Menu

Bárbara Mujica

Opowieść bez tabu – o dziewczynie, której mocnego charakteru nie złamały ani choroba, ani wypadek, nie mówiąc już o opinii publicznej, z którą nigdy się nie liczyła, wiodąc skandalizujące życie. Poruszająca historia niezwykłej artystki, przedstawiona z perspektywy jej młodszej siostry, którą Frida z czasem zaczęła nazywać bliźniaczką i przed którą nie miała tajemnic. Zawsze wiedziała, kim chce być: Wielką Fridą Kahlo. Egocentryczna, pewna siebie, odważna i przebojowa – była jednocześnie czuła, krucha i nadwrażliwa. Już za życia stała się legendą. Największe zainteresowanie budził jej burzliwy – niekonwencjonalny, pełen bólu i zdrad – związek z Diegiem Riverą, największym meksykańskim malarzem tych czasów, a zarazem zagorzałym komunistą. Przyjaźń (i romans Fridy) z Trockim nie przeszkadzała Państwu Rivera utrzymywać kontaktów z amerykańskimi milionerami; obok bohemy i rewolucjonistów spotkamy więc na kartach tej powieści zamawiającego u Rivery prace Rockefellera czy wielkie gwiazdy Hollywood. Dla nich przez wiele lat Frida była po prostu piękną i oryginalnie po meksykańsku ubierającą się żoną wielkiego artysty, która też czasem maluje. Dziś – to jej śladami rzesze wielbicieli przyjeżdżają do Casa Azul, to o niej kręci się filmy i to ona pozostaje wciąż wielką tajemniczą postacią – kwintesencją meksykańskiej sztuki i symbolem wolnej niezależnej artystki.
Barwna jak malarstwo Fridy – fascynująca jak jej niezwykłe, naznaczone bólem i pełne pasji życie – biografia artystki, której legenda rośnie z roku na rok. Frida – niezwykle kreatywna, pewna siebie i swoich niekonwencjonalnych wyborów, trudna, kochająca i oddana sztuce bez reszty. Trudno uwierzyć, że tę piękną i dramatyczną historię napisało… życie.
Barbara Mujica, znawczyni kultury hiszpańskojęzycznej, z wielką śmiałością postanawia ujawnić tajemnice towarzyszące powstawaniu obrazu Wenus pędzla Velasqueza. Narrację powierza tajemniczej modelce malarza, która jeśli była Hiszpanką, ryzykowała spalenie na stosie za pozowanie nago. Wenus pod koniec życia spisuje wspomnienia, głównie po to, by wyjaśnić tajemnicę obrazu a także dać świadectwo swemu niezwykłemu życiu. Ponieważ opowiada w trzeciej osobie, mija dużo czasu zanim czytelnik upewni się, kto kryje się pod postacią skandalizującej modelki.?