrzynce” swoją historię.
W książce "Dylan i Cohen - Poeci rock-and-rolla" David Boucher z elokwencją akademickiego wykładowcy pokazuje na czym polega poezja w wydaniu obu panów. Odważnie pokazuje, że sztuka Cohena i Dylana nie ogranicza się do lat 60-tych, kiedy obaj odnosili sukcesy komercyjne, ale trwa nadal i to w nie gorszym wydaniu niż za ich młodości. Bogactwo cytowanych źródeł nie pozostawia wątpliwości, że wyrażane zdania są przemyślane i podsumowują dotychczasową ocenę twórczości obu bardów. Polskie wydanie być może trafia wyłącznie do czytelników poważnie zainteresowanych sztuką obu artystów, ale jest nadzieja, że pomoże ono zmienić fatalne rozumienie pojęcia "piosenka" w naszym kraju jako rzeczy błahej i próżnej. Dylan i Cohen nie sięgając po patos Jacka Kaczmarskiego czy SDM również potrafią śpiewać czystą poezją. To oni ucieleśniają dziś średniowiecznych minstreli przekazujących z miasta do miasta wieści z sąsiednich księstw. Książka mimo akademickiego stylu przedstawia w dość interesujący sposób sylwetki, status, poszukiwania, metaforykę a także religie w życiu obu pieśniarzy. Dla miłośników poezji śpiewanej, pozycja obowiązkowa, poszerzająca dotychczasowe rozumienie nurtu w muzyce. Poezja to wyrok, a nie wybór. Cohen uwielbiał powtarzać tę frazę w wywiadach opowiadając o swoim powołaniu. Zdarzało mu się łapać na tym, że nad ranem uderza głową o posadzkę pod kuchennym stołem i powtarza w amoku "To ponad moje siły, nie dokończę tego wiersza!". Rozumie on swoje powołanie do poezji w sposób bardzo konwencjonalny. Potrafi całymi latami szukać rymu, lub pisząc dziesiątki strof traci miesiące na wybranie sześciu najważniejszych dla całego wiersza. Nie wolno zapominać, że do piosenki Cohen trafił po wydaniu swoich powieści i kilku tomików wierszy jako dojrzały poeta/prozaik eksperymentujący na niwie folkowego grania. Historia wyglądała inaczej w przypadku młodego Boba Dylana. Ten od zawsze dążył do buntu i w każdej dekadzie na nowo definiował siebie i swoją sztukę. Mądrość ulicy, która tętni w jego tekstach została okrzyknięta poezją praktycznie bez woli Dylana. Kiedy sam zrozumiał siłę swojego przekazu osiągnął już pozycję pozwalającą rozdawać karty w branży. Stał się wzorcem dla tekściarzy z całego świata, wzorcem ciągle pozostającym o krok przed jego naśladowcami. Trzydzieści lat temu w wywiadzie dla Playboya Bob Dylan przyznał, że jest przede wszystkim poetą, a potem dopiero muzykiem. Mówił, że żyje jak poeta i jak poeta umrze. Jak się okazało, była to trafna przepowiednia - 10 grudnia artysta zostanie uhonorowany literacką nagrodą Nobla.
Druga część sagi Chucka Palahniuka, której bohaterką jest wiecznie już 13-letnia Madison Specer, mimo młodego wieku po śmierci zesłana wprost do piekła. Kolejnym etapem jej podróży jest Czyściec, przez innych zwany Ziemią. Tu niewidzialna dla innych dziewczynka pobiera kolejną bolesną naukę o predescynacji - tym okropniejszą, że panem jej losu zdaje się być Szatan.
„Związki i bezzwiązki” - książka Moniki Jasłowskiej „Związki i bezzwiązki", to emocjonalny roller-coaster. To impresje i dialogi, w których łatwo się odnajdziemy. Chwilami jest kojąco, chwilami mocno nieprzyjemnie. Jak to w życiu. Jak to w związkach. Jak to w bezzwiązkach. Wspaniałe, głębokie, dowcipne, ciepłe, gorzkie, słodkie, smutne, rozmarzone, uśmiechnięte, takie do przytulenia i do smucenia się samemu na kanapie Bernard Osser, dziennikarz AFP
Opowieść o znudzonym życiem japiszonie, który poznaje w barze nieznajomego i rozpoczyna przyjaźń z nim od walki na pięści. Doznanie jest tak niezwykłe, że bohater wspólnie z nowym przyjacielem Tylerem zakładają podziemne kluby walki. Tyler okazuje się być jednak nie tylko anarchistą, lecz i terrorystą, a bohater zaczyna mieć kłopoty z osobowością. Na podstawie powieści powstał słynny film o tym samym tytule w reżyserii Davida Finchera z Bradem Pittem i Edwardem Nortonem.
