Menu

Bernadetta Kuczera-Chachulska

Tom poezji Bernadetty Kuczery - Chachulskiej pod tytułem "Tutaj też karmią karpie", to rodzaj bardzo pięknych lirycznych miniatur, uwodzących prostotą, opisujących codzienność, ale i urodę życia, przemijanie, ale także nadzieję na to, że jeżeli będziemy uważnie przeżywali nasz czas "tu i teraz", to możemy mieć nadzieję na prawdziwe chwile szczęścia. Krzysztof Koehler tak pisze o tej poezji: Jeśli, jak mówią, poezja jest wyszarpywaniem słowa z wielkiej ciszy świata, a jej zapis czarną blizną na bieli kartki, to Bernadetta Kuczera-Chachulska jest poetką, jakich niewiele dzisiaj w Polsce. Lektura jej wierszy nie jest łatwa. Bywa jednocześnie i trudna, i niekiedy nawet bolesna. Ale nie dlatego, że uderza w nas Autorka jakimiś trudnymi czy bolesnymi tematami. Z tego powodu raczej, iż Poetka pozwala nam sobie towarzyszyć w jej procesie nazywania świata. To zapewne paradoksalne, lecz na przykładzie poezji Kuczery-Chachulskiej widać, że poezja jest redukcją, że akt twórczy jest raczej wyrzeczeniem i poszukiwaniem maksymalnego skrótu, który zatrzymać, określić ma to, co powinno zostać zatrzymane i określone.
Praca wprowadzająca nowe narzędzia analityczne i otwierająca nowe konteksty interpretacyjne dla dzieł Norwida. Autorka wprowadza nowe pojęcia określające poetykę Norwida i nowe kategorie znaczeniowe (estetyka teologiczna).
Szósty zbiór miniatur lirycznych. Bernadetta Kuczera-Chachulska, autorka miniatur poetyckich, ocenionych wysoko przez najlepszych znawców polskiej poezji (Aneks 2005, Gałązka z Dukli 2009, Fragmenty 2009, Hiob i inne figury 2013, Jeszcze bardziej na pewno 2016). Miniatury tłumaczone były (i są) na kilka języków europejskich. wszędzie woda mijanie w kółko ale najlepiej siedzieć sobie przy tym płynięciu (Białoszewski w Tivoli, z tomu: Gałązka z Dukli)
Tomik poezji otwierający nową serię Wydawnictwa UKSW: poetycka#bielany
Publikacja, w której określone zostało własne (Autorki) stanowisko wobec tradycji badań, a także naszkicowano możliwości rozwoju literaturoznawstwa współczesnego, widząc ten rozwój właśnie w odniesieniu do największych osiągnięć naukowych na gruncie polskim. Książka stanowi istotny głos w dyskusji nad kondycją polskiej humanistyki.
Książka jest zbiorem szkiców poświęconych twórczości poetyckiej i lirycznej. Autorka porusza pierwszorzędne problemy pisarstwa poetów znanych (Adam Mickiewicz, Zygmunt Krasiński, Czesław Miłosz) i mniej znanych (Janusz St. Pasierb, Arnold Słucki). Wykraczając poza zamknięty krąg dysput literaturoznawczych, zawarte w tomie rozważania zyskują walor uniwersalnej refleksji o sztuce.