Menu

Berbeka Jadwiga

Znaczenie seniorów jako segmentu wszystkich rynków zwiększa się wraz ze wzrostem liczby osób starszych, a równocześnie poprawą ich sytuacji materialnej. W przypadku rynku turystycznego kluczową rolę odgrywa dodatkowo czas wolny jako warunek niezbędny podejmowania podróży. Zmiany ekonomiczno-społeczne zachodzące w polskim społeczeństwie wymagają stałej aktualizacji profilu turysty seniora, by móc dostosować ofertę do jego potrzeb. Autorzy książki przedstawiają najnowsze dane na temat zachowań polskiej srebrnej generacji na rynku turystycznym, oparte na wynikach reprezentatywnych badań. Drugim nurtem rozważań jest ocena wpływu turystyki na jakość życia osób starszych. Rezultaty badań empirycznych wskazują, na które wymiary dobrostanu społecznego seniorów turystyka oddziałuje w największym stopniu.
Autorzy publikacji podjęli się ważnej obecnie w polskiej gospodarce tematyki badań nad branżą spotkań (kongresami, konferencjami, wyjazdami motywacyjnymi, targami i wystawami oraz wydarzeniami firmowymi). Nowatorskie analizy przeprowadzone zostały w kontekście podnoszenia konkurencyjności branży dzięki profesjonalnie zarządzanym procesom innowacji na poziomie przedsiębiorstwa. Ta praca powinna znaleźć się w biblioteczce każdej osoby organizującej lub uczestniczącej w profesjonalnych spotkaniach lub wydarzeniach. Pozwala zrozumieć mechanizmy skutecznej współpracy z dostawcami wysokospecjalistycznych usług biznesowych (ang. Knowledge Intensive Business Services – KIBS) oraz wskazuje najważniejsze trendy rozwoju branży spotkań i turystyki biznesowej. Autorzy: wyczerpująco omawiają strukturę przemysłu spotkań, wprowadzają w tajniki procesu innowacji w przemyśle spotkań, przedstawiają zagadnienie wysokospecjalistycznych usług biznesowych, zapoznają z wykorzystanymi metodami badań optymalnie pasujących do przemysłu spotkań, w sposób urozmaicony omawiają przypadki stosowania innowacyjnych rozwiązań w przemyśle spotkań, podkreślają wysoki poziom innowacyjności przemysłu spotkań. „….recenzowana książka to wartościowe opracowanie wypełniające lukę w zakresie badań sektora przemysłu spotkań i jego podatności na innowacje. Na szczególne podkreślenie i wysoką ocenę zasługują przedstawione w tej książce wyniki badań empirycznych z wykorzystaniem wielu metod: ankietowej, wywiadów pogłębionych i studiów przypadków, co stanowi o jej dużych walorach poznawczych i metodycznych. Zastosowanie triangulacji metod pozwoliło nie tylko na uzyskanie wartościowych poznawczo i aplikacyjnie informacji o zarządzaniu innowacjami w przemyśle spotkań, ale podniosło także ich wiarygodność. Wzmacniają ją także przytoczone wyniki badań wtórnych, szczególnie zagranicznych. Jest to pierwsze w Polsce takie opracowanie i Autorzy słusznie podkreślają potrzebę dalszych pogłębionych badań w tym zakresie. Zaprezentowane badania i zastosowana w nich metodyka mogą stanowić punkt odniesienia do badań w innych miastach. Praca oparta jest na dobrze dobranej literaturze przedmiotu, głównie zagranicznej, napisana komunikatywnym językiem i nie przytłacza czytelnika nadmiarem rozważań teoretycznych”. Prof. UE dr hab. Teresa Żabińska Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach