Menu

Drążek Anna

Treści i zadania zamieszczone w podręczniku są zgodne z nową podstawą programową i uwzględniają wprowadzone przez nią zmiany.W nowym wydaniu na prośby nauczycieli połączono dwa działy z geometrii: Własności figur płaskich i Pola wielokatów w jeden dział Figury płaskie oraz przeniesiono na koniec dział Elementy statystyki opisowej. Usunięto treści wykraczających poza podstawę programową m.in. przekroje brył, deltoid, zaawansowane obliczenia procentowe.Struktura każdego tematu jest przejrzysta i uporządkowana:na początku tematu w sekcji Przypomnij sobie wymienione są zagadnienia i umiejętności, które uczeń powinien już znać z poprzednich klas lub lekcji, i powinien je sobie przypomnieć,wprowadzenie nowych treści opatrzone jest licznymi przykładami,treści do zapamiętania są czytelnie wyróżnione,w każdym temacie są zadania do samodzielnego rozwiązania; często pojawia się zadanie wymagające niestandardowego rozwiązania,na zakończenie występuje pięciozadaniowy test podsumowujący i sprawdzający opanowanie treści omawianych podczas lekcji.Po każdym rozdziale zawierającym od kilku do kilkunastu tematów występuje blok powtórzeniowy, w którym znajdują się zadania utrwalające i sprawdzające.
Treść wielu zadań odnosi się do codziennego życia. Obejmuje takie tematy, jak: sport, internet, zakupy, elektronika czy rzeczywistość szkolna. Zagadnienia bliskie uczniom motywują ich do nauki matematyki. Uczniowie wiedzą, po co się jej uczą i jak zdobytą wiedzy wykorzystają w życiu.Zeszyt ćwiczeń sprawdzi się podczas pracy zarówno na lekcji, jak i w domu – jako forma pracy domowej. Pod każdym zadaniem znajduje się miejsce na zapisanie pełnego rozwiązania.Na zakończenie każdego działu jest umieszczony zestaw zadań W stronę egzaminu ósmoklasisty na wzór arkusza egzaminacyjnego, który ma na celu oswojenie uczniów z formą arkusza egzaminacyjnego i rozpoczęcie systematycznego treningu przed egzaminem. Dzięki temu uczeń już od klasy 7 może ćwiczyć i doskonalić umiejętności na rzeczywistych zadaniach egzaminacyjnych.Zadania w zeszycie ćwiczeń zostały podzielone na 9 działów tematycznych:1. Ułamki zwykłe i dziesiętne2. Procenty3. Figury płaskie4. Liczby wymierne5. Rachunek algebraiczny6. Równania7. Twierdzenie Pitagorasa8. Graniastosłupy9. Elementy statystyki opisowej
Podręcznik został podzielony na trzy części, a te na rozdziały tematyczne, które poruszają zagadnienia algebraiczne, statystyczne i geometryczne. Część pierwsza zawiera nowe zagadnienia, część druga to repetytorium przed egzaminem ósmoklasisty, a część trzecia obejmuje treści podstawy programowej niewymagane na egzaminie. W częściach I i III podręcznika każdy rozdział, składający się z kilku tematów, jest zakończony blokiem zadań otwartych, zatytułowanym Zadania utrwalające oraz zestawem zadań zamkniętych Sprawdź, czy to umiesz. Zadania utrwalające są ułożone w kolejności od najłatwiejszych do coraz trudniejszych, są wśród nich również zadania trudne oznaczone specjalnym piktogramem. Na podstawie wyniku testu Sprawdź, czy to umiesz uczeń powinien dokonać samooceny. Treści w Matematyce wokół nas są ułożone spiralnie. Na przykład pojęcie potęgi i pierwiastka kwadratowego uczeń poznaje na początku klasy 7, wykorzystuje je potem podczas rozwiązywania zadań dotyczących twierdzenia Pitagorasa, a na początku klasy 8 poznaje własności potęg i pierwiastków, które stosuje w dalszym toku nauki.
Autorki podręcznika, Ewa Duvnjak i Ewa Kokiernak-Jurkiewicz, uczą matematyki ze swojego podręcznika. Obserwują na lekcjach, które treści sprawiają uczniom szczególne trudności, które zadania powinny zostać poprzedzone wspólnie rozwiązanym przykładem. Swoje wieloletnie doświadczenia w codziennej pracy z podręcznikiem do gimnazjum wykorzystały podczas tworzenia podręcznika do szkoły podstawowej. To dlatego treści dotyczące figur płaskich w podręczniku do klasy 7 są podzielone na dwa rozdziały: Własności figur płaskich oraz Pola wielokątów. Taki podział pomoże uczniowi dobrze opanować nowe umiejętności i przygotować się do prac klasowych, a także utrwalić zdobytą wiedzę. Nowa podstawa programowa z matematyki podkreśla, że ostatnie lata nauki matematyki w szkole podstawowej to czas doskonalenia myślenia abstrakcyjnego i rozważania zagadnień złożonych i nietypowych. W każdym temacie podręcznika Matematyka wokół nas (na końcu zestawu zadań) oprócz zadań przeznaczonych dla wszystkich uczniów są polecenia oznaczone specjalnym piktogramem (trybiki). Są to zadania trudne, kształtujące dojrzałość matematyczną ucznia i ściśle związane z omawianymi treściami. Nowa podstawa programowa zwraca uwagę na ważną rolę zadań na dowodzenie w wykształceniu matematycznym uczniów już w szkole podstawowej. Zostało to ujęte w punkcie 8.9 Wymagań szczegółowych („Uczeń przeprowadza proste dowody geometryczne”) oraz doprecyzowane w Warunkach i sposobach realizacji („W prostych dowodach geometrycznych dopuszcza się obliczanie kątów […], użycie cech przystawania trójkątów do uzasadnienia przystawania […] oraz wyciągnięcie wniosków z tego przystawania”). Do realizacji powyższych treści bardzo ważne jest to, żeby odpowiednio wcześnie wyposażyć ucznia i nauczyciela w odpowiednie narzędzia. Temat Przystawanie trójkątów oraz zagadnienia dotyczące kątów poprzedzają wobec tego dalsze problemy geometryczne, np. tematy, w których zostają wyprowadzone wzory na pola figur. Podręcznik zapewnia osiągnięcie celów kształcenia: w zakresie sprawności rachunkowej dzięki różnorodności zadań, powtórzeniom po działach i spiralnemu układowi treści; w zakresie wykorzystania i tworzenia informacji dzięki dużej liczbie zadań otwartych do samodzielnego rozwiązania, starannemu zapisowi teorii i rozwiązanych przykładów za pomocą symboli matematycznych; w zakresie wykorzystania i interpretowania reprezentacji dzięki modelowym rozwiązaniom przykładów poprzedzających zadania do samodzielnego rozwiązania o rosnącym stopniu trudności, w których należy wykorzystać te same obiekty matematyczne; w zakresie rozumowania i argumentacji dzięki odpowiednio dobranym przykładom, które pozwalają dostrzegać podobieństwa i ułatwiają formułowanie odpowiedzi na pytania dotyczące problemów ogólnych, oraz zadaniom trudniejszym wymagającym tworzenia strategii rozwiązania problemu.
Matematyka wokół nas to cykl, który daje nauczycielowi komfort pracy i pewność, że żadne istotne zagadnienie nie zostanie podczas pracy z uczniami pominięte. Został oparty na sprawdzonych metodach nauczania, czyli praktyce poprzedzonej dobrze wyjaśnioną i zilustrowaną przykładami teorią, co ułatwia zrozumienie oraz naukę matematyki. Podręcznik dzieli się na trzy części. Pierwsza część jest zbudowana tak jak podręczniki do klas 1 i 2, czyli składa się z rozdziałów podzielonych na kilka tematów. Na końcu każdego rozdziału znajduje się blok zadań utrwalających, które pomagają uporządkować i usystematyzować wiadomości, oraz test wielokrotnego wyboru sprawdzający stopień opanowania treści z danego rozdziału (Sprawdź, czy to umiesz). Druga część – Repetytorium – ma charakter powtórzeniowy. Każdy rozdział w tej części rozpoczyna się od przypomnienia najważniejszych pojęć, reguł, wzorów i rozwiązanych przykładów, po których następują zestawy zadań i testów. Trzecia część zawiera tematy do realizacji po egzaminie gimnazjalnym, w większości poświęcone rozwijaniu umiejętności dostrzegania prawidłowości, uogólniania i uzasadniania wyborów. W książce znajdują się też atrakcyjne infografiki służące popularyzacji matematyki i zachęcające do nauki (Figury obrotowe, Matematyka a kryptologia, Ilu robotników pracowało przy budowie piramidy Cheopsa, Jaką masz szansę). Papierowy podręcznik ma także swój odpowiednik w wersji elektronicznej. Podręcznik jest przystosowany do wymagań MEN obowiązujących w gimnazjum od września 2015 roku.