Od tłumacza: "Opętani" to opowieść o koszmarach, ale nie o tych, które dręczą dzieci we śnie, tylko o upiorach i lękach, prześladujących nas na jawie. Głównym miejscem akcji jest „ustronie pisarzy” czyli stary, opuszczony teatr, luźno wzorowany na Villi Diodati nad jeziorem Genewskim, gdzie Lord Byron gościł Mary Shelley i kilku innych pisarzy, którzy podczas deszczowego lata opowiadali sobie straszne historie, a opowieść Mary Shelley stała się zalążkiem słynnego Frankensteina. Pisarzom uwięzionym w teatrze brakuje talentu i ochoty do pracy, ale dla sławy gotowi są na wszystko. Kiedy w zamkniętym na głucho budynku zaczyna brakować jedzenia, przestają działać urządzenia i niebezpiecznie spada temperatura, bohaterowie opowiadają sobie własne horrory. Są to opowieści odrażające, chore, ale właśnie taki styl jest typowy dla Palahniuka. Jednym z najbardziej znanych opowiadań jest to zatytułowane „Flaki”. Kiedy Chuck Palahniuk jeździł po Stanach Zjednoczonych, promując "Opętanych", czytał „Flaki” na spotkaniach autorskich. Podczas tych odczytów ponad sześćdziesiąt osób zemdlało z obrzydzenia. Sam Palahniuk na swojej stronie internetowej pisze o "Opętanych" tak: „Postanowiłem stworzyć nowy rodzaj horroru – opartego na rzeczywistym świecie. Bez nadprzyrodzonych potworów ani magii. To miała być książka, której nie będziecie chcieli trzymać przy łóżku. Książka, która stanie się zapadnią, bramą do najmroczniejszych miejsc. Do takich miejsc, do których tylko wy będziecie mogli wejść – sami – gdy ją otworzycie. Bo tylko książki mają tę moc”.
Samoloty latają nisko, wszędzie krążą koperty z wąglikiem, co drugi imigrant wydaje się terrorystą, a prezydent znów wypowiada komuś wojnę - krótko mówiąc: USA wkracza w nowe milenium. Jednakże właśnie wtedy, gdy kraj pogrąża się w totalnym chaosie, Hunter S. Thompson niespodziewanie powraca do swojej najwyższej formy, by po raz ostatni porwać czytelnika w brawurową jazdę bez trzymanki przez najbardziej pokręcone serpentyny niepokornej literatury. Tym razem "ojciec stylu gonzo" odkrywa przed nami wszystkie karty i obok błyskotliwej satyry na Amerykę XXI wieku dokonuje bezwstydnej konfesji z całego swego żywota. Potoczysty, niepowtarzalny język, iście szaleńcza narracja, niecenzuralne poczucie humoru, cały arsenał broni, wszechobecne wybuchy, sex, drugs and rock'n'roll - wszystkiego tu pod dostatkiem. Zapnijcie więc pasy, weźcie książkę do ręki i wpadajcie na wielką gonzoidalną ucztę do Królestwa lęku!
Kolejna odsłona postapokaliptycznego świata Chucka Palahniuka, Kiedy Penny Harrigan, praktykantka w firmie prawniczej, zaczyna spotykać spotykać się z miliarderem Linusem Maxwellem, zazdroszczą jej wszyscy - oto znowu kopciuszek spotkał księcia. Wkrótce jednak dowiaduje się, że jej kochanek wciela w życie niebezpieczną ideę - przygotowuje serię seks-gadżetów, które sprawią, że kobiety, choć sprawy seksu zdominują ich życie, nie będą już nigdy potrzebować mężczyzn.
W swojej reportażowej powieści Hunter S. Thompson dokonuje dekonstrukcji legendy i złej sławy Hell’s Angels, najsłynniejszego amerykańskiego gangu motocyklowego. Przed napisaniem książki autor spędził rok z Aniołami Piekieł, próbując zrozumieć, kim tak naprawdę są. Dzięki jego fascynującej relacji czytelnik może przenieść się na chwilę do świata pijaństwa, rozpusty, przemocy, narkotyków i zawrotnych prędkości, aby zdać sobie sprawę, że bezprawie rządzi się w istocie swoistymi prawami. Hunter S. Thompson (1937-2005) – amerykański reporter oraz autor książek utrzymanych w stylu gonzo, w tym kultowej powieści Lęk i odraza w Las Vegas, na podstawie której Terry Gilliam wyreżyserował film z Johnnym Deppem w roli głównej. Zginął śmiercią samobójczą, strzelając sobie w głowę.
Seria komiksów Fight Club 2 (TM), to kontynuacja słynnej powieści Chucka Palahniuka i głośnego filmu z udziałem Edwarda Nortona i Brada Pitta, nakręconego na podstawie książki. Serię wprowadza bezpłatny komiks Fight Club (TM), zawierający alternatywne zakończenie pierwszej części. Oryginalnym wydawcą komiksu jest Dark Horse Comics®, autorem rysunków - utalentowany Cameron Stewart, okładki projektuje David Mack. Seria, składa się z 10 numerów, opowiada o dalszych losach bohatera, Sebastiana, pozornie szczęśliwego męża Marli i ojca 9-letniego syna, do którego po latach względnego spokoju wracają zmory przeszłości. “Niektórzy wyimaginowani przyjaciele nigdy nie odchodzą”, podpisano, Tyler Durden.
Victor Mancini uzależniony od seksu i randek odkrył niebywały sposób na zapewnienie opieki śmiertelnie chorej matce. Realizuje swój plan dławiąc się w restauracjach spożywając posiłek. Fabuła zmienia się wraz z liczbą przeczytanych książek. Ciągła karuzela radości i smutku, światła i ciemności doprowadzić czytelnika może na skraj sił. Powieść nalazła się na liście bestsellerów "New York Timesa". Świat wykreowany przez autora jest pełen perwersji, pornografii oraz rozwiązłości.
Cassie Wright, podstarzała królowa filmów porno, chce ustanowić nowy światowy rekord i zadowolić przed kamerami 600 mężczyzn. Akcja powieści toczy się niejako za kulisami, w poczekalni, gdzie zebrał się tłum ochotników, gotowych wziąć udział w eksperymencie. Czekając na swoją kolej mężczyźni i towarzysząca im koordynatorka opowiadają o sobie i swojej znajomości z Cassie. Atmosfera gęstnieje, dochodzi do przepychanek, a nawet drobnych okaleczeń, i wkrótce wszyscy obecni zaczynają się zastanawiać, czy film, w którym biorą udział, nie zamieni się w finale w krwawy koszmar z gatunku snuff.
Opowieść o znudzonym życiem japiszonie, który poznaje w barze nieznajomego i rozpoczyna przyjaźń z nim od walki na pięści. Doznanie jest tak niezwykłe, że bohater wspólnie z nowym przyjacielem Tylerem zakładają podziemne kluby walki. Tyler okazuje się być jednak nie tylko anarchistą, lecz i terrorystą, a bohater zaczyna mieć kłopoty z osobowością. Na podstawie powieści powstał słynny film o tym samym tytule w reżyserii Davida Finchera z Bradem Pittem i Edwardem Nortonem.
Utrzymana w formie wywiadu rzeki biografia niejakiego Ranta, małomiasteczkowego odmieńca, który wykorzystuje w niecodzienny, perwersyjny sposób swoje wyczulone zmysły smaku i węchu. Z powodu tych dziwactw zostaje przekupiony i zmuszony do przeniesienia się do większego miasta, gdzie za dnia jest deratyzatorem, a nocą uczestnikiem "party crashingu" - gry, której celem jest taranowanie swoim autem innych samochodów. A wszystko po to, by wydarzyło się w końcu coś godnego uwagi, by czas na chwilę stanął w miejscu.
Carl Streator jest dziennikarzem pracującym nad cyklem artykułów o łóżeczkowej śmierci niemowląt. Jeździ po mieście wraz z ekipą ratunkową, by obejrzeć miejsca wypadków i zbadać okoliczności dziecięcych śmierci. Jedyne, co wydaje się je wszystkie łączyć to obecność książki, "Wierszy i rymowanek ze wszystkich stron świata", za każdym razem otwartej na tej samej dwudziestej siódmej stronie.
Pierwsza w Polsce biografia Vladimira Horowitza, największego wirtuoza, ekscentryka, gwiazdora i neurotyka wśród pianistów XX wieku, genialnego interpretatora muzyki Fryderyka Chopina. Monografia Harolda C. Schonberga, długoletniego głównego krytyka muzycznego "New York Timesa" (laureata nagrody Pulitzera) jest wnikliwa i fachowa, lecz przy tym pełna anegdot dotyczących zarówno pianisty, jak i życia muzycznego od końca XIX wieku po czasy współczesne.
Trójka młodych Amerykanów, chcąc urzeczywistnić swoje marzenia, wpada na niebezpieczny pomysł sprzedaży narkotyków. Bardzo szybko wzbogacają się, ale nałóg nieubłaganie wciąga ich w swoje szpony. Na podstawie książki powstał głośny film Warrena Aronofsky’ego pod tym samym tytułem.
Niegrzeczna parodia romansu nawiązująca wątkami i stylistyką do złotej ery Hollywood. Bohaterką powieści jest Katherine Kenton, podstarzała gwiazda, weteranka wielu małżeństw i operacji chirurgicznych. Gdy wydaje się, że w życiu Katherine nie nastąpi już żadna zmiana, na horyzoncie pojawia się nowy kochanek i perspektywa powrotu na Broadway. Wieloletnia powiernica i protektorka sławnej Kathie, Hazie Coogan, odkrywa jednak, że tajemniczy amant pracuje nad biografią gwiazdy, w której opisuje nie tylko swój intymny związek z aktorką, ale także jej rychłą śmierć.
1 2
z 2
skocz do z 